×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
دهکده گردشگری بوشهر در سایه بی توجهی مسولین در حال تبدیل شدن به متروکه گردشگری

به گزارش چغادک نیوز: عزیزه خلف پور پیرامون مشکلات دهکده گردشگری شهر بوشهر نوشت: دهکده گردشگری بوشهر در حاشیه بزرگراه امام علی(ع) در ورودی شهر بوشهر واقع و وسعت آن تقریباً ۲۰ هکتار می باشد که با هدف شور و نشاط در جامعه، توسعه گردشگری، ورزش و تفریح های آبی و ساحلی در شهر بوشهر ساخته شد؛ شهر بوشهر یکی از جاذبه های مهم گردشگری در جنوب کشور و از بزگترین قطب های اقتصادی خاورمیانه به شمار می رود.

این دهکده در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی اجرایی شد و قرار بود تحول عظیمی در صنعت گردشگری شهر بندری بوشهر ایجاد نموده و استان را متحول سازد؛ که این امر بعد از گذشت چندین سال هنوز تحقق نیافته است.

فضای سبز در ارتقاء کیفی محیط شهری نقش و جایگاه فراوانی دارد؛ زیرا پارک‌ها و فضاهای سبز به منزله ریه ای برای انسان محسوب می شود و حکم نوش دارو را برای سلامت جسم و روان انسان بهمراه دارد، با اینکه تعداد قابل توجهی از مردم بوشهر درمحیط صنعتی کار می‌کنند و با تنش ها و فشارهای اقتصادی مواجه هستند، فضاهای سبز عمومی به عنوان مسکن های طبیعی در مناطق شهری بسیار مفید است به طوری که وجود درختان و سبزه در پارکها و دهکده ها وابستگی های اجتماعی که در شهر امروزی روز به روز از هم گسیخته می‌شوند را قوت می‌بخشد و برای کاهش پرخاشگری و رسیدن به آرامش روحی بسیار موثرند.

 

ولی با تمام این مزایایی که فضای سبز، درخت و سبزه در محیط ماشینی امروزی بر روی بشر داشته، متاسفانه دهکده با کمبود شدید فضای سبز اعم از درخت و سبزه که تاثیر بسزایی بروی سلامت و روحیه ی انسان، همچنین در زیباسازی دهکده نقش موثری دارد مواجه هستیم، این کمبود فضا در دهکده برای مردم تبعات روحی وروانی دارد.

 

باوجود اینکه افراد وقت زیادی راصرف تردد در خیابان می‌کنند و بدلیل بیماری کرونا امکان سفر و خارج شدن از محیط شهری در روزهای تعطیل وجود ندارد، بسیاری از خانواده ها، محیط وفضاهای سبز شهر را برای تفریح وکاهش فشارهای روانی خود انتخاب می‌کنند که باوجود کمبود فضای سبز ودرخت در دهکده مسئله روحی روانی آنها رفع نمیشود .

 

دهکده گردشگری بوشهر فقط با لامپ های کافه داران روشن است

 

دهکده ای تاریک اما روشن با لامپهای کافه داران و شهر بازی، دهکده گردشگری بوشهر از وضعیت و حال و روز خوشی برای استفاده گردشگران و مسافران برخوردار نیست که مسئولین شهری باید پاسخگوی وضعیت موجود این دهکده گردشگری که ظرفیت بسیار بالای گردشگران و مسافران را دارد، باشند.

نداشتن روشنایی کافی در دهکده و خاموشی ۸۰٪فضای دهکده، مشکلاتی را برای کافه داران و گردشگران به همراه داشته که یکی ازمهمترین وسایل فضاهای عمومی(پارکها و دهکده ها) روشنایی کافی می‌باشد تا گردشگران و خانواده‌ها بتوانند بعد ازدغدغه کاری و محیط آپارتمانی برای رفع خستگی، باخیال راحت بنشینند و شاهد بازی کودکان خود باشند.

اما متاسفانه وقتی با کمبود روشنایی در دهکده روبرو می‌شوند آنجا را ترک یا مجبور می‌شوند درکنار کافه یا شهربازی، برای استفاده از نور روشنایی آنها بنشینند که این مسئله بدلیل سروصدای و بازی کودکان درشهر بازی، همچنین آهنگهای بلند آن فضاها برای جذب مشتریان خود روبرو می‌شوند که نارضایتی فراوانی بهمراه دارد.

 

تمام فضاهای روشن دهکده مربوط به شهر بازی و کافه داران می باشد به استثنای چند روشنایی که خیلی به چشم نمی خورد، اگر کافه داران و مسئولین شهر بازی روشنایی لامپ های خود را خاموش کنند دهکده به فضایی خاموش و وحشت‌زده تبدیل خواهد شد به غیر از نبود روشنایی، مشکلات برقی دهکده با نوسانات متعدد برق مواجه بوده که دوعدد کولرگازی یکی از کافه داران به دلیل نوسانات برق نیز سوخته است.

امیدواریم با رفع مشکلات برق و روشنایی دهکده بتوانیم در جذب گردشگران، شاهد رونق دهکده و کسبه های آنجا باشیم و همچنین جهت رفاه حال خانواده ها برای استفاده کافی و رفع نیازهای روحی روانیشان فکری جدی در این باره گرفته شود.

اعتراض بانوان بوشهری از نبود فضای مناسب برای ورزش‌های آبی وتفریحی

 

دهکده گردشگری بوشهر بدلیل وجود دریا، بستر مناسبی برای اجرای ورزش‌های آبی وتفریحی بانوان بوشهری می‌باشد، با توجه به اینکه زنان نمی‌توانند همانند مردان  آزادانه و به راحتی در فضای سطح شهر به فعالیت، ورزش و تفریح بپردازند؛ لازم است برای آنان در دهکده که قابلیت فراوانی در این امر دارد محیط مناسب احداث و دراختیارآنان گذاشته شود.

زنان نباید از جامعه جدا شوند و با اینکه آنان‌ از فضاهای عمومی استفاده می کنند باید شرایط خاص، فضایی راحت و مناسب با نیازهای آنان ایجاد و برنامه ریزی شود تا بتوانند به دور از محدودیتهای جامعه از آن فضا برای تفریح وورزش استفاده کنند.

 

مطالبات بانوان بوشهری از مسئولین

متاسفانه درحال حاضر شیوه زندگی شهری و آپارتمان نشینی مشکلات زیادی از جمله پوکی استخوان، کمبود ویتامین D وبیماریهای روحی روانی برای بانوان بوجود آورده و با وجود اینکه دریا بسترمناسبی برای بانوان است؛ اما این مسئله در دهکده مسکوت مانده است.
هر روز بانوانی که تعدادشان هم کم نیست برای ورزش وتفریح کنار ساحل دهکده رفته و به ورزش و تفریح می‌پردازند و یکی از مطالبات آنان از مسئولین دهکده ایجاد محیط امن وفضایی مناسب برای ورزش آبی و تفریحی است تا بتوانند با خیال راحت، بدون مزاحمت از این محیط استفاده کنند.

تابلوهای بدون درپوش در انتظار قربانی

با وجود اهمیت بسیار بالای تابلوهای انتقال برق به فضاهای عمومی مانند پارک‌ها، دهکده و…متاسفانه درب تابلوی برق و تیر برقهای دهکده فاقد درپوش بوده و این امر تهدید جدی برای کودکان وخانواده هایی که فضای دهکده را امن برای بازی فرزندان خود می‌دانند بوده و با وجود به اینکه بارها شاهد برق گرفتگی بسیاری از کودکان درمناطق مختلف بدلیل سهل انگاری در ایمن سازی فضاهای برق بوده ایم که هم اکنون این امر در این دهکده نیز صدق میکند زیرا تابلوها وتیر برقها بدون درپوش درمسیر تردد افراد، مخصوص کودکان قرار دارد.
دهکده با فرارسیدن فصل زمستان در هنگام بارندگی بسیار خطرناک است که کافه داران و همچنین خانواده‌هایی که کودکان خود را برای تفریح به آنجا می برند از نبود درب تابلوها شکایت دارند که این امری کاملاً طبیعی می باشد؛ زیرا فضاهای سبز پارک باید محل امن خانواده و کودکان باشد ولی متاسفانه این تابلوها مدتهاست بدون درپوش رها شده و هیچ اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و هر آن ممکن است کودکی از سر راه برسد و با دست زدن به آن جان خود را از دست بدهد.

از مسئولان زیربط که در ایمن کردن فضای دهکده نقش مهمی دارند انتظار می رود به فکر تعمیر ونصب درپوش در فضای دهکده باشند تا خدای ناکرده فردی طعمه بی توجهی آنان نشود.

 

دهکده گردشگری فاقد هرگونه شیر آب شرب و شستشو

نبود شیرهای آب شرب و شستشو تعجب گردشگران وخانواده ها را بهمراه دارد، مگر می‌شود؟؟ دهکده ای در کنار دریا ساخت؛ اما!! شیرهایی برای آب شرب وشستشو خانواده ها وگردشگران در آن تعبیه نکرد!!! نبود شیرآب در محیط مخصوص برای شستشوی دست و ظروف گردشگران، ناراحتی آنان را درپی دارد که به این مسئله متعجبانه می نگرند.

 

بعضی از گردشگران وخانوادهایی که دهکده را محلی مناسب برای تفریح خود انتخاب می‌کنند بعداز صرف نهار و…برای شستشوی ظروف ودست های خود بدنبال شیرهای آبی که طبیعتا باید در هر پارکی وجود داشته باشد می‌گردند؛ اما نبود یک شیر آب و محیطی مناسب باعث شده است، آنها به ناچار به سرویس‌های بهداشتی که مدت زیادی از باز شدن آنها نمی‌گذرد رفته و ظروف، دست وصورت خود را با اکراه شسته و به دلیل وجود این مشکل به دهکده نمی آیند ومحل دیگری را برای تفریح واستراحت خود انتخاب می‌کنند که این مسئله برای شهر بوشهر ودهکده گردشگری کنار دریا ساخته شده است بسی جای تامل دارد.

دریاچه رها شده ی دهکده

اوایل تاسیس دهکده، فضایی رامخصوص دریاچه بزرگی با ستون‌هایی همراه با نور پردازیهای زیبایی ساخته اند که راه مسیر خروج و ورود آب دریا به آن، بوسیله دربی آهنی، باز و بسته می‌شد که با مد دریا، دریاچه پر از آب شده و کافه داران درب آهنی را می‌بستند تا آب وارد شده خارج نشود وتا مدتی همانجا در آن فضا باقی بماند و با وجود نور پردازیهایی که در شب شده بود، نمای آن دریاچه بسیار زیبا و دیدنی بود؛ اما متاسفانه بدلیل به سرقت رفتن درب آهنی از آن فضای زیبا ودیدنی دریاچه خبری نیست و اکنون تبدیل شده به فضای تاریک وبی روح که جاذبه وزیبایی قبلا خودرا از دست داده است.
اگه مسئولین توجه خاصی نسبت به این دریاچه ای که جلوه ی بسیار زیبایی درشب برای گردشگران ومسافران به حساب می‌آمد، داشته باشند ونسبت به روشنایی، نورپردازها ونصب مجدد درب آهنی برای ورود وخروج آب دریا به آن اقدامات لازم انجام میدادند بی‌شک زیبایی آن دریاچه، گردشگران را به خود مجذوب می‌کرد که بازهم امیدوارم این امرتحقق پیدا کند.

اهمیت سنگ فرشها در زیباسازی دهکده

 

سنگ یکی از ابتدایی ترین مصالح ساختمانی است که انسان برای ساختن ابزار، پناهگاهها ورفع نیازهای خود از آن استفاده می‌کند.

ازجمله ویژگی‌های سنگ می‌توان به دوام ومقاومت، جلاپذیری، قابل شستشو بودن و مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی و پایداری در برابر مواد اسیدی وقلیایی است که امروزه فضاهای عمومی، پارکها، دهکده ها را با کف پوش سنگی می‌پوشانند تا نمای زیبایی داشته باشد و از لحاظ ایمنی در سطح بالایی قرار بگیرند؛ اما متاسفانه بسیاری از سنگ فرشهایی که به منظور پوشیدن مسیر آب روهای دهکده ساخته شده است؛ تخریب، کنده یا به سرقت رفته است و عمدتا در شب بدلیل نبود روشنایی و دید کافی، مشکلات بسیاری را برای کودکان و افراد مسن بوجود آورده است که گاهی اوقات شاهد افتادن وصدمه دیدن افراد زیادی شده ایم.

درخواست ترمیم سنگ فرشها از سوی کافه داران وخانواده ها

 

کافه داران وخانواده هایی که برای تفریح و استراحت به دهکده مراجعه می‌کنند از مسئولان برای ترمیم سنگ فرشهای دهکده درخواست متعددی داشته اند و امیدوارند این مشکل بزودی رفع شود؛ تا با خیال آسوده فرزندان خود را در فضای دهکده بدون ترس و استرس از افتادن و آسیب دیدن رها کنند؛ زیرا کودکان بدون توجه به نبود سنگ فرش و خرابی مسیر بی مهابا بازی می‌کنند و به این سو و آن سو می دوند و به دلیل نبود سنگ فرشهایی که چند در میان کنده یا تخریب شده، نگرانی فراوانی  برای خانواده ها ومشکلاتی برای عابران بوجود آورده است که انشالله مرتفع شود.

نیمکتی برای استراحت در دهکده وجود ندارد!!

 

وقتی قرار است فضای سبز و باز شهری تجهیز شود از ابتدایی ترین روشی که می‌شوداز آن استفاده کرد  نیمکت‌های آن فضاست که البته این نیمکت ها باید طوری طراحی و در مکان مناسب با فاصله اصولی در دسترسی همگان به آسانی و راحتی گذاشته شود؛ تا افراد بتوانند هرموقع احساس خستگی کردند آنجا استراحت کنند.

در پارکها و فضای سبز نیمکت به تعداد زیاد و قابل استفاده برای همه باید موجود باشد.

نبود نیمکت در دهکده یکی از ناباور ترین چیزهایی بود که هم کافه داران هم مسافران، خانواده ها و گردشگران را مورد حیرت وتعجب خود قرار داده است که بسیاری از نبود آن شاکی هستند، آنقدر نیاز به نیمکت ضروری است که حتی برای طراحی فاصله و در مورد اینکه روبروی چه منظره هایی و در مسیر رفت و آمد دیگران جای مناسبی قرار بگیرند نیز باید درست تصمیم گرفته شود.

 

اهمیت وجود نیمکت در پارکها ودهکده ها

 

حتی اگر برای قدم زدن و هواخوری به پارک رفته باشید گاهی اوقات خسته می‌شوید و دلتان می‌خواهد جایی برای استراحت وجود داشته باشد تا آنجایی بنشینید وکمی رفع خستگی کنید، حالا بماند اگر راه های طولانی را برای پیاده‌روی پیموده باشید، نیاز مبرم به رفع خستگی و استراحت دارید، که اولین گزینه شما، نیمکت پارک می باشد.

 

حتی بعضی مواقع کودکان خود را برای تفریح و بازی به پارک آورده، دلتان می‌خواهد جایی در نزدیکی اش برای استراحت بنشینید و باخیال راحت کودک خود را نظاره گر باشید.

گذشته از تمام این موارد که بیان شد جالب اینجاست دهکده گردشگری امام علی(ع) هیچگونه نیمکت یا صندلی برای استراحت و نشستن افراد وجود ندارد.
آیا دهکده گردشگری به این وسعت از فضا؛ نباید نیمکت هایی در فاصله و جاهای مناسب گذاشته شود تا گردشگران و مسافران و سایر افراد از آن استفاده کنند.

چرا وچگونه!! این امر ازسوی مسئولین از جمله شهرداری نادیده گرفته شده را باید از خود آنان پرسید، کجای دنیا پارک یا فضای سبزی بدون نیمکت دیده اند که در مورد دهکده چنین تصمیمی گرفته شده است؟؟

در کنار خیابان وحتی درمسیرهای کوتاه نیز شاهد وجود نیمکت در جای جای شهر برای استراحت افراد هستیم؛ مگر می‌شود؟؟ دهکده نمیکنی نداشته باشد و چرا تاکنون اقدامی برای برطرف کردن این کمبود، که کارایی به سزایی در استفاده افراد بوده، انجام نشده است.

یعنی در دهکده یا باید مدام دور بزنید یا روی چمن بنشینید که این کار ناپسند است و باید نسبت به نصب نیمکت در دهکده از سوی مسئولان اقدامات لازم انجام شود.

وضعیت نمازخانه دهکده گردشگری اسف بار است

 

باوجود اینکه مردم استان بوشهر مردمی متدین، شهید پرور وبه اصول دینی خود پایبند هستند؛ اما مدت بسیارطولانی درب نمازخانه دهکده گردشگری بروی مسافران و خانواده ها بسته است وحال وروز نمازخانه بسیار اسف باراست، نماز خانه ای که باید محل برگزاری نماز، دعا، مناجات باشد، متاسفانه دربهای بسته نمازخانه جای استراحت حیوانات و فضولات حیوانی شده است.

 

متاسفانه در دهکده گردشگری به آن وسعت اتاق کوچکی را بنام نمازخانه اختصاص داده شده است که درب آن مدتهاست بسته وهیچگونه نمازو ذکرویاد خدا در آن انجام نمیشود ودرهای آن قفل وداخل آن خالی از هرگونه فرش، مهرو…میباشد وچیز قابل توجه، فضای بیرون آن بسیار کثیف،نامناسب وجای استراحت وفضولات حیوانی میباشد که بادیدن آن صحنه میشود به متروک بودن آن، از زمان بسیار طولانی پی برد.فضایی که به جهت شاخصه های معنوی اش باید از پاکیزگی، جذابیت وزیبایی خاصی برای نمازگزاران برخوردار باشد؛ متاسفانه به وضعیت نامطلوب واسفباری تبدیل شده است.

 

صحبت پایانی

 

دهکده گردشگری بوشهر که فضای بسیار مناسبی برای جذب گردشگر، تفریح خانواده ها، ورزش‌های آبی بانوان، محل درآمدزایی وایجاد فضاهای فرهنگی است بدلیل بی توجهی و نبود افرادی جهت احیاء آن و تعمیر و نگهداری به موقع اینگونه از سوی شهرداری بندر محجور مانده است که اگر کافه داران و مسئولین شهر بازی، آنجا را رها می‌کردند، امروز شاهد دهکده ای متروک و مخوف بودیم که لازم است از این قشر زحمتکش تشکر و قدر دانی به عمل آید.

 

لازم و ضروری است شهرداری به وظیفه خود در قبال احیاء این دهکده جامعه عمل بپوشاند و اگر توان نگهداری آن را ندارد به مردم واگذار نموده تا کسب و کار خود را بدان جا آورده و بصورت خودجوش آن را مرمت و نگهداری نمایند، چراکه هر وقت کاری به مردم واگذار شد، آن را به نحو شایسته انجام داده اند./ انتهای پیام

 

false
true
false
true
  1. جکی ایوانکو

    والا ما رفتیم خومونم جارو کردیم و نشستیم هم نقاشی کردیم و هم مطالعه کردیم! البته منم پیگیری کردم اقای دکتر آماره شدند مسئول حفظ آثار! بنظر من یا یه مشت جوون بیکار تو باهنر رو باید برد دهکده رو آباد کرد یا جمعیت اتباع خارجی غیرقانونی و یا جمعیت عاشق متادن ! بودجه هم انشاله قراره از محل وجوهات خمس و زکات سنوات قبل پرداخت بشه چون دهک های پایین که اصلا اه ندارند که با ناله سودا کنند. دهک های بالا ستونی ها هم قرار سرمایه گذاری کنند در پارک علم و فناوری و کلا برق و آب رو مکانیزه و خورشید محور و پاک پاک و مجانی کنند. چون یک نفر اون همه لامپ رو روشن و خاموش کنه چه کاریه؟ برای گل و گیاه هم تا شهر گلمون واقع در میدون امام علی با گلای باغ گلهای کل ایران گل بارون بشه، یه خانم هستند تو خوش مکان پرورش گل دارند. ایشون رو بیارید دهکده رو آباد کنند. تازه آبگرمکن هم تولید می کنند بلکه شبانکاره هم آبگرمکن خورشید دوست دار بشه!

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false