اثر اجرای طرح«درج قیمت تولید کننده» بر کاهش قیمت کی در بازار نمایان می‌شود؟ | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
اثر اجرای طرح«درج قیمت تولید کننده» بر کاهش قیمت کی در بازار نمایان می‌شود؟

به گزارش چغادکنیوز به نقل از فارس: طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا با دستور سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور شفاف سازی قیمت انواع کالاها از حدود سه ماه  پیش آغاز شد که براساس طرح مذکور، تولیدکنندگان باید قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را بر روی انواع کالاها  ثبت و عرضه کنندگان و فروشندگان نیز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا واحدهای صنفی  مکلف به درج قیمت مصرف کننده براساس سود تعیین شده توسط وزرارت صمت، بر روی کالاها هستند.

این پروژه  که هدف از اجرای آن جلوگیری از گران فروشی و کنترل قیمت است، در ۶ مرحله تعریف شده که تاکنون ۴ مرحله آن اجرا شده و دو مرحله نهایی آن برای آسیب شناسی و رفع اشکالات احتمالی مراحل قبلی، به سال آینده موکول شده است.

مرحله ششم طرح «درج قیمت تولیدکننده» مربوط به درج قیمت تولید بر روی کالاهای اساسی بسته بندی شده از قبیل مرغ، گوشت، برنج، شکر و … است که به دلیل اهمیت  این نوع کالاها در سفره مردم اجرای آن به تیرماه ۱۴۰۱ موکول شده تا هر گونه اشکال احتمالی در اجرای طرح مذکور رفع و این مرحله با کمترین مشکل اجرایی شود.

اگرچه مسئولان وزارت صمت به عنوان متولیان اجرای پروژه «درج قیمت تولید کننده » یا همان طرح «خرید شفاف» معتقدند که بعد از اجرای این پروژه با ایجاد رقابت در حلقه‌های مختلف توزیع و فروش شاهد کاهش قیمت در بسیاری از کالاها بوده‌اند  و از ۷ هزار کالای مشمول این طرح  تاکنون قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ کالا کاهش یافته است، اما این کاهش قیمت‌ها  هنوز توسط مردم قابل لمس نیست.

در رابطه با این موضوع محسن حسین لویی مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی، شبکه‌های توزیع و اقتصادی سازمان حمایت با ارائه توضیحاتی به خبرنگار، گفت:  اولین مرحله این طرح در ۲۷ آذر اجرایی شد و در این مرحله کالاهایی مانند آب معدنی، نوشابه‌ها، انواع آب میوه و ماء‌الشعیر مشمول طرح درج قیمت تولید کننده شد.

وی افزود: مشمول شدن کالا در مورد درج قیمت تولید کننده از مرحله تولید است و وقتی کالایی مشمول این طرح می‌شود، ابتد از مرحله کارخانه مشمول می شود و کالایی که در مرحله توزیع است یا در بازار موجود است مشمول طرح نمی‌شود و کالاهای جدید به مرور با قیمت تولید کننده وارد بازار می‌شود.

حسین لویی بیان داشت: بنابراین در حال حاضر اثرات کاهش قیمت کالاهایی که در مرحله اول طرح مشمول شده‌اند، در بازار ملموس تر است، به طوری که  تقریبا ۸۰ درصد آب معدنی های موجود در بازار دارای قیمت تولید کننده است، همچنین حدود ۵۰ درصد نوشابه‌های موجود در بازار دارای قیمت تولیدکننده است و در مورد ماء الشعیرها و آب میوه‌ها نیز درصدی از این گروه کالایی در بازار با قیمت تولید کننده توزیع شده است.

وی افزود: کالاهای دیگر نیز که مشمول درج قیمت تولید کننده است، به مرور به بازار بیشتر وارد می‌شود و به آرامی مردم اثرات کاهش قیمت‌ها را با اجرای این طرح در بازار لمس خواهند کرد.

 در طرح «درج قیمت تولید کننده» برای کنترل قیمت‌ها،  قیمت تولیدکننده مبنای دریافت مالیات در نظر گرفته شده است و برای کنترل قیمت مصرف کننده نیز حداکثر قیمت مصرف کننده برای کالاهای مصرفی ۲۰ درصد بیشتر از قیمت تولید آن کالا و حداکثر قیمت مصرف کننده در مورد کالاهای سرمایه‌ای نیز ۳۰ درصد بیشتر از قیمت تولید آن کالا در نظر گرفته شده است.

همان طور که اشاره شد وزارت صمت اعلام کرده که پس از اجرای طرح درج قیمت تولید کننده قیمت بسیار از کالاهای مشمول طرح مذکور کاهش یافته و براساس اعلام رئیس سازمان حمایت بعد از اجرای طرح مذکور  قیمت انواع کالاها بین ۳ تا ۶۵ درصد کاهش یافته است.

پس اعلام کاهش قیمت ها به دنبال اجرای  طرح مذکور، وزیر صنعت معدن و تجارت  به منظور شفاف سازی، لیستی متشکل از کالاهای ارزان شده را به استاندان سراسر کشور ارائه کرد و از آنها خواست تا در راستای  کاهش هزینه‌های خانوار به ویژه در ایام پایان سال، امکان عرضه مستقیم محصولات مختلف را از طریق میادین میوه و تره بار، تعاونی های مصرف، اصناف منتخب و نمایشگاه های عرضه مستقیم فراهم کنند.

بررسی فهرست مذکور نشان می‌دهد قیمت کالاهایی نظیر  آب معدنی، انواع بیسکویت، محصولات سلولزی از جمله دستمال کاغذی،  انواع کیک و کلوچه، نودل، شامپو و نوشابه کاهش یافته است.

 اجرای طرح درج قیمت تولید کننده با توجه به محاسنی که در کاهش قیمت ها تاکنون داشته است، باید با اطلاع رسانی بیشتر برای مردم روشن تر شود تا خریداران بدانند که از این پس حداکثر قیمتی که برای یک کالا باید نسبت به قیمت درج شده یعنی قیمت تولید کننده بپردازند چقدر است.

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران درباره طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا به فارس گفت: مهمترین نتیجه طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا خرید شفاف است، اما باید به این نکته توجه داشت که هر اقدام بزرگی در ابتدا ممکن است یک سری مشکلات داشته باشد که با گذشت زمان حل می شود که در مورد اجرای این طرح نیز مسائلی مطرح است.

در این رابطه نیز قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران اظهار داشت:  وزارت صمت قبل از اجرای این طرح باید نحوه درج قیمت و محاسبه قیمت نهایی (قیمت مصرف‌کننده) را آموزش می‌داد تا مصرف‌کننده بداند کالا را با چند درصد سود و چگونه  خریداری کند.

انتهای پیام

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false