×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ورود خودروهای آفرود و تورهای فاقد مجوز رسمی به جنگل ابر در شاهرودممنوع شد

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا: از روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاهرود، مرتضی نظری روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: براساس تصمیم کارگروه نهادهای متولی، این موضوع مصوب شد.

وی به مشکلاتی که خودروهای آفرود و تورهای غیرمجاز در این منطقه به وجود آوردند اشاره کرد و ابراز داشت: به منظور جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به محیط زیست این ناحیه و معضلات اجتماعی به وجود آمده از ورود این دو گروه به جنگل ابر جلوگیری می‌شود.

نظری با اشاره به اینکه جنگل هیرکانی ابر در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده و باید تابع ضوابط حفاظتی خاصی باشد، اظهار داشت: هرگونه آسیب به این اثر طبیعی از جمله آتش زدن گیاهان، قطع درختان، بوته کنی، از بین بردن پوشش گیاهی و ورود دام سنگین تخلف محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود ادامه داد: ورود خودروها به مسیرهای فرعی یکی از مصادیق از بین بردن پوشش گیاهی است و تخلف محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی مسئولیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را به عنوان متولی مدیریت جنگل‌ها و مراتع دو چندان کرده است، افزود: محدودیت‌های حفاظتی بیشتری باید برای نگهداری جنگل هیرکانی ابر در نظر گرفته شود.

نظری ابراز داشت: سامان‌دهی ورود خودروهای آفرود دارای مجوز و تعیین مسیر تردد آنها برای جلوگیری از آسیب و حفاظت بیشتر از این جنگل ضروری است.

بازدید سالانه بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر از جنگل ابر شاهرود در استان سمنان و آثار تخریبی حضور این تعداد از افراد و خودروها در منطقه‌ای که بخشی از جنگل‌های هیرکانی به شمار می رود، نیازمند ساماندهی و ایجاد تغییرات بنیادین در شیوه پذیرش گردشگر است.

منطقه نمونه گردشگری جنگل ابر در ۴۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان شاهرود و در دامنه‌های رشته کوه البرز در مرز استان‌های سمنان و گلستان قرار گرفته است.

جنگل ابر که ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد، بخشی از جنگل های باستانی هیرکانی است که در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو در ۱۴ تیر۹۸ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.این جنگل همچنین در سال ۸۹ در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید و در سال ۹۴ با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست، منطقه حفاظت شده اعلام شد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false