×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
کمک مربی نه؛ تماشاگرِ روی نیمکت/ چرا شاهین‌طبع و کوهیان ارتباطشان قطع بود؟

به گزارش چغادک نیوز، در مورد کادر فنی تیم ملی بسکتبال در ۴ سالی که گذشت، هرچه صحبت شود، باز هم جای بحث وجود دارد و مشکلات آنقدر زیاد بوده که نمی‌توان به راحتی از کنار آنها گذشت. فرزاد کوهیان یکی از مربیان تیم ملی است که از همان ابتدای حضور شاهین در کنار وی روی نیمکت قرار داشت اما چیزی که در این سال‌ها نشان داده، مانند یک تماشاگری بوده که فقط جایگاهش از روی سکوها به نیمکت منتقل شده است.

* بودن در المپیک حتی به عنوان تماشاگرِ روی نیمکت!

کوهیان را در جامعه بسکتبال مربی با دانشی قلمداد می‌کنند اما چرا او تا این اندازه در بازی های تیم‌ملی ساکت نشسته و هیچ حرفی‌نمی‌زند و حرکتی نمی‌کند. این یکی از اتفاقات عجیب در نیمکت تیم ملی محسوب می‌شود. در اکثر مسابقات تیم ملی او فردی بود که فقط بازی را تماشا می‌کند و حتی در حساس‌ترین دقایق مسابقه نیز کمک و همفکری به سرمربی تیم ملی نمی‌کند. واقعا دلیل این اتفاق چه می‌تواند باشد؟ آیا اجازه حرف زدن ندارد یا خودش ترجیح می‌دهد به دلیل مسائلی که بین او و شاهین طبع وجود دارد، چیزی نگوید و فقط روی نیمکت بنشیند؟

هر مربی‌ای  در دقایقی از بازی کارش به مشکل می‌خورد و نیاز به همفکری دارد اما در مورد شاهین طبع و کوهیان این موضوع وجود ندارد. گفته می‌شود این دو در اردو و تمرینات نیز ارتباط چندانی با هم نداشته و صحبتی با هم نمی‌کردند اما مشخص نیست با این شرایط چرا در کنار هم حضور داشته‌اند؟ آیا بودن در المپیک به هر طریقی مهمتر از وجهه مربیگری بوده یا مسائل دیگری در این میان وجود دارد؟

* منافع ملی نادیده گرفته شد؟

ارتباط سرمربی با کمک‌هایش چیز عجیبی نیست و در تمام رشته‌ها اتفاق می‌افتد و اگر غیر از این باشد، باید تعجب کرد. وقتی یک مربی دستیارانی را برای خود انتخاب می‌کند، حتما باید به آنها اعتقاد داشته و در مواقع حساس کمک فکری از آنها بگیرد و کارش را پیش ببرد ولی چرا این اتفاق در تیم ملی بسکتبال دیده نمی‌شود؟ تیم ملی ملک شخصی نیست که هر رفتاری را دوست داشتیم انجام دهیم و همه چیز را سلیقه‌ای ببینیم، بلکه باید برای بالا بردن پرچم آن، تمام منافع فردی را کنار گذاشت و یک تیم واحد و متحد را تشکیل داد.

نکته جالب توجه اینکه قبل از اعزام تیم به المپیک صحبت‌هایی در مورد رفتن یا نرفتن فرزاد کوهیان در رسانه‌ها مطرح بود و حتی گفته می‌شد به دلیل اینکه احتمال نرفتنش وجود دارد، در اردو حاضر نمی‌شود. این مربی سرانجام اعزام شد، اما چیزی که مشخص بود اینکه رفتن یا نرفتن او دردی از تیم ملی دوا نکرد و فقط رفت که حضور داشته باشد!

* مشورت‌گر مثل پوپوویچ

اگر بخواهیم مثالی در مورد ارتباط سرمربی با دستیارانش بزنیم، باید به گِرِگ پوپوویچ سرمربی تیم ملی بسکتبال آمریکا اشاره کنیم که توانست عنوان قهرمانی المپیک را به دست بیاورد. این مربی که کوهی از تجربه و افتخار است، در طول بازی‌هایی که در المپیک روی نیمکت یانکی‌ها نشست، مدام با دستیاران خود ارتباط داشت و همفکری می‌کرد. نکته جالب اینکه او قبل از اینکه در تایم‌های استراحت نکات فنی را به بازیکنانش بگوید، با کمک‌های خود مشورت می‌کرد تا چیزی را از قلم نیندازد.

به گزارش فارس، اگر قرار است یک تیم به موفقیت برسد، باید همه مانند یک تیم در کنار هم باشند و منیّت ها را کنار بگذارند و منافع جمعی و ملی را در نظر بگیرند اما متاسفانه تیم ملی ایران در ۴ سال گذشته هیچگاه یک دست نبود و در هر تورنمنت و اردو مشکلاتی وجود داشت. در این بین، مهران شاهین طبع به عنوان سرمربی و رامین طباطبایی و مسعود قاسمی به عنوان رئیس فدراسیون و سرپرست تیم ملی می بایست به گونه ای رفتار می کردند که این موارد حل شده و تبدیل به نقاط مثبت و قوا شود. بررسی این مسائل نشان می دهد که در عمل، چنین اتفاقی روی نداد که در المپیک نیز خود را نشان داد و چنان نتایجی ثبت شد./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false