×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود

به گزارش چغادک نیوز: عزیزه بوصید خلف پور از فعالان رسانه ای استان بوشهر در یادداشتی نوشت؛

این حسین کیست که عالم همه دیوانه ی اوست؛ این چه شمعی است که جان‌ها همه پروانه ی اوست

شهادت مظلومانه ی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ودیگر یاران وفادارش را به تمام شیعیان جهان تسلیت عرض میکنم

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین

زینب کبری(س)در روز پنجم جمادی الاول سال پنجم هجرت بر شاخه ی وجود فاطمه سلام الله علیها جوانه زد و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نام او را زینب نهاد، کسی که سنگ صبور اسیرانی شد که زیر سنگینی بار، خم شده‌اند؛ اما هرگز به روی خود نمی آورد و به پرستاری از این قافله درد کشیده می پرداخت و همزمان از حریم امامت دفاع می کرد اگر زینب نبود هیچ چیز از واقعه کربلا برای ما نقل نمی شد و همه چیز همان جا باقی و فانی می شد.

واقعه ی تاسوعا

تاسوعا روز نهم محرم است که قبل از واقعه عاشورا قراردارد و ورود شمر به کربلا، امان دادن به فرزندان ام البنین، آماده شدن برای جنگ، محاصره کربلا و… از جمله مهمترین رویدادهای این روز است که در حدیثی از جعفر صادق آمده است: نهم محرم روزی است که امام حسین و یارانش توسط ارتش سوریه از هر سو در کربلا محاصره شده و بارهای خود را پیاده کردند و برای جنگ در مقابله با دشمنان آماده شدند، تاسوعا در باورهای شیعی روز عباس ابن علی معروف به حضرت ابوالفضل (ع) است، او مأمور آوردن آب به سپاه حسین‌بن‌علی بود، در این روز مجالس روضه خوانی روضه ی سقای دشت کربلا را می خوانند و در سراسر ایران و جهان شهرهای شیعه نشین در این روز شاهد حرکت دسته عزادار در کوچه و خیابان ها هستند و به توزیع غذاهای نذری می پردازند.

واقعه ی عاشورا

عاشورا روز معاشرت با امام حسین علیه السلام است العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می‌شود: که معاشرت قسمت اوست، العاشور جایی است که میل به معاشرت، رفاقت و مصاحبت نمایان می شود و افراد، میل معاشرت را با کسی که مورد نظر خود است عرضه می‌کنند و عاشورا مبالغه از میل به معاشرت یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت شیعیان با امام حسین (ع) به شدت بالا می رود.

روز نهم و دهم محرم که به تاسوعا و عاشورا معروفند سرشار از حوادث گوناگون تلخ و سنگینی بر خاندان امام حسین علیه السلام بوده است، امام حسین علیه السلام عصر تاسوعا تا به صبح عاشورا را مهلت گرفت تا در یک کلاس عملی و کاملا واقعی این مبنا و محور قیام خود را به تصویر بکشد و به همگان نشان دهد که هدف از این حرکت عظیم زنده نگه داشتن دین و زندگی واقعی است و از این دینی که در ظاهر با نماز و روزه و قرائت قرآن انجام می شود ولی به سبک امامان یزید و یزیدیان زمان است، بیزار است.

این واقعه درس بزرگی بود از جانب امام حسین علیه السلام برای ارائه آن، به عموم مسلمانان به خصوص پیروان خود، در عصر تاسوعا از دشمن یک شب مهلت خواست و شب عاشورا آخرین شب امام حسین علیه السلام و یارانش با انیس ذاکران بود.

عاشورا و واقعه ی کربلا در دهمین روز محرم ۶۱ هجری قمری واقع شد و نبردی میان سپاه حسین بن علی و سپاه اعزامی از سوی یزید ابن معاویه در نزدیکی محلی به نام کربلا در عراق (امروزی)درگرفت.

دلیل جنگ آن بود که امام حسین با یزید ابن معاویه بیعت نکرد و باعث جنگ شده و در طی این نبرد سخت امام و هفتاد و دو تن از همراهانش کشته شدند و پس از آن شیعیان هر ساله در روز دهم محرم به عزاداری می پردازند.

روز دهم ماه محرم روزی است که امام حسین(ع) و یارانش مظلومانه به شهادت رسیده و زیر سم اسبان یزیدیان به خاک و خون کشیده شدند.

تاریخچه سوگواری

سابقه و سوگواری مراسم عزاداری حسین ابن علی (ع) به اولین روزهای بعد از واقعه ی عاشورا در محرم ۶۱ هجری قمری بر می گردد؛ زمانی که حضرت زینب(س) خواهر امام حسین (ع)در زندان شروع به سوگواری و گریه وزاری برای از دست دادن امام حسین(ع) و دیگر یارانش کرد، همچنین دختر سه ساله ی حسین بن علی(ع)نیز اغلب اوقات برای پدرش اشک می‌ریخت و بیقراری می‌کرد تا اینکه دستور دادند سر بریده امام حسین(ع)را برای دخترش بیاورند؛ همین امر باعث شد دختر دردانه امام با دیدن آن صحنه، طاقت نیاورده و در کنار سربریده ی پدرش جان دهد./انتهای پیام

عزیزه بوصید خلف پور

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false