×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
صدرالحسینی: دیدار وزرای ایران و عربستان می‌تواند سرعت بخش گفت‌وگوهای دوجانبه باشد

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم«سید رضا صدرالحسینی» کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم در ارتباط با سفر وزیرخارجه کشورمان به اردن و شرکت در نشست بغداد ۲ اظهار داشت: سفر آقای امیر عبداللهیان به اردن و شرکت در نشست کشورهای منطقه به همراه کشورهای میهمان ، از جهات مختلف دارای اهمیت ویژه است. اول اینکه جمهوی اسلامی ایران به عنوان ستون صلح و ثبات در منطقه، حضورش در این نشست بسیار با اهمیت است و با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی اقتصادی دفاعی و نفوذی که در غرب آسیا دارد  یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین کشورهای منطقه محسوب می‎شود . در حقیقت، حضور جمهوری اسلامی ایران در این نشست اعتباری برای این نشست است.

روابط با همسایگان در اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم

وی افزود: نکته دوم اینکه شرکت در نشست‌ها گوناگون، دیدار و گفت‌وگو، حل اختلافات احتمالی و نزدیک کردن مواضع منطقه‌ای و بین‌المللی یکی از مهم ترین کارویژه‌های دستگاه سیاست خارجی کشورهاست و جمهوری اسلامی ایران نیز از این مسئله مسثتنی نیست بلکه با توجه به نقشه راه سیاست خارجی دولت سیزدهم، حضور ایران در اینگونه نشست‌ها درحقیقت تکمیل قدرت سیاست خارجی و به دنبال آن، اقتدار و نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه است.

صدرالحسینی گفت: ما در ارتباط با این نقشه راه اولویتی به نام همسایگان داریم.  بنابراین، هنگامی که صحبت از غرب آسیا به ویژه کشور دوست و برادر عراق می‌شود حتما نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران دو چندان می‌شود.

این کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به تاکید دولت سیزدهم در سیاست خارجی بر موضوع اقتصاد و تحکیم تجاری گفت:  حضور جمهوری اسلامی ایران در اینگونه نشست‎ها می‌تواند زمینه‌های عمق بخشی در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری را برای ما گسترش دهد. نکته مورد توجه این است حضور در چنین  نشست‎هایی می‎تواند برای نقش آفرینی مجموعه اجلاس در مقابل سیاست‌های نظام بین‌الملل بسیار موثر باشد.

علاقه ایران و عربیستان به حل مستقیم مشکلات در روابط دو کشور

وی به دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای عربستانی در حاشیه این نشست اشاره کرد و اظهار داشت:  باید این نکته را بیان کنیم که پنج دور مذاکرات ( نمایندگان ایران با عربستان ) در عراق به نقطه قابل توجهی رسیده بود که انتخابات عراق، اغتشاشات در ایران و نقش آفرینی که شبکه اینترنشنال در این رابطه( اغتشاشات)  داشت، این گفت‎وگوها را برای مدتی به تعویق انداخت اما هر دو کشور علاقه مند بودند که بتوانند مشکلات فیمابین را به صورت مستقیم و با انجام گفت‌وگوهای کارشناسانه و صریح حل کنند.

صدرالحسینی افزود: در روزهای قبل از شروع نشست امان « فیصل بن فرحان آل سعود»  وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرده بود: دست خود را به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز می‌کنم و علاقه‎مند هستیم که روابط دیپلماسی خودمان را آغاز کنیم. همین تمایل،  در بین مقامات ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم به شکل‌ و شیوه‌های مختلف بیان شده بود.

وی تاکید کرد: لذا نشست امان فرصتی بود تا دو وزیران خارجه ایران و عربستان بتوانند با صراحت مطالب و علاقه مندی خودشان را بیان کنند و بر انجام گفت‎وگوهای کارشناسی در خصوص روابط دیپلماتیک ومسائل کنسولی تصریح کنند. این اتفاق افتاد و وزیران خارجه دو کشور گفت‌وگوهایی با هم داشتند و اظهار علاقه کردند که مسئله روابط کنسولی هرچه زودتر برقرار شود.

کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن مشترک در منطقه مترصد است فاصله بین کشورهای موثر در حوزه خلیج فارس و غرب آسیا را پُرکند، تصریح کرد: هر چقدر ایران و عربستان بر روی موضوعات مورد علاقه که یکی از اصلی ترین آنها  آرمان فلسطین و آزادی مسجدالاقسی، جلوگیری از نفوذ و دست اندازی رژیم صهیونیستی در مسائل مختلف منطقه به ویژه مسائل امنیتی است،  نزدیک‌تر شوند، بسیار موثر خواهد بود. بر این اساس، باید به نکته توجه داشته باشیم نزدیک شدن مواضع دو کشور در حوزه‏ های مورد علاقه، مسائل کلان منطقه‌می‌تواند در زمینه ایجاد صلح و ثبات و بریدن دست کسانی که علاقه مند هستند، کشورهای منطقه با هم اختلاف داشته باشند، بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به مذاکرات وزیران خارجه و عربستان گفت: این اتفاق می‌تواند سرآغازی برای سرعت بخشی به گفت‌وگوها و روشن شدن شرایطی باشد که در سایه آن بتوان روابط دیپلماتیک را تقویت کرد و درباره موضوعات تجاری،  امنیت منطقه و حج عمره  به گفت‌وگو  نشست تا نتایج آنها بتواند برای دو ملت  هر چه زودتر موثر واقع شود.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false