بیش از ۴۰ درصد آب شرب استان بوشهر با شیرین‌سازی آب دریا تأمین می‌شود | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
بیش از ۴۰ درصد آب شرب استان بوشهر با شیرین‌سازی آب دریا تأمین می‌شود

به گزارش چغادک نیوز، یکی از مطالبات دیرینه مردم استان بوشهر به‌عنوان خواسته تاریخی این استان، تأمین آب آشامیدنی است چراکه استان بوشهر در جنوب کشور از منابع فقیر تأمین آب مواجه است و همواره آب شرب مردم از دیگر استان‌ها تأمین می‌شود.

تداوم خشکسالی‌ها و کاهش بارش باران در فصل زمستان گذشته بر مشکلات تأمین آب استان بوشهر افزود به‌گونه‌ای که همه دشت‌های استان ممنوعه و غیر قابل بهره‌برداری کرده است.

سفره‌های آب زیر زمینی استان بوشهر به سبب وجود کاهش باران، ادامه خشکسالی‌ها، حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه آب از آنها  صدمه دیده و اکنون بیشتر چاه‌ها غیر قابل استفاده و از حیّز انتفاع خارج شده است.

امسال یکی از خشکسالی‌ترین سال‌ها در حال سپری است

امسال سال کم بارش و تابستان بسیار گرم و بی‌سابقه است که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تداوم شیوع کرونا شرایط کار برای کارکنان این شرکت را بسیار سخت کرده است.

عبدالحمید حمزه‌پور با اشاره به  افزایش مصرف آب در استان اظهار داشت: همه عوامل از جمله گرمای شدید و ویروس کرونا سبب افزایش مصرف آب شرب شده و بیش از میانگین سال‌های است که در تأمین آب شرب در استان شرایط سختی ایجاد کرده است.

وی از اجرا طرح‌های آبرسانی خبر داد و تصریح کرد: با وجود این وضعیت، اقدامات و سامانه‌های مهمی طراحی و عملیاتی شد که حمایت‌های استاندار و همراهی مردم سبب شد تابستان به‌رغم این همه مشکلات بحران آب آشامیدنی ایجاد نشود و کمبود تأمین آب به حداقل برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به اجرا طرح‌ها پرداخت و وارد مدار شدن طرح‌های آبرسانی از جمله حفر، کف‌شکنی، تجهیز و اجاره چاه‌های آب، افزایش ظرفیت تولید آب از تأسیسات آب‌شیرین‌کن و قطع انشعاب آب در خانه باغ و باغ‌ویلا را از جمله طرح‌ها دانست.

۳۸ هزار مترمکعب آب شرب از طریق شیرین‌سازی آب دریا تولید می‌شود

حمزه‌پور با بیان اینکه شدت گرما ۲ ماه دیگر در استان بوشهر ادامه دارد تصریح کرد: ان‌شاءالله با همراهی مردم در مدیریت مصرف آب و تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه‌های شرکت و آب و فاضلاب استان بوشهر مشکلی در حوزه تأمین آب شرب ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد آب شرب استان بوشهر در خارج از استان از خطوط انتقال طولانی تأمین می‌شود خاطر نشان کرد: اکنون ۳۸ هزار مترمکعب در شبانه‌روز آب شرب استان از طریق شیرین‌سازی آب دریا تولید می‌شود و به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب پروژه آب‌شیرین‌کن در نقاط مختلف شهری و روستایی استان بوشهر در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بزرگترین پروژه آب‌شیرین‌کن بوشهر را به ظرفیت ۳۵ هزار مترمکعب دانست و خاطر نشان کرد: این پروژه پیشرفت ۷۰ درصدی دارد که بر اساس وعده مجری این پروژه، فاز نخست آن به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب در ماه‌های آینده وارد مدار می‌شود.

حمزه‌پور، پروژه بعدی آب‌شیرین‌کن بوشهر را به ظرفیت ۱۷ هزار مترمکعب دانست و بیان کرد: در این راستا پروژه آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۲۸ هزار مترمکعب در سیراف کنگان برای تأمین آب شهرستان جم در حال اجرا است.

وی آب‌شیرین‌کن منطقه وحدتیه – دالکی به ظرفیت ۶۵۰۰ مترمکعب و پروژه‌های شیرین‌سازی آب دریا در روستاهای هلیله – بندرگاه، شیف هر کدام به ظرفیت یک‌هزار مترمکعب را از دیگر پروژه‌های تأمین آب دانست.

افتتاح فاز نخست پروژه آب‌شیرین‌کن ۱۷ هزار مترمکعب بوشهر در ماه آینده

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر از افتتاح فاز نخست پروژه آب‌شیرین‌کن ۱۷ هزار مترمکعب بوشهر در ماه آینده خبر داد و خاطر نشان کرد: ظرفیت تولید آب از فاز نخست این پروژه‌ها ۱۷ هزار مترمکعب است.

حمزه‌پور، ۷ هزار کیلومتر شبکه خط انتقال و شبکه توزیع آب در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حوزه شهرها و روستاهای استان بوشهر مخزن ذخیره آب به ظرفیت بیش از ۴۰۰ هزار مترمکعب فعال است و تنها در بخش اجرا طرح‌های آب‌شیرین‌کن، بخش خصوصی بیش از یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند.

۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرا طرح‌های آبرسانی استان بوشهر مصوب شد

وی با بیان اینکه در توسعه، نوسازی و ایجاد شبکه‌های جدید آبرسانی سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی تخصیص می‌یابد تصریح کرد: این اعتبار از منابع مختلف استانی و ملی تأمین می‌شود و امسال اعتبارات قابل توجهی در حوزه آبرسانی پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: تاکنون برای اجرا طرح‌های آبرسانی در شهرها و روستا در ردیف‌های بودجه‌ای از محل اعتبارات ملی و عمومی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است که با تخصیص این اعتبارات می‌توان بسیاری از پروژه‌ها در دست اجرا را به نتیجه رساند.

حمزه‌پور با بیان اینکه افزایش منابع آب شرب استان بوشهر از طریق شیرین‌سازی آب دریا مورد توجه ویژه قرار داد تصریح کرد: اجرا پروژه‌های آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر در تولید آب شرب تسریع یافته که با تکمیل پروژه‌های در دست اجرا میزان تولید آب شرب از طریق شیرین‌سازی آب دریا از ۸ درصد کنونی به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد./تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false