خانه امید بازنشستگان بوشهر پس از ۱۴ سال، مصوبه خشک و خالی | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
خانه امید بازنشستگان بوشهر پس از ۱۴ سال، مصوبه خشک و خالی

به گزارش چغادک نیوز، با وجود مصوبه دولت و قبول هزینه ساخت خانه امید از سوی صندوق بازنشستگی کشوری اما به دلیل واگذار نشدن زمین مناسب از سوی مسئولان استانی همکاری لازم با احداث این مکان فرهنگی و اجتماعی در این استان نشد و امروز بوشهر تنها استانی است که بازنشستگان آن از این مکان فرهنگی محروم هستند.

اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، پرداخت برخی تسهیلات و فراهم کردن زمینه یک زندگی راحت برای بازنشستگان تنها بخشی از نیازهای این دوره از زندگی است و هر فرد بازنشسته در کنار رفاهیات اجتماعی نیازمند محلی برای مراوده با هم سن و سال‌های خود و تقویت توانمندی‌ها و فراگیری مهارت‌های مختلف است تا به این صورت بتواند دوره سالمندی خوبی را پشت سر بگذارد.

در واقع هر شخص یا فردی باید از دوران نوجوانی و جوانی به دنبال علایق و سرگرمی‌های مورد علاقه خود باشد تا زمانی که بازنشسته شد فرصت را غنیمت شمارد و با فراغ خاطر در قالب محیط‌هایی که برای این کار در نظر گرفته شده به این علاقه خود بپردازد.

این علاقه ممکن است کار هنری، مسئوولیت اجتماعی یا هم‌رفیقی باشد تا در دوران سالمندی و بازنشستگی فرد نه تنها احساس خلا نکند بلکه به واسطه انجام کارهای مختلف فرهنگی و اجتماعی احساس رضایت از زندگی نیز داشته باشد.

در این ارتباط مکانی به نام فرهنگ‌سراها یا سرای محله و یا به تعبیر بهتر و جدیدتری “خانه امید” این امکان را برای بازنشستگان فراهم می‌کند تا این قشر گرد هم آیند و هنر و حرفه خود را در محیطی مناسب و در خور شان آنها به نمایش گذاشته یا آموزش دهند.

به همین دلیل ساخت و تجهیز خانه‌های امید از سال ۱۳۸۶ و در راستای مصوبه‌های سفرهای هیأت دولت با هدف تلاش برای ارتقای نشاط و امید در زندگی بازنشستگان، ایجاد تعامل، تفاهم و همبستگی میان بازنشستگان دستگاه‌های مختلف در هر استان، ارتباط مستمر با بازنشستگان و جلب مشارکت فعالانه آنان به منظور حضور در برنامه‌های مختلف، برقراری ارتباط با دستگاه‌های اجرایی برای آشنایی با مسائل دوران بازنشستگی و جلب مشارکت آنها، برگزاری دوره‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی برای بازنشستگان و برقراری ارتباط و دیدار آنها با یکدیگر به منظور تبادل تجربه‌ها دربخش‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.

براساس این مصوبه برای احداث خانه‌های امید، با همکاری ‏شهرداری و استانداری، باید زمین مناسبی در فضای سبز یا نزدیک به پارک، مکان یابی و برای ساخت و تجهیز در اختیار صندوق ‏بازنشستگی کشوری قرار بگیرد؛ همچنین طراحی و ساخت خانه‌های امید متناسب با ‏نیاز بازنشستگان در نقاط مختلف کشور از سوی این صندوق انجام می‌شود.

خانه‌های امید امروز مجهز به بخش‌های مختلفی همچون کانون خدمات مشاوره، خانه سلامت، مرکز ادبی- هنری، کافی ‏نت، کافی شاپ، سالن ورزشی، مرکز فعالیت‌های قرآنی، خانه آموزش و واحد فناوری اطلاعات است و به مجموعه‌ای بزرگ برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ‏بازنشستگان تبدیل شده و محیطی صمیمی برای سپری کردن اوقات فراغت آنها فراهم کرده است.

براساس این مصوبه شهرهای دارای پنج هزار نفر بازنشسته شرایط ساخت خانه امید را دارند که با توجه به تلاش مسئولان برخی استان‌ها این مراکز فرهنگی حتی در شهرهای کمتر از این استاندارد نیز احداث شده و به این ترتیب امروز ۵۰ خانه امید بازنشستگان در ۲۹ استان کشور احداث و یا در دست ساخت است و تنها استان‌های البرز و بوشهر با وجود اینکه در استان بوشهر شهرهای بوشهر و برازجان به ترتیب با هفت هزار و پنج هزار بازنشسته از داشتن فضایی مناسب و در خور شان محروم هستند.

تامین زمین مناسب مشکل اصلی خانه امید بازنشستگان بوشهر 

تاسیس خانه امید و ایجاد مکانی برای دور هم جمع کردن بازنشستگان کمترین انتظاری است که این قشر فرهیخته که هر یک در هر جایگاهی برای این سرزمین موی سپید کردند از مسئولان استان بوشهر دارند، اینها بخشی از سخنان حسن هاشم پور از جمله فرهنگیان بازنشسته استان بوشهر است.

او به خبرنگار ایرنا اینطور می‌گوید: ایجاد محل و مجتمعی آبرومند برای بازنشستگان که امروز به نام خانه امید مطرح است موجب افزایش ضریب امید به زندگی در افراد بازنشسته می‌شود و با توجه به فضای ایجاد شده ضمن ایجاد خلق آثار متنوع امکان استفاده از تجارب این قشر از جامعه نیز فراهم می‌شود.

محمد رضا دباش یکی دیگر از بازنشستگان بوشهری درباره ضرورت احداث خانه امید می‌گوید: بازنشستگان بوشهری هیچ محل و پاتوقی برای تشکیل یک دورهمی و یا مکانی برای انجام یک فعالیت فرهنگی و اجتماعی ندارند و سهم آنها از این جامعه بعد از ۳۰ سال کار و تلاش نشستن روی نیمکت‌های نصب شده در کوچه و پارک‌ها است که با توجه به شرایط جوی حاکم بر این استان این هم در بیشتر ایام سال غیر ممکن است.

خانه امید بازنشستگان بوشهر پس از ۱۴ سال، مصوبه خشک و خالی

ساخت خانه امید از یک ذهن مثبت اندیش و خلاق برآمده و به نوعی آینده نگری برای کارمندانی است که امروز غافل از فردای نامعلوم خود جوان و سرحال مشغول به کار هستند زیرا دوران بازنشستگی بخش دیگری از زیست آدمیان و لازم است برای آن به نحوی برنامه‌ریزی شود تا از لحاظ روحی، روانی و ذهنی این افراد زندگی شادی داشته باشند که این خانه‌های امید می‌تواند این خواسته را محقق کند تا افراد دوران بازنشستگی و سالمندی خود را نیز با نشاط و شادابی بگذرانند.

عالی بازدار رئیس شورای کانون‌های بازنشستگی کشوری استان بوشهر در باره  خانه امید بوشهر می‌گوید: اگرچه اعضای شورای چهارم این شهر، تقاضای روسای کانون‌های بازنشستگی را اجابت کردند و زمینی در پارک شغاب به این امر اختصاص دادند و صورتجلسه تنظیمی را برای تصویب به فرمانداری بوشهر فرستادند، اما پی‌گیری نکردن سریع این مصوبه و تاخیر در تملک قطعه زمین مورد بحث ازیک سو و انقضای زمان دوره شورای چهارم و روی کار آمدن اعضای سابق شورای پنجم و مشکلاتی که در این دوره شورا بوجود آمد باعث شد تا کار نقل و انتقال زمین تعیین شده عملی نشود.

او ادامه داد: پس از اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه‌ای بر تاریخی و باستانی بودن پارک شغاب تاکید و مخالفات آن اداره با هرگونه دخل، تصرف و تخریب در پارک را ممنوع اعلام کرد، شورای شهر پنجم پیشنهاد تاسیس خانه امید را در دهکده گردشگری واقع در بزرگراه امام علی (ع) داد، این درحالی است که زمین‌های آن بازیافتی از آب دریا است و این مکان با ضوابط و شرایط صندوق بازنشستگی برای ساخت خانه امید مغایرت دارد.

بازدار با اشاره به این‌ نکته که هزینه احداث خانه امید از صفر تا صد به وسیله صندوق بازنشستگی کشوری تامین می‌شود، زمین آن باید در یکی از پارک‌های شهر یا در جوار پارک با تصویب شورای شهر، از سوی شهرداری با استناد به بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و الحاقیه این بند به صندوق کشوری واگذار شود در همین ارتباط شورای چهارم بوشهر مصوبه‌ای دارد که مکان و متراژ زمین را هم تعیین کرده اما شورای پنجم و کسانی که بعد از شورای چهارم آمدند به این مصوبه اعتنایی نکردند.

او افزود: پیشنهادهایی به شورای پنجم ارائه شد، اما مسئولان ذیربط و شورا و مدیریت شهری یا نتوانستند یا نخواستند در این زمینه اقدام کنند و امید می‌رود شورای جدید بتواند قدم موثری بردارد و به درخواست جامعه بازنشستگی کشوری در بوشهر جامعه عمل بپوشان

آیا شورای ششم بوشهر گره از کار فروبسته بازنشستگان می‌گشاید؟

یکی از اعضای شورای شهر بوشهر نیز در این باره گفت: شورای چهارم با اختصاص زمینی به مساحت یکهزار متر برای احداث خانه امید در پارک شغاب بوشهر موافقت کرده و قرار شده بود کمیسیون عمران شورای شهر اظهار نظر کند که با وجود موافقت در صحن شورای چهارم مطرح نشد و به شورای پنجم رسید که در آن مقطع نیز به نتیجه نرسید و انتظار می‌رود در شورای ششم با طرح در صحن علنی شورای این مساله برطرف شود.

خانه امید بازنشستگان بوشهر پس از ۱۴ سال، مصوبه خشک و خالی

عبدالخالق برزگرزاده در باره  تاریخی بودن منطقه پیش بینی شده و مخالفت میراث فرهنگی با هر گونه ساخت و ساز در پارک شغاب اظهار کرد: براساس اظهار نظر صورت گرفته از سوی برخی استادان، محل پیش بینی شده برای احداث خانه امید با آثار تاریخی یافت شده فاصله دارد و هیچ ربطی ندارد.

به گفته برزگرزاده خانه امید محلی برای فرهیختگان و کسانی است که درزمینه های مختلف حضور فعالی داشتند و محلی برای تبادل نظر و استفاده جوانان از حضور بازنشستگان است.

خانه امید حسرت بازنشتگان بوشهر و برازجان 

بنا به گفته مدیرصندوق بازنشستگی استان بوشهر خانه‌های امید بازنشستگان در بوشهر و برازجان با بی‌مهری مدیریت شهری روبرو هستند و درحالی که در استان همجوار ما هشتمین خانه امید را در  این استان شروع کرده است، بازنشستگان استان بوشهر در حسرت و انتظار احداث حداقل یک خانه امید هستند.

داریوش کشتکار به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از شهرداران شهرهای بزرگ استان بوشهر سال گذشته به مناسبت ۲۵ ذی الحجه روز بازنشسته به سراغ این قشر که در یکی از پارک‌ها زیر آفتاب نشسته بودند رفت و یک شاخه گل هدیه داد، درحالی که همین شهردار برای اختصاص زمین برای احداث خانه امید که محلی برای دورهمی و فعالیت بازنشسته‌ها باشد، همکاری نکرد.

او ادامه می‌دهد: گزینه صندوق بازنشستگی استان بوشهر احداث خانه امید در پارک شغاب است اما به دلیل تاریخی بودن و پیدا شدن آثار باستانی و مخالفت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با احداث این بنا، شهرداری بوشهر نیز پارک‌های پرت و دارای فاصله از مراکز جمعیتی مثل بوستان امام علی (ع) را پیشنهاد می‌کند که کارایی ندارد.

کشتکار یادآور شد: پارک‌هایی که هشت ماه از سال به دلیل گرما هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌شود اجازه نمی‌دهند بخشی از فضای آنها به یک محیط فرهنگی برای بازنشستگان تبدیل شود، این درحالی است که همه استان‌ها خانه‌های امید را در همین پارک‌ها احداث کرده‌اند.

هر گونه ساخت و ساز در پارک تاریخی شغاب بوشهر منتفی است 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز در این باره  اینگونه اظهار نظر می‌کند: گورستان تاریخی شغاب با قدمت چهار هزار سال از جمله آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور به شمار می‌رود که براساس بررسی‌ها و کاوش‌های انجام شده گورهای صخره‌ای و خمره‌ای به دست آمده بیانگر تاریخی بودن این پارک است.

نصرالله ابراهیمی می‌گوید: در کاوش‌های انجام شده از سوی باستان‌شناسان، وجود گورهای پراکنده از دوره اشکانی و ساسانی در پارک شغاب بوشهر اثبات شده و قرار است کاوش‌های گسترده‌تری در این زمینه انجام شود.

بنا به گفته ابراهیمی به گواه برخی باستان‌شناسان جسدهای دفن شده در این گورستان تاریخی در خمره‌های بزرگ و منقّش که شیوه کم نظیری بوده انجام شده است.

او در باره احداث خانه امید در پارک شغاب به خبرنگار ایرنا گفت: به تازگی در محدوده‌ای از پارک که برای احداث خانه امید پیش بینی شده است آثار مهم تاریخی کشف شده و قرار است جست و جوهای بیشتری در این زمینه  انجام شود به این ترتیب امکان هر گونه ساخت و سازی در این منطقه تاریخی از طرفی میراث فرهنگی منتفی است.

به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با توجه به پراکندگی آثار تاریخی کشف شده در پارک شغاب قرار است این پارک به عنوان سایت موزه شهری مطالعه، طراحی و اجرا شود.

۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر از بازنشستگان استان بوشهر عضو صندوق بازنشستگی کشوری هستند که ۱۲هزار و ۳۷۵ نفر ( ۷۵ درصد) از آنها مرد و چهار هزار و ۱۲۵ نفر( ۲۵ درصد) زن هستند و صندوق ماهانه ۱۲۰ میلیارد تومان حقوق به این افراد پرداخت می‌کند.

بیشترین تعداد بازنشستگان استان بوشهر با ۱۰هزار و ۸۵۰ نفر مربوط به آموزش و پرورش، ۲هزار و ۲۰۰ نفر دانشگاه علوم پزشکی، ۷۷۰ نفر جهادکشاورزی، ۷۵۰ نفر شهرداری، استانداری و فرمانداری‌ها، ۴۵۰ نفر کارکنان شرکت پست و مخابرات و مابقی مروبط به سایر دستگاه‌های اجرایی هستند./ایرنا

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false