×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
مشروح خطبه های نماز جمعه این هفته چغادک

خطبه نماز جمعه این هفته توسط حجت الاسلام والمسلمین سید مجید موسوی اقامه شد که مشروح خطبه ها بدین شرح می باشد

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه چغادک : خطیب جمعه شهر چغادک حجت الاسلام سید مجید موسوی پس از توصیه مردم به تقوای الهی اظهار داشت : در سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی به مبحث ازدواج از نگاه اسلام و ازدواج اسلامی به تعبیر دیگر رسیدیم و عرایضی در مورد هدف ازدواج که تعالی و پیشرفت در عبودیت و بشریت خداوند است و ملاکهای ازدواج مطرح شد.

 

دین مبین اسلام در تمامی توصیه های خود انسان را از ظاهر بینی و سطحی نگری دورمی کند و افق های گسترده ای را در چشم انداز زندگی انسان قرار می دهد . از نظر اسلام ازدواج مهمترین عامل تربیت انسان و خانواده و محبوب ترین بنای عالم هستی در نزد خداوند است.

وی در ادامه گفت : اسلام نهی می کند از اینکه انسان در انتخاب همسر ملاکهای ظاهری مثل زیبایی ، ثروت و مقام را مد نظر خود قرار دهد و اهتمام بیشتر به آن دهد بلکه باید دو ملاک مهم را در نظر بگیرد: ۱- دینداری ۲ اصالت خانوادگی.

در حدیثی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود : کسی که با زنی بخاطر اموالش ازدواج کند خداوند او را به همان مال واگذاری می کند، کسی که با زنی به خاطر زیبائی اش ازدواج کند از او زشتی خواهد دید پس بر شما باد به زن دیندار.
ملاکهای ازدواج را پیامبر تعیین فرموده دیگه ما دنبال حرف دیگران نباشیم.

فرمود: «اذا جائکم من ترضون خلقه  و دینه خزوّجوه و الاّ تفعلو تکن فتنه فی الارض و فساد کبیر» هرکس به خواستگاری آمد که اخلاق و دین او را می پسندید او را تزویج کنید و اگر انجام ندهید باعث فتنه و فساد بزرگ بر روی زمین می شود. و کسانی که این دو ملاک دینداری و اصالت خانوادگی نداشته باشند از ازدواج با آنها نهی شده.

پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید : « انما النکاح رقُِّ فاذا انکع احد کم ولیده فقدا رقها نهلینظر احدکم لمن برق کریمه»

فرمود : ازدواج بندگی است وقتی کسی دخترش را به کسی تزویج می کند در واقع به بندگی و اطاعت او در آورده پس دقت کنید که دخترانتون را به بندگی چه کسی در می آورید.

به چند طایفه فرمودند دختر ندهید:

شرابخوار

۱- امام رضا (علیه السلام) فرمود: « و ایاک ان تزویج شارب الخمر فان روجه فکانما قدمت الی الزما» بر حذر باش از اینکه دختر به شرابخوار بدهی اگر دادی مثل اینست که دختر را به زنا داده ای به فحشا داده ای.

در حدیث دیگری از امام صادق (ع) فرموده « فقد قطع رحمها » اگر کسی دختربه شرابخوار داد با او قطع رحم کرده.
۲- فاسق: کسی که پایبند به دین نباشد مثلا بی نماز باشد فرمودند: به او زن ندهید.

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: « من زوج کریمه من فاسق نزل علیه کل یوم الف لعنه » کسی که دختر با کرامتش را به فاسق تزویج کند روزی هزار لعنت بر او نازل می شود.

۳-    انسان بداخلاق

حسین بن بشار به امام کاظم (ع) نامه می نویسد یکی از اقرابی من به خواستگاری آمده ولی بداخلاق است چکار کنم؟ حضرت جواب دادند : « لا تزوجه ان مان سی الخلق » فرمود: اگر بداخلاق است به او دختر نده.

۴-    سفیه و نادان : منظور کم عقلی که قدرت اداره زندگی را ندارد و برای زن چیزی جز مشکلات نمی آورد .

امام صادق (ع) به استاند آیه ۵ سوره نساء که می فرماید: « اموالتان را به نادان ندهید.» منع از دختر دادن به نادان منع فرموده.

خطبه دوم

خطیب جمعه شهر چغادک حجت الاسلام سید مجید موسوی در خطبه دوم پس از توصیه مردم به تقوای الهی اظهار داشت : مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ را در روزهای گذشته در آلماتی قزاقستان داشتیم که به فروردین سال آینده واگذار شد ظاهرا پاسخ به پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران واقع بینانه تر بود.

البته ملت ایران هیچ وقت تسلیم نمی شود و یک ذره عقب نشینی نمی کند.

الحمدالله پهپاد دیگری را نیروی سپاه شکار کردند و این نشان از اقتدارایران اسلامی است.

حجت الاسلام سید مجید موسوی گفت : در بحث مذاکره و رابطه با آمریکا هم سخن ما همان سخن حضرت امام (ره) که فرمود : با آمریکا روایط ایجاد نخواهیم کرد مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بر دارد و فرمود : آری اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین (علیهم السلام) را با دست های خود ویران نماید آن وقت ممکن است جهانخواران او را به عنوان یک ملت ضعیف، فقیر و بی فرهنگ به رسمیت بشناسد.

همه ساله تا ۲۱ اسفند ماه به عنوان هفته نیکوکاری نام گذاری شده.

نام گذاری این هفته به نام نیکوکاری به منظور جذب کمکها و هدایای مردم به خانواده های محروم و نیازمند جامعه صورت می گیرد و الحمد الله هم همه ساله استقبال خوبی ملت مسلمان و پر عاطفه ایران از این طرح ها می کنند.

۱۵ اسفند تا ۲۱ اسفند ماه هم هفته درختکاری است هر ساله در این هفته مردم و مسئولین مشغول کاشتن درخت می شوند تا طبیعت را زیباتر و هوای مورد استفاده را مطلوبتر کنند. در دین مبین اسلام نسبت به درختکاری و حفظ پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرماید : « هرکس درختی را آب دهد آن چنان است که مومن تشنه ای را آب داده است»
حضرت امیرالمونین (علیه السلام) بزرگترین درختکار مدینه ایشان بود با محموله ای مشاهده می کنند و از محتوای آن می پرسند می فرماید : صد هزار درخت خرما . حضرت صد هزار هسته خرما همراه داشتند .

وی اضافه کرد : در اسلام از قطع نمودن درختان هم نهی شده الحمدالله در بحث این سنت حسنه درخت کاری گام خوبی در سطح کشور برداشته شده و نتایجی خیلی خوبی داشته که متاسفانه در زمان شاه و قبل از انقلاب توجه زیادی به این مساله نمی شد و حتی قریب به یک میلیون هکتار از جنگلها رابه تیمسارها و سرمایه داران دادند و آنها هم درختان جنگلی را قطع می کردند.

امام جمعه چغادک گفت:  الحمد الله در شهر چغادک در بحث درختکاری شهردار محترم گامهای خوبی برداشتند و چهره شهر سرسبز شده منتها شهر چغادک مشکلات عدیده ای دارد که مسئولین محترم استانی و شهرستانی باید توجه ویژه ای به این شهر داشته باشند البته مسئولین خدمات زیادی در این شهر انجام دادند ولی هنوز این شهر نواقص زیادی داره از جمله اجرا نشدن طرح فاضلاب شهری و مشکلات دیگر که امیدواریم با ارتقای شهر چغادک به بخش خیلی از مشکلات حل شود لذا از مسئولین محترم خواهش داریم در بحث ارتقای شهر چغادک به بخش که حق این مردم است عنایت ویژه داشته باشند و یاری فرمایند تا این امر محقق شود .

از مناسبتهای قمری هم دوم ربیع الثانی سالروز درگذشت علامه ملا احمد نراقی است . مرحوم نراقی عالمی وارسته و با تقوا بودند ایشان در زمینه های مختلف علمی مهارت داشتند علاوه بر تسلط در علوم اسلامی در علوم هندسه – نجوم و ریاضیات نیز تسلط داشتند کتاب معراج السعاده که کتاب اخلاقی جهت خودسازی و سیر و سلوک الی … است از آثار این علامه است .

عزیزان زندگانی علما باید برای ما سرمشق باشد باید دنبال علم باشیم و از جهل فراری باشیم جهل باعث رواج خرافات بین مردم می شود اینکه بعضی مثلا میگن کسی که از دنیا رفته چهلم یا سالگردش را خوب نیست به سال جدید بگذراند و باید قبل از سال جدید سالگرد بگیرند اینها همه هیچ کدام دلیل علمی ندارند همه خرافات و جهل است.

و السلام علیکم و رحمه ا…

 

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false