×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
روایت خرمشهر

محمد میرزایی

 

http://8pic.ir/images/32175087362544306423.jpg به گزارش "چغادک نیوز"،  کارشناسان نظامی خارجی می گفتند: ایرانی ها برای گرفتن خرمشهر باید به کره ماه بروند!

"ای کاش کشته می شدید! ای کاش سرهای له شده شما را زیر تانک ها می دیدم!… ای وای محمّره (خرمشهر) از دست رفت."

این ها جملاتی بود که صدام پس از سقوط خرمشهر خطاب به فرماندهان ارشد خود گفت و به دنبال آن سرتیپ ساجد و نیروهای تحت امرش را بی شعور و مستحق اعدام قلمداد نمود و لنگه کفش به سمت نبیل ربیعی پرتاب نمود.

صدام قبل از این ها گفته بود: اگر ایرانی ها خرمشهر را پس بگیرند، کلید بصره را به آنان خواهم داد. و نداد!

صدام با کمک مستشاران غربی و شرقی طرح دفاعی ۲۰ ساله را در خرمشهر پیاده کرده بود و کارشناسان نظامی خارجی که از خرمشهر بازدید کرده بودند می گفتند: ایرانی ها برای گرفتن خرمشهر باید به کره ماه بروند! یعنی غیر ممکن است!

نیروهای اشغالگر بعثی پس از اشغال خرمشهر، بر روی دیوارهای شهر نوشته بودند: "جئنا لنبقی" و "جئنا لنقیمی"  یعنی: آمده ایم که بمانیم! همچنین خط اتوبوس و تاکسی از خرمشهر به بصره راه اندازی کردند، جهت تبدیل ریال به دینار، صرافی تشکیل دادند و در اخبارشان، آب و هوای محمره(خرمشهر) را اعلام می کردند!

صدام وقتی قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را پاره کرد و حمله ای همه جانبه را به ایران شروع کرد، طبق محاسباتش گمان می کرد که یک روزه خرمشهر و آبادان را تصرف کند و سه روزه خوزستان را تجزیه کند اما مقاومت در خرمشهر ۳۴ روز به طول انجامید و در ۴ آبان ۵۹ شهر به دست دشمن افتاد که اگر خیانت ها و کارشکنی های بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا نبود شاید هرگز خرمشهر سقوط نمی کرد.

در حقیقت خرمشهر نماد دو حماسه بزرگ است:

۱-    حماسه مقاومت ۳۴ روزه:

که یادآور حماسه های ماندگار شهید جهان آرا و پاسدارانش، ارتشیان دلاور و نیروهای جان برکف ژاندارمری و نیروهای مردمی و بسیجی بود. از حماسه نوجوانانی مثل شهید بهنام محمدی گرفته تا رادمردی های شیخ شهید، حجت الاسلام شریف قنوتی که جمجمه اش آماج سرنیزه های حرامیان گردید و چشمانش از حدقه درآمد. از حماسه مسجد جامع که شاهد جان فشانی ها و فداکاری ها بود تا حماسه شیر زنان و دخترانی مثل سیده زهرا حسینی (راوی کتاب دا) و شهیدان شهناز محمدی زاده و حاجی شاه و…دیگر زنان و دخترانی که بعضاً در خط مقدم نبرد نیز می جنگیدند.

در روز ۲۴ مهر ۵۹ بود که به خاطر درگیری های شدید واقع شده در خرمشهر و خونهای ریخته شده، خرمشهر، خونین شهر نام گرفت.
یاد و خاطره ۴۱۹ شهید مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر گرامی باد.

۲-    حماسه آزادسازی خرمشهر:

که با عملیات غرور آفرین بیت المقدس در روز ۱۰ اردیبهشت ۶۱ با رمز مقدس یا علی بن ابی طالب(ع) آغاز گردید و طی ۴ مرحله پس از آزادی هویزه و جفیر و پادگان حمید در ظهر روز سوم خرداد با آزادی خرمشهر قهرمان پایان یافت.

عملیاتی که منجر به آزادی حدود ۵۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک وطن گردید و ۱۶۰۰۰ کشته و زخمی بر دست دشمن گذاشت و به اسارت ۱۹۰۰۰ نفر منجر شد، اسرائی که برای انتقالشان، اتوبوسهای استان خوزستان جوابگو نبود و از تعداد زیادی کامیون نیز استفاده کردند!

آری با نثار خون ۵۵۵۳ شهید و بیش از ۱۷۰۰۰ مجروح، خرمشهر به دامان میهن بازگشت و دل امام (ره) و مردم شاد گردید.

شهری که دشمن، میلیون ها دلار صرف سیستم دفاعی آن کرده بود به فضل خدا و با ایمان رزمندگان ما فتح گردید تا پیر جماران یادآوری نماید که : خرمشهر را خدا آزاد کرد.

سرهنگ امجدی از فرماندهان دلاور ارتش تعریف می کرد: وقتی از فرمانده تیپ ۴۸ پیاده لشکر ۱۱ عراق که به اسارت درآمده بود

پرسیدم: چطور شکست خوردید؟ فرمانده عراقی یکی از بسیجیان را نشان داد و گفت: این از یک بمب خطرناک تر است، این اصلاً از هیچ چیز نمی ترسد.

در پایان، میلاد سراسر نور مولای متقیان حضرت علی علیه السلام که نام مقدسش اسم رمز آزادی خرمشهر بود را خدمت همه شیعیان و محبان و پدران آسمانی( به ویژه شهید جهان آرا) و همه شهداء، امام شهداء، تبریک عرض نموده و یاد و خاطره همه شهداء، مخصوصاً شهدای عزیز شهر چغادک، به ویژه شهدای آزادسازی خرمشهر (شهیدان مبارک جمالی، حسین درگویی و رمضان مسیگر) را گرامی می دارم.

مقام معظم رهبری، پدر با بصیرت امت می فرمایند: "ایران، امروز هرچه دارد و در آینده هرچه بیاورد به برکت خون این شهیدان است."

جهت آشنایی بیشتر با حماسه مقاومت و آزادی خرمشهر، کتابهای زیر به علاقمندان پیشنهاد می شود:

خرمشهر در جنگ، در کوچه های خرمشهر، خرمشهر در جنگ طولانی، دا، قلب مقاومت(کتاب سوم از کتابهای راوی گری)، ماموریت در خرمشهر(خاطرات سرهنگ عراقی صبار فلاح)، آتش و خون در خرمشهر(خاطرات سرهنگ ۲ عراقی سلمان محمود) و خونین شهر تا خرمشهر.

سوم خرداد روز آزاد سازی خرمشهر قهرمان بر همه دوستداران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مبارک باد.

باز آمده ایم و سرفراز آمده ایم

ای دشت خطر، حماسه ساز آمده ایم

ای قله افتخار ما خرمشهر

پیروز به دامن تو باز آمده ایم.

محمد میرزایی راوی دفاع مقدس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false