×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
نوجوان خود را حسین فهمیده ای پرورش دهیم

 

 

به گزارش چغادک نیوز: عزیزه بوصید خلف پور از فعالان رسانه ای استان بوشهر در یادداشتی نوشت: در ایران به این منظور روز نوجوان و دانش آموز نامگذاری شده است که ارزش این روز توسط حسین فهمیده نوجوان بسیجی که با شجاعت و ازخودگذشتگی، در مقابل رژیم اشغالگر عراق با بستن کمربند انتحاری حامل نارنجک، جان خود را فدای رهبر و کشورش کرد .

محمد حسین فهمیده نوجوانی بسیجی بود که برای دفاع از خاک و خون این وطن شجاعانه جنگید و جوانمردانه به شهادت رسید.

تولد تا شهادت

۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۴۶ در محله پامنار شهر قم بدنیا آمد و از همان کودکی عشق به امام و وطن در او شعله ور بود و این امر باعث شد، سالهای ۱۳۵۶و ۱۳۵۷ در سن ۱۱سالگی شروع به پخش اعلامیه های امام خمینی(ره) شود و بعد از بازگشت امام به وطن به دیدار او رفت، وی در تمام تظاهرات انقلاب شرکت کرد و در درگیری‌های خوزستان نقش پر رنگی داشت؛ او ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ به نیروی مقاومت بسیج پیوست و با اعزام به خرمشهر وارد نبرد جنگ شد که در آن جنگها چندین بار دچار صدمات جدی شد و به بیمارستان منتقل گردید که پس از بهبودی به میدان نبرد باز می گشت.

شهادت حسین فهمیده

بعد از نبرد با عوامل دشمن بلاخره  روز ۸ آبان ماه ۱۳۵۹
در کوت شیخ هنگامی که تانکهای عراقی به رزمندگان ایران حمله ی گسترده ای انجام دادند و آنها را تحت محاصره قرار دادند، محمد حسین فهمیده با بستن نارنجک دور کمر خود، آنها را در یک عملیات غافلگیری زیر تانک دشمن رساند و خود را منفجر کرد، عراقی ها از ترس اینکه مورد هجوم رزمندگان ایرانی قرار گرفته اند، فرار را بر قرار ترجیح دادند و آن منطقه را تخلیه کردند؛ همان لحظه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تمام برنامه های آن روز خود را قطع و اعلام کرد: نوجوان بسیجی ۱۳ساله بنام محمد حسین فهمیده با فداکاری و گذشت زیر تانک دشمن با انفجار نارنجک جان خود را فدای رهبر و ملت کرد.

تعریف نوجوانی

نوجوانی مرحله گذر رشد فیزیکی و روانی انسان است‌ که‌ میان کودکی و جوانی اتفاق می‌افتد، سن نوجوانی از ۱۲ تا ۱۸ سال است؛ از نظر روانشناسان این سنین مهمترین و حیاتی ترین دوره زندگی انسان می‌باشد، دوره نوجوانی و بلوغ را دوره طوفان و تنش شدید، دوران آشوب، طغیان و سرکشی نامیده اند.

منظور از ذکر واژه های بلوغ این نیست که نوجوانان افرادی سرکش و آشوبگر هستند، بلکه نظر آنها بر این است که در این دوران، نوجوان دچار انقلاب و تحولات درونی دوران بلوغ می‌شود .

دوران نوجوانی بحرانی ترین دوره زندگی

اینقدر این دوران حساس و مهم است که به آن تولد دوم گفته می شود، در این دوران فرد با تغییر و دگرگونی جنبه های جسمی، روانی و انتقال از دوران کودکی به بزرگسالی می‌باشد و از نظر تربیتی دوره ی مشکل سازی است .

عوامل تاثیر گذار و مهم دوره نوجوانی

عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تاثیرات بسیار موثری در رشد و شکوفایی و یا نابودی نوجوانان دارد .

عامل اجتماعی

حضور در مدرسه و آشنایی او با افراد مختلف می‌تواند عامل اصلی خیلی از مشکلات امروزه ی نوجوانان ما باشد که اگر این شناخت و ارتباطات آگاهانه نباشد فرد را به دام افراد ناباب دچار می‌کند و این خود شروع تحولی عظیم و خطیر می باشد، از طرفی مشاهده فقر مالی و فرهنگی نسبت به دیگران میتواند موجب کاهش عزت نفس‌ در نوجوان شده و در نتیجه او را به سمت تمایلات ناسالمی چون، اعتیاد، جنس مخالف و…می شود .

عامل اقتصادی

از دیگر عوامل موثری که آینده نوجوانان را تهدید می‌کند، عوامل اقتصادی و جغرافیایی جامعه است که در این زمینه می‌توان به خیلی موارد اشاره کرد: نوجوانی که در شهرهای کوچکی که دسترسی مواد مخدر در آن خیلی آسان و راحت بدست می‌آید زندگی می کند، مستعد انحراف می باشد؛ همچنین فشارهای مالی و ناتوانی فرد در تامین کوچکترین نیازهای نوجوانی خود می‌تواند عامل دیگر این اتفاق باشد.

عامل سیاسی

تهاجم فرهنگی، رسانه و تبلیغات غرب و توزیع مواد مخدر توسط کشورهای بیگانه، نوجوانان را تحت تاثیر هجوم افکارهای روحی روانی قرار داده و آنها را به آسیب ها هدایت کرده است که شایعترین آنها اعتیاد است.

بیداری همگانی

یک سری رفتارهایی نیز وجود دارد که باید همگان از آنها به طوری استفاده کنند تا نوجوان خود را به سمت خود جذب کرده و جلوی خیلی از آسیب‌ها را بگیرند.
هیچوقت با نوجوانان خود طوری رفتار نکنید که شما همه چیز را می دانید ولی او هیچ چیز نمی‌داند.
این روش مقابله کردن نه تنها نتیجه نمی‌دهد بلکه نتیجه عکس و مخالف می دهد؛ برای اینکه پرده حریم و حرمتها بین شما و نوجوانتان برداشته نشود، بیائید با اصول و قاعده خاص، گذارندن آموزش های لازم و آگاهی در مسیر نو و جدید نوجوانی قدم بگذارید.

هیچگاه در مقابل او قرار نگیرید بلکه در کنار او و همراهش باشید، تا روی کمک شما هنگام اشتباه حساب ببرد، آنگونه نباشید که در موقع رخ دادن یک اتفاق بخاطر ترس از شما، مسئله را به افراد بیرون از خانه اطلاع دهد و خدانکرده اتفاقات بدتری در پس آن بیفتد.
آدم امن، خانه امن و محیط امن زندگی او باشید، تابتواند تمام مسائل باجزئیاتش را بدون ترس از طرد شدن بازگو کند و این اعتماد و اطمینان را به او بدهید که همیشه و همه جا حامی او هستید، او را درک کنید، دنیا و پیرامون آن را از دید او ببینید.

شکاف نسل‌ها

شکاف نسلها شکافی بین پسر و پدر، مادر و دختر را ایجاد کرده و خیلی از مسائلی که فرزندان باید با خانواده های خود در میان بگذارند به همسالان خود می‌گویند که این شروع همان فاجعه است، این شکافها را با محبت، توجه، اعتماد بین طرفین پر کنید؛ اگر فکر ذهن نوجوان خود را با ارزش‌ها غنی کنیم این مسئله می‌تواند او را از تمام مشکلات و فراز و نشیبهای پیش رو بیمه کند.

خانواده و نوجوان

بیماری، کمبود اعتماد به نفس، خجالتی بودن، نداشتن قدرت نه گفتن، احساس بی ارزشی، نا آگاهی و…همه اینها عوامل فردی نوجوانان است که او را تحت تاثیر گرایش به سمت و سوی اعتیاد سوق می دهد، از طرفی تحقیر فرد توسط والدین، فرق گذاشتن میان فرزندان، کنترل نکردن یا کنترل کردن بیش از حد، بی مسئولیت بزرگ کردن آنها، تنبیه در حضور دیگران، نیز از عوامل خانوادگی هستند که می‌تواند دلیلی برای اعتیاد محسوب شود.

کلام آخر
نوجوان خود را حسین فهمیده ای پرورش دهیم طوری که بتواند در بدترین لحظه ها بهترین تصمیمات زندگی خود را بگیرد، حسین فهمیده نوجوان بسیجی بود و با وجود اینکه می دانست در آن لحظه به زندگی خود خاتمه می دهد؛ اما این را خوب می دانست که با بستن کمربند انتحاری حاوی نارنجک و رفتن زیر تانک دشمن، نام خود و کشورش را در جهان به گوش همه دشمنان اسلام می رساند تا مبادا به یک وجب از سرزمینمان چشم بدوزند .

 

گرگها خوب بدانند در این ایل غریب، گر پدر مرد تفنگ پدری هست هنوز، گرچه مردان قبیله همگی کشته شدند، توی گهواره چوبی پسری هست هنوز
انتهای پیام

عزیزه بوصید خلف پور

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false