×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳  
false
true
وزیر علوم: «تجاری سازی» به سرفصل‌های اختیاری دانشگاه‌ها اضافه می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: واحدهای درسی تجاری سازی به واحدهای اختیاری دانشگاه‌ها اضافه می شوند.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از ایسنا، دکتر فرهادی امروز در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری که تا چهارشنبه در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تهران ادامه دارد به بخشی از برنامه های این وزارتخانه پرداخت و گفت: توسعه پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کالبدی درسراسر کشور متناسب با نیازهای منطقه از جمله برنامه های این وزارتخانه به شمار می رود. همچنین بازنگری برنامه های آموزشی و اضافه کردن واحدهای درسی تجاری سازی به واحدهای اختیاری دانشگاه ها از دیگر رویکردها جدید این وزارتخانه است.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نام گذاری هفته ملی پژوهش و فناوری در کشور را فرصت مناسبی در جهت نهادینه کردن این موضوع در کشور عنوان کرد و گفت: در این راستا حداقل در یک هفته فضای عمومی کشور به سمت تحقیق بدون تقلید سوق پیدا می کند و این منجر می شود که آموزش به شیوه حفظ کردن از فرهنگ دانشگاهی دور شود.

 

فرهادی اضافه کرد: امروز وظیفه ما است که حمایت کنیم تا سهم تولید محصولات به بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.

 

وی گفت:‌ براساس رتبه بندی صورت گرفته در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۳ ایران از نظر تولید علم در رتبه ۲۱ قرار دارد و همچنین در سال ۲۰۱۳ نیز رتبه اول منطقه را کسب کرده است.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: داشتن مقاله علمی کافی نیست بلکه تحقیق باید به سمت تولید و ثروت آفرینی پیش رود.

 

وی با تاکید بر ضرورت انسجام میان نهادهای علم و فناوری تصریح کرد: ارتباط با صنعت برای ما بسیار حائز اهمیت است و در این مسیر قوانین دست و پاگیر نیز باید سهل و آسان شود.

 

فرهادی، تکمیل چرخه علم و فناوری را در گرو توسعه شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: در حال حاضر تعداد این شرکت ها به بیش از هزار شرکت ارتقا یافته است.

 

وزیر علوم با اشاره به ۱۵۴ قطب علمی و بیش از ۴۰۰ مرکز رشد گفت: همچنین ما دارای چهار منطقه ویژه علم و فناوری هستیم که این مناطق باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در ادامه به ۳۶ هزار مقاله آی اس آی و آی اس ای ایران اشاره کرد و گفت: همچنین باید علاوه بر توجه به بحث تولید علم مقالات ما به سمت تولید پیش رود.

 

فرهادی گفت: در حالی که جمعیت کشور یک درصد جمعیت دنیاست، سهم ما از تولید علمی دنیا ۱٫۵۷ درصد است.

 

به گفته وی، ۸۰ درصد تولید ناخالص مالی از منابع طبیعی و ۲۰ درصد نیز از بخش نرم افزار و تفکر است که این رقم باید برعکس گردد.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، تصریح کرد: توسعه و توجه به امر پژوهش، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و ارتباط بیش از پیش با صنعت از رویکردهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false