×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
آزمایشگاه چغادک تنها آزمایشگاه مرجع کشور/ اولین کشتارگاه صنعتی بخش خصوصی استان باظرفیت کشتار ۹۰۰ دام در روز، بزودی وارد چرخه تولید می شود

به گزارش چغادک نیوز_فرخ قاسمیان: مهدی تنگستانی مکان روز یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه استان بوشهر گفت: آزمایشگاه چغادک به عنوان تنها آزمایشگاه مرجع کشوری است که هر سال از طرف سازمان دامپزشکی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر افزود: آزمایشگاه چغادک از طریق مراجع بین المللی نیز شناخته شده است به طوری که نمونه های نامشخص آبزیان و سلامت آنها و نوع بیماری ها را به صورت صددرصد صحیح مشخص می کند، نیروهای شاغل در این آزمایشگاه همه بومی هستند که این باعث افتخار استان ‌و کشورمان می باشد.

 

تنگستانی مکان با بیان اینکه ١٠ کشتارگاه سنتی و سه کشتارگاه طیور در استان فعال است، اظهار داشت: ۱۰۰ تن گوشت نیاز مصرفی استان می باشد که همگی در استان تولید شده و در زمینه تولید گوشت طیور مازاد تولید نیز داریم.

 

وی اظهار داشت: بر اساس وعده بخش خصوصی، اولین کشتارگاه صنعتی استان با ظرفیت ۲۵۰ رأس گوسفند و ۱۰۰ رأس گاو در یک شیفت کاری و ٩٠٠ رأس دام سبک و سنگین در روز، طی پایان اردیبهشت ماه وارد چرخه تولید می شود.

 

تنگستانی مکان افزود: در ۲ ماه گذشته و در قالب طرح تشدید نظارت بر مواد غذایی، ۲.۲ تن مواد خام دامی غیرقابل مصرف معدوم و ۳.۸ تن مواد غذایی گوشتی غیر بهداشتی ضبط شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر اظهارداشت: در سال گذشته، ۵۳ هزار فقره بازدید از مراکز عرضه و تولید محصولات غذایی، دامی و پروتئینی انجام شد که منجر به معدوم ۸۶ هزار کیلوگرم فرآورده گوشتی و آبزیان و ضبط ۹ هزار کیلوگرم از این فرآورده ها شد.

 

تنگستانی‌مکان گفت: در زمینه تحقق شعار امسال، کار تایید مزارع پرورش آبزیان به اتحادیه‌ها و بخش خصوصی واگذار شده تا بتوانند در کنار نگاه نظارتی و حاکمیتی دامپزشکی استان، به رفع مشکلات و گرفتاری های مراکز پرورش و تکثیر کمک کنند.

 

وی با اشاره به اثرات بیماری AHPND بر مزارع پرورش میگو در سال گذشته که منجر به کاهش تولید تا ۲۴ هزار تن شد، عنوان کرد: امسال نیز این بیماری وجود دارد اما با آموزش های انجام شده و آمادگی برای مقابله با آن، میزان خسارت پیش بینی شده به شکل بسیار گسترده ای نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود.

 

مهدی تنگستانی مکان در ادامه گفت: توسعه پرورش ماهی در قفس‌ با توجه به بهره‌وری بالاتر پیشنهاد، تشویق و نظارت می شود.

 

تنگستانی‌مکان عنوان کرد: نظارت بر کشتار ۱۷.۵ میلیون قطعه مرغ، ۲۴ هزار و ۷۷۹ راس دام، ۲۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان، واکسیناسیون۸۳ میلیون طیور صنعتی، واکسیناسیون۱.۳ میلیون راس دام علیه بیماری‌های گوناگون به‌ شکل رایگان در سال گذشته انجام شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی در زمینه آبزیان حرام گوشت، گفت: صید ماهیان حرام گوشت شامل خساک، خرچنگ، یال اسبی و مارماهی به دلیل وجود بازار صادرات ممنوع نبوده اما عرضه و استفاده این ماهیان در بازار مسلمانان حرام است و با توجه به اینکه این مسئولیت به سازمان دامپزشکی داده شده با ارائه کنندگان ماهیان حرام گوشت برخورد می شود و از ابتدای سال با ۱۰ نفر برخورد صورت گرفته است.

 

تنگستانی مکان در ادامه اظهار داشت: با همکاری سازمان دامپزشکی استان، کارخانجات فرآوری میگو کدهای مورد تایید استاندارد اروپا، اوراسیا و چین را بدست آورده اند که با این کدها که توسط نمایندگان این کشورها به شرکت های عمل آوری مستقر در بوشهر داده شده است به همین علت  مشکلی برای صادرات ندارند.

 

وی در خصوص تزریق هورمون در مرغداری ها گفت: این که در مرغداری ها هورمون استفاده می شود صحت ندارد،  تزریق هورمون مقرون به صرفه نیست و حتی امکان تزریق به ۲۲ میلیون قطعه مرغ در یک ماه وجود ندارد بلکه از ژن ها اصلاح شده مرغی استفاده می شود که چاقی کننده بوده و از لحاظ علمی نیز مشکلی برای سلامتی انسان ندارد.

 

مهدی تنگستانی مکان در ادامه  گفت: تمامی خدمات دامپزشکی به جامعه هدف در شهرها و روستاهای استان در دولت سیزدهم به شکل رایگان انجام می شود.

 

وی اظهار داشت: در سال گذشته، یک میلیون و ۳۷۵ هزار راس دام روستایی و عشایری استان به شکل رایگان از خدمات دامپزشکی در زمینه های واکسیناسیون، سم‌پاشی جایگاه و سمپاشی بدن بهره مند شدند.

 

وی در ادامه گفت: امسال نیز این برنامه با همان شکل ارائه خدمات رایگان دامپزشکی انجام می شود.

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به خطر بیماری تب کریمه کنگو خصوصا در فصل گرما، به مردم هشدار جدی داد و گفت: از مردم می خواهیم برای پیشگیری از عوارض این ویروس مرگبار، گوشت را از محل های معتبر و دارای برچسب خریداری کنند.

 

مهدی تنگستانی در ادامه اظهار داشت: توصیه ما این است که ذبح دام در کشتارگاه و با رعایت اصول بهداشتی باشد، اما اگر در منازل و برای نذر این کار صورت می گیرد، از روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک) استفاده شود تا ترشحات دام به بدن برخورد نکند، چون در صورت خراش و زخم در دست، احتمال ابتلا به تب کریمه گنگو وجود دارد.

 

به گفته این مقام مسئول، سال گذشته یک هم استانی که خارج از کشتارگاه به ذبح دام اقدام کرده بود، به دلیل ترشحات دام آلوده به تب کریمه کنگو مبتلا و چون با تاخیر متوجه شده بود، اقدامات درمانی نتیجه بخش نبود و فوت شد.

 

تنگستانی گفت: درصورت آنکه گوشت نذری یا خارج از محل کشتارگاه دریافت می کنید، باید گوشت تازه دام به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود تا ویروس احتمالی آن ازبین برود. جگر دام نیز باید ۴۸ ساعت در دمای سرد بماند تا مشکل بهداشتی نداشته باشد.

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر همچنین به مردم توصیه کرد: گوشت چرخ کرده آماده یا گوشتی که جلوی مشتری چرخ نشده، خریداری نکنید.

 

وی ادامه داد: مردم باید از گوشت چرخ‌کرده بسته‌بندی شده در کارگاه‌های بسته‌بندی که تحت نظارت دامپزشکی با تاریخ تولید، انقضاء، کد پروانه بهره‌برداری از دامپزشکی، دارای آرم دامپزشکی در فروشگاه‌های مجاز عرضه می‌شوند، استفاده کنند یا از قصابی ها بخواهند که گوشت مقابل دیدگان آنها چرخ شود تا احیانا ناخالصی به آن اضافه نشود.

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر از معدوم کردن ۲.۲ تن مواد خام دامی غیرقابل مصرف در طرح تشدید نظارت بر مواد غذایی پروتئینی خبر داد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false