×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
مشهدی‌ها هم علیه کج‌روی‌های مجالس تدفین به پاخاستند

به گزارش چغادک نیوز، در پی انتشار خبر برخورد قاطع مسئولان بهشت زهرای تهران با اقدامات انحرافی از قبیل دف‌نوازی و ساز و آواز در مراسم تشییع و تدفین اموات (اینجا بخوانید) خبر رسید که این قضیه در شهر مشهد مقدس نیز با جدیت در حال پیگیری است.

مهدی رجب‌پور، مسئول مدیریت اجتماعی امور مساجد استان‌های خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: در شهر مشهد نیز متاسفانه چندسالی است که با فعالیت‌های برخی از گروه‌های تشریفاتی مراسم تشییع، تدفین و از همه مهم‌تر تدفین اموات با انحرافات و کج‌روی‌هایی مواجه شده و به سمت تجمل‌گرایی و دوری از معنویت و پند و اندرز رفته است.

وی با اشاره به اینکه معتقدیم مجلس تشییع و ترحیم اموات باید مملو از پند و اندرز باشد، گفت: متاسفانه برخی از این گروه‌های تشریفاتی فضا را متفاوت کرده‌اند و وقتی سخت‌گیری نسبت به آن‌ها صورت می‌گیرد، جلسات را از مساجد به تالار، باغ و هتل‌های مشهد انتقال می‌دهند که شاید همان یک دفعه حضور برخی از افراد در مسجد به واسطه درگذشت خویشان نزدیک هم از دست برود.

رجب‌پور ادامه داد: دو سالی است که ستاد ساماندهی مجالس ترحیم در مشهد با حضور نمایندگانی از امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج مداحان و … تشکیل شده است که در خصوص پیگیری ایجاد قوانین برای ساماندهی این مجالس و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای سخنران، قاری، مداح و ترحیم‌خوان تلاش‌هایی داشته است.

مسئول هیأت و کانون فرهنگی هنری مسجد جوادالائمه علیه‌السلام مشهد اضافه کرد: یکی از آسیب‌های شناسایی شده در مشهد آن است که مجوز گروه‌های تشریفاتی از سوی اتحادیه تالارها داده می‌شود که همزمان مجوز آتلیه عکاسی، اتاق عقد و تالار عروسی و … را هم صادر می‌کند. در حال رایزنی هستیم تا برای صدور مجوز این گروه‌ها حتماً با امور مساجد مشورت و هماهنگی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه دف‌نوازی و نی زدن در مجالس ترحیم مشهد هم در حال رونق گرفتن است، گفت: این اقدامات در شهر مذهبی مشهد مایه تاسف است و در این ستاد پیگیر رفع این مشکلات هستیم که البته به دلیل شیوع کرونا کارهای کمی به تاخیر افتاده است.

رجب‌پور در پایان خاطرنشان کرد: در شهر مشهد تا قبل از کرونا رسم بود که جنازه میت را به حرم می‌بردند و طواف می‌دادند و در نهایت به خاک سپرده می‌شد که این روزها به دلیل کرونا گرداندن جنازه‌ها در حرم ممنوع شده است، اما بازهم در شهر امام رضا(ع) توقع می‌رود که مجالس تدفین و ترحیم رنگ و بوی امام رضایی داشته باشد. اگر این چنین شود، برای میت تاثیرگذارتر است. در مشهد بنا داریم با طرح‌ها و پویش‌های مختلف از برنامه‌های تشریفاتی و تجمل‌گرایی کم کنیم و هزینه را به سمت خانواده‌های نیازمند ببریم که برای آخرت میت نیز اثرگذارتر است./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false