×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
از نطق اصولگرایانه تا سکوت اصلاح‌طلبانه/ خیز قضایی برای «رئیس حلقه خیابان فاطمی»

نخستین روزهای بهار ۸۹ بود که الیاس نادران نماینده مجلس هشتم دست به افشاگری پیرامون «حلقه خیابان فاطمی» زد و امروز این پرونده در گام نهایی خود قرار دارد.

به گزارش "چغادک نیوز"،  به نقل از فارس: « … رحیمی رئیس حلقه خیابان فاطمی است که در مورد منابع فاسد و توزیع آنها تصمیم‌گیری می‌کرد. تقریباً تمام اعضای این حلقه به جز وی دستگیر شدند و اینکه کسی را به دلیل مسئولیت اجرایی مستثنی کنند نه عادلانه است و نه اقدام درستی محسوب می‌شود… دستگاه قضایی باید به وظیفه خود عمل کند و رأس حلقه فاطمی را دستگیر کرده و مبارزه با مفاسد اقتصادی جنبه جدی و واقعی بگیرد… »

در نخستین روزهای بهار ۸۹ بود که الیاس نادران نماینده مجلس هشتم دست به افشاگری پیرامون «حلقه خیابان فاطمی» زد و جملات فوق را بر زبان جاری ساخت تا باب جدید پیرامون یک پرونده فساد باز شود.

*چه کسی «حلقه خیابان فاطمی» را افشا کرد؟

نادران در افشا‌گری خود در ۱۷فروردین ۸۹ محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور وقت را «رئیس حلقه خیابان فاطمی» عنوان کرد و خواستار بازداشت وی از سوی قوه قضائیه شد.

اظهارنظر نادران در آن ایام سرمنشأ طرح و پیگیری پرونده‌ای شد که اکنون آخرین مراحل خود را سپری می‌کند و طبق آن محمدرضا رحیمی باید ۵ سال و ۹۱ روز را پشت میله‌های زندان سپری کند.

پرونده‌ای که نماینده اصولگرای مجلس در بهار ۸۹ دست به افشاگری پیرامونش زد، در نهایت در زمستان ۹۳ با حکم دستگاه قضا به گام آخرین خود رسید.

*از نطق اصولگرایانه تا سکوت اصلاح‌طلبانه

البته نادران درحالی در ۱۷ فروردین‌ماه سال ۸۹ دست به افشاگری زد که در آن روزها وی جزء نمایندگان اصولگرای مجلس محسوب می‌شد و جناح رقیب این نمایندگان را نزدیک به دولت وقت به شمار می‌آورد، یعنی درحالی که انتظار بود جریان رقیب دولت پیگیر اتهامات معاون اول رئیس جمهور باشد، این اصولگرایان بودند که در اظهارنظرهای خود افشاگری کردند و در همان ایام اصلاح‌طلبان سیاست سکوت را در پیش گرفته بودند.

سکوت اصلاح‌طلبانی در قبال اتهامات رحیمی موضوعی بود که علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس بدان اشاره کرد و تکیه وی به صندلی دیوان محاسبات در زمان ریاست مهدی کروبی بر مجلس را یکی از دلایل همراهی اصلاح‌طلبان با وی عنوان کرد.

*رحیمی چگونه رشد کرد؟

زاکانی در تشریح نحوه رشد و فعالیت محمدرضا رحیمی به بیان خاطره‌ای پرداخت تا دلایل خود برای حمایت اصلاح‌طلبان از وی را بیان کرده باشد «وقتی به پیشینه وی نگاه کنید متوجه می‌شوید شخصی مانند آقای رحیمی چگونه رشد کرد و به مسئولیت‌های بالایی همچون ریاست دیوان محاسبات و معاون اولی رئیس‌جمهور رسید و می‌بینید که مخالفان او در رسیدن به این پست‌ها بخشی از جریان اصولگرا هستند اما آقای کروبی بعد از مجلس ششم برای ریاست دیوان از حامیان آقای رحیمی بوده است.

در مجلس هفتم منتخب کمیسیون برنامه و بودجه برای ریاست دیوان محاسبات آقایان رحیمی و فرهاد رهبر بودند و طبق آیین نامه می‌بایست به صحن مجلس معرفی ‌شوند و با رای‌گیری ریاست دیوان معلوم شود. به همین منظور مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان تشکیل جلسه داد و آقای نادران و بنده در این جلسه در مخالفت با آقای رحیمی صحبت کردیم لذا ایشان چون رای کافی بین اصولگرایان نداشت خارج از مجلس سراغ آقای کروبی رفت و در هماهنگی با کروبی، اصلاح‌طلبان هم در صحن علنی مجلس به آقای رحیمی رای دادند و او در برابر فرهاد رهبر رای بیشتری آورد و رئیس دیوان محاسبات شد.

آقای رحیمی در مجلس هفتم با توسل به آقای کروبی و حمایت نمایندگان طیف چپ به مسئولیت دیوان محاسبات رسید و هیچ‌گاه رای کافی در میان اصولگرایان نداشت و حتی در بین اصولگرایان آرای مخالف جدی داشت.»

وی به حضور محمدرضا رحیمی در دولت قبل هم اشاره کرد و با تاکید بر مخالفت اصولگرایان بر حضور وی در دولت احمدی‌نژاد به این نکته اشاره کرد که «رحیمی پس از اینکه از ریاست دیوان کنار گذاشته شد و به دولت رفت، مسئولیت گرفت و نهایتاً به معاونت ریاست جمهوری رسید و در همین اثنا بیشترین مخالفت را اصولگرایان با وی به دلیل مشکلاتش داشتند.»

* چه کسانی در صف مبارزه با مفاسد هستند؟

البته زاکانی در عین حال از اصلاح‌طلبان خواست به این پرسش پاسخ دهند که چرا در زمان مسئولیت محمدرضا رحیمی به حضور وی در دولت اعتراض نکرده و اتهاماتش را پیگیری نکردند؟

پیگیری پرونده رحیمی موضوعی است که در عمل و زبان دیگر فعالان اصولگرای مجلس هم دیده می‌شود.

محمد دهقان دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی هم بر این نکته تاکید کرد که اصولگرایان پیگیری پرونده رحیمی بودند و از سکوت اصلاح‌طلبان درقبال مفاسد اقتصادی ازجمله مورد فوق انتقاد کرد.

وی، مجالس اصولگرا را ازجمله مخالفان حضور رحیمی در دولت معرفی کرد و یادآور شد که چهره‌های اصولگرای مجالس هفتم‌، هشتم و نهم مهمترین مخالفان رحیمی بودند.

این عضو هیات رئیسه مجلس، اصولگرایان را پیشتازان مبارزه با مفاسد اقتصادی دانست، سخنی که قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش هم برای توصیفش اینگونه گفت که «اصولگرایان طلایه‌دار مبارزه با مفاسد هستند»

رویکردی که نماینده مجلس نهم بدان اشاره کرد، سخنی است که به گفته زاکانی باید از سوی سایر جریانات سیاسی هم دنبال شود. زاکانی هم این موضوع را علت انتقاد از اصلاحات عنوان کرد و از برخورد سیاسی اصلاح‌طلبان با مفاسد گلایه کرد.

حال پرونده محمدرضا رحیمی به گام نهایی خود رسیده و همگان منتظر اجرای قانون در قبال معاون اول رئیس جمهور سابق هستند تا گامی دیگر در راه مبارزه با مفاسد برداشته شود.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false