×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
مهاجرنیا: نباید تحلیل‌های مأیوس‌کننده داشته باشیم

به گزارش چغادک نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم ، پانزدهمین جلسه از نهمین دورۀ کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «گفتمان انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد.

حجت الاسلام محسن مهاجرنیا در این نشست گفت: در جلسات گذشته شاخصه‌های «اسلام ناب» به عنوان نقطه کانونی و دال مرکزی «گفتمان انقلاب اسلامی» و دال‌های شناور آن ازقبیل «آزادی»، «عدالت»، «اخلاق»، «معنویّت»، «عزّت»، «تقوای سیاسی»، «عقلانیّت» و «انتظار»، نقش «مفصل‌بندی مفاهیم و دال‌های شناور»، «فراگفتمانی بودن اندیشه انقلاب» و مفصل بندی آن و در خصوص «مفصل شکن‌ها» بحث کردیم و در این نشست در باره «غیریّت سازی» در گفتمان انقلاب اسلامی گفتگو می‌کنیم.

وی افزود: اصولاً یک گفتمان زمانی شکل می‌گیرد که یک هویت پیدا کند، یک کیستی و هستی پیدا کند، یعنی خودش بشود. وقتی خودش شد، درمقابلِ غیر خودش می شود. به همین دلیل می‌گویند گفتمان‌ها همیشه یک غیری و یک رقیبی برای خودشان دست و پا می‌کنند. اگر گفتمان موجود بخواهد دوام پیدا کند باید یک رقیب داشته باشد، یعنی «غیریّت سازی» کند وگرنه هویتش را از دست می‌دهد.

رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر گفت: برای فهم و مراقبت از هویت، ارزش‌ها و آرمان‌ها، نیازمند تعیین مرزهای فکری و خطوط مواصلاتی با دیگران هستیم. وقتی می‌گوییم گفتمان انقلاب اسلامی، یعنی ما یک سری مفاهیمی را داریم و مفاهیمی را نمی‌خواهیم داشته باشیم، یا ضدّش هستیم و یا مفاهیم ما مثل رقیب‌مان نیستند، یا مقابل آن هستیم. این موارد در حقیقت «غیریّت‌هایی» هستند در مقابل گفتمان انقلاب اسلامی. اصلاً نمی‌شود شما گفتمان داشته‌ باشید، اما یک رقیب و یک «غیریّتی» نداشته باشید. «غیریّت‌سازی» رمز بقای هویّت هر گفتمان است.

وی افزود: هویت «گفتمان» در حقیقت دو بخش جدّی دارد: یکی اینکه من کیستم، چه چیزهایی دارم، چه ویژگی‌ها، چه شاخصه‌ها و چه عناصری در وجود من یا در وجود انقلاب اسلامی هست و یکی هم اینکه چه چیزهایی را ندارم و نباید هم داشته باشم . این خوبی‌ها را دارم آن بدی‌ها را ندارم. یعنی یک سری مفاهیم ایجابی و یک سری موارد سلبی با هم جمع می‌شوند و یک گفتمان درست می‌شود.

استاد فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه افزود: انقلاب اسلامی وقتی تبدیل شد به یک گفتمان، از اول یک سری مفاهیمی را ایجاد کرد و گفت این‌ها موجودی من است. این ویژگی‌ها و شاخصه‌های من است. اینها را از من بگیرید من دیگر انقلاب اسلامی نیستم. اگر عناصر کلیدی «اسلام ناب» را از من بگیرید یعنی اصلاً دیگر انقلاب اسلامی وجود ندارد. استقلال را از ما بگیرند دیگر انقلاب اسلامی نیستیم. اگر آزادی، اگر عدالت، اگر معنویت، اگر اخلاق، اگر سبک زندگی اسلامی ایرانی و اگر هرکدام از مفاهیم و دال های شناور را از انقلاب اسلامی بگیرند دیگر ما انقلاب اسلامی نیستیم.

وی افزود: ما می‌گوییم استقلال داریم. یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی استقلال است. خب بقیه کشورها چه؟ شما در دنیا نگاه کنید، خیلی از کشورها استقلال ندارند. بسیاری از این کشورها در خفا به مسئولین ما می‌گویند که ما با شما مشکل نداریم اما از آمریکا می‌ترسیم که با شما معامله کنیم. حتی با برخی معامله کرده‌ایم می‌گوید من می‌ترسم پول شما را بدهم چون آمریکا من را جریمه می‌کند. این یعنی عدم استقلال. ظاهرش این است که مردمشان هم می‌آیند پای صندوق و رأی می‌دهند و دولت انتخاب می‌کنند، اما دولتی است که استقلال و اقتدار ندارد و نمی‌تواند برای خودش تصمیم بگیرد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false