×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
وزیر دفاع آمریکا با محمد بن‌سلمان گفت‌وگو کرد

به گزارش چغادک نیوز، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا با «محمد بن سلمان»، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان تلفنی گفت‌وگو کرد.

در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت دفاع آمریکا قرار گرفته تصریح شده وزرای دفاع دو کشور بر «شراکت دفاعی راهبردی» طرفین تأکید کرده و درباره تغییرات سیاست آمریکا در یمن گفت‌وگو کرده‌اند.

در بخشی از بیانیه پنتاگون آمده است: «وزیر دفاع، حملات اخیر حوثی‌ها به عربستان سعودی را محکوم کرد و تعهد خود را برای کمک به عربستان سعودی جهت دفاع از مرزهایش ابراز کرد.»

طبق این بیانیه، آستین آنچه «تغییرات اخیر در سیاست آمریکا در قبال ائتلاف سعودی در یمن» خوانده شده را مورد تأکید قرار داده و درباره اهمیت اتمام جنگ یمن با محمد بن‌سلمان رایزنی کرده است.

این تماس تلفنی در شرایطی انجام شده که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حال پیشروی به سمت استان نفت‌خیز «مأرب» هستند. ارتش یمن، به رغم افزایش حملات هوایی جنگنده‌های سعودی خود را به ۲۰ الی ۳۰ کیلومتری مرکز این استان رسانده‌اند.

آمریکا، سازمان ملل متحد و ائتلاف سعودی با متهم کردن دولت نجات ملی به کارشکنی و عدم رغبت به راه حل سیاسی و آتش‌بس، از این دولت که انصارالله بخشی از آن است، خواسته‌اند به عملیات‌های خود در استان مذکور پایان دهد.

این درخواست‌ها در شرایطی مطرح می‌شوند که جنگ ۶ ساله در یمن و محاصره همه جانبه دریایی، زمینی و هوایی یمن از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به ایجاد شرایط بحرانی در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان می‌گویند کارشکنی ائتلاف سعودی در ورود سوخت به یمن و توقیف کشتی‌های حامل مشتقات نفتی منجر به کاهش سوخت بیمارستان‌های یمن شده و جان بیش از ۵۰۰۰ مورد دیالیز کلیه به خطر بیفتد.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا ادعا کرده قصد دارد سیاست حمایت از ائتلاف سعودی در یمن را متوقف کند.

این ادعای بایدن حالی مطرح شده که جنگ یمن فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴، زمانی که او معاون «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا با چراغ سبز واشنگتن و حمایت‌های این کشور از ائتلاف متجاوز به یمن آغاز شد.

در این میان برخی از کارشناسان می‌گویند دولت آمریکا و ائتلاف متجاوز به یمن اکنون که وضعیت میدانی جنگ را به نفع صنعا می‌بینند عجولانه از ضرورت توقف جنگ سخن می‌گویند.

«حسن ایرلو»، سفیر ایران در یمن پنجشنبه شب در حساب توییری خود نوشت:‌ «متجاوزان به یمن بعد از این‌که فهمیدند ادامه جنگ به نفع صنعاست بر گزینه حل سیاسی متمرکز شده و سایرین را به کارشکنی متهم می‌نمایند و از محاصره و قحطی بعنوان سلاحی علیه یمن استفاده می‌کنند که این مخالف شعارهای انسان‌دوستانه آن‌هاست و نشان از رفتار غیر انسانی آن‌ها ضد ملت‌ها دارد»./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false