استان بوشهر نیازمند آزمایشگاه ژنتیک است/ شتاب‌دهی کسب و کارها | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
استان بوشهر نیازمند آزمایشگاه ژنتیک است/ شتاب‌دهی کسب و کارها

به گزارش چغادک نیوز، علی احمدی زاده عصر پنجشنبه به مناسبت چهل و یکمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تأمین زیرساخت‌های پرورش ماهی در قفس از اولویت‌های جهاد دانشگاهی در بوشهر است افزود: طرح تأمین بچه ماهی سی‌باس در این استان تدوین و عملیاتی شد و در این ارتباط ضمن تخصیص هشت میلیارد تومان از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی، همین میزان اعتبار نیز در سفر رئیس جمهوری به بوشهر مصوب شد که تاکنون تخصیص نیافته است.

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر تصریح کرد: در این راستا مرکز تولید و تکثیر بچه ماهی برای پرورش با ظرفیت یک میلیون قطعه وارد مدار تولید شد.

احمدی زاده گفت: ظرفیت تولید پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر ۲۰۰ هزار تن در سال است که با تکمیل زنجیره تولید پرورش ماهی در قفس در خلیج‌فارس تولید این آبزی فراهم می‌شود که نقشی مهم در تأمین نیاز جامعه و صادرات دارد.

وی ادامه داد: در گذشته با تخصیص ارز، بچه ماهی از کشورهای تایلند و استرالیا وارد می‌شد ولی اکنون در بوشهر ضمن تولید بچه ماهی برای پرورش در قفس در خلیج فارس، تولید غذای آبزیان پرورشی نیز آغاز شده است.

ایجاد شهرک زیست فناورانه دلوار

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر گفت: عملیات اجرایی شهرک زیست فناورانه دلوار با عنوان مجتمع آبزیان دریایی در راستای طرح کسب دانش فنی تولید و تکثیر سالانه پنج میلیون قطعه بچه ماهی سی‌باس آغاز شد.

احمدی‌زاده ادامه داد: شهرک زیست فناورانه دلوار در قالب طرح‌های ۳۱ گانه اقتصاد مقاومتی کشور از مصوبات سفر دولت دوازدهم بود که با انعقاد تفاهم‌نامه هشت میلیارد تومان اعتبار مصوب داشت که محقق نشد.

وی ضرورت تکمیل این شهرک را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک زیست فناورانه اقتصاد دریا محور و اقتصاد کرانه‌ای استان بوشهر نیاز به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار است.

لزوم راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک

وی با اشاره به لزوم راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک در استان بوشهر اضافه کرد: برای راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک در استان بوشهر که یکی از ضروریات این استان است، یک میلیارد تومان اعتبار از سوی جهاد دانشگاهی و ۱.۵ میلیارد تومان باید از سوی این استان تأمین می‌شد که این اعتبار تخصیص نیافت که عمل نکردن به تعهدات و تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز باعث شده بوشهر همچنان تنها استان بدون آزمایشگاه ژنتیک کشور باقی بماند.

وی اضافه کرد: امروز به دلیل نبود آزمایشگاه ژنتیک بسیاری از زوج‌های جوان این استان برای انجام این آزمایش‌ها مجبور به مراجعه به استان‌های همجوار هستند که این موضوع باعث شده برخی افراد از انجام این آزمایش‌ها چشم‌پوشی کنند.

احمدی زاده گفت: جهاد دانشگاهی با راه‌اندازی شبکه‌ای از درمان ناباروری سالانه بیش از ۱۵ هزار سیکل درمانی با میزان موفقیت بسیار بالا داشته، اما در استان بوشهر به علت حمایت نکردن امکان راه‌اندازی این مرکز در استان فراهم نشده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر ادامه داد: هرچند این نهاد تجهیزات لازم برای راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک را در این استان فراهم کرده و در حوزه مرکز تخصصی ناباروری اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است، اما تاکنون بودجه‌ای برای این طرح تخصیص نیافته و همین موضوع سرعت روند راه‌اندازی این مرکز را با کندی روبرو کرده‌است.

آموزش تخصصی برای ایجاد اشتغال

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: هدف نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی آموزش تخصصی برای ایجاد اشتغال پایدار است و در یکسال گذشته سه مرکز تخصصی آموزش عالی مربوط به وزارت بهداشت و درمان، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه از سوی جهاد دانشگاهی استان بوشهر راه‌اندازی شده است.

احمدی‌زاده بیان کرد: پارسال جهاد دانشگاهی استان بوشهر بیش از پنج هزار نفر فراگیر داشت که بیش از ۴۰ درصد از آنان در بخش‌های دولتی و غیر دولتی از طریق خود اشتغالی یا معرفی مجموعه مشغول به کار شدند و همچنین در یکسال گذشته بیش از ۱۵۰ زن سرپرست‌خانوار به صورت رایگان در جهاد دانشگاهی آموزش دیده‌اند و به بازار کار متصل شده‌اند.

احمدی‌زاده گفت: سهم استان بوشهر در اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی، آموزش یکهزار و ۵۰۰ نفر در حوزه‌های مختلف است که از این شمار تاکنون ۴۵۰ نفر آموزش‌های لازم را فرا گرفته و متصل به بازار شده‌اند و با الگوی بسیار جدید و نوین آغاز شد و تعداد زیادی از این افراد به اشتغال پایدار رسیدند.

وی ادامه داد: در طرح توسعه مشاغل خانگی آموزش، توانمند سازی، تأمین مواد اولیه و اتصال به بازار برای متقاضیان با هدف ایجاد اشتغال پایدار و ایجاد کسب و کارهای نوین به صورت رایگان فراهم شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با اشاره به اینکه مرکز نوآوری و شتاب‌دهی کسب و کار استان بوشهر در سال گذشته بیش از ۲۷ رویداد برای ایجاد کسب و کار و یک استار تاپ برگزار کرد افزود: این مرکز نقشی مهم در برگزاری رویدادهای استار تاپی در خوشه‌های بسیاری از جمله خرید و فروش، بازاریابی اینترنتی، گردشگری، صنایع دستی و کسب و کارهای اینترنتی داشته است.

شتاب‌دهی کسب و کار

احمدی‌زاده بیان کرد: خدمات مرکز نوآوری و شتاب‌دهی کسب و کار جهاد دانشگاهی استان بوشهر از آموزش تا خروجی به صورت رایگان است و تاکنون بیش از یکهزار نفر از جوانان این استان از خدمات این مرکز استفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز یک استار تاپ، جشنواره ایده‌پردازی و پذیرش تیم‌های نوآور با محوریت دریا، انرژی و صنایع خلاق با خروجی بسیار خوب برگزار شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر تاکید کرد: این استان برای ایجاد یک ریل‌گذاری قوی و شتاب دهی به کسب و کار در حوزه فناوری، نیازمند تأسیس کارخانه فناوری است و تحقق این مهم منوط به حضور یک مجموعه قدرتمند در این استان است.

وی گفت: راه‌اندازی دومین آزمایشگاه ویروس شناسی کرونا با تعرفه دولتی و انجام بیش از ۶۰۰ تست PCR ، تدوین چهار سند ارتقای وضعیت زنان خانواده، عوامل مؤثر بر بیکاری، اشتغال و بودجه‌ریزی، اجرای چندین طرح افکار سنجی و مطالعاتی از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در استان بوشهر، راه اندازی مرکز ذخیزه سازی سلول‌های بنیادی و ذخیره سازی یکهزار و ۴۰۰ نمونه در استان و برگزاری ۶ آزمون استخدامی با چهار هزار و ۵۰۰ داوطلب که منجر به استخدام ۸۷۰ نفر شده را از جمله مهمترین اقدام‌های جهاد دانشگاهی در استان بوشهر عنوان کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر از تبدیل این استان به هاب نفت، گاز، آبزی پروری و اقتصاد کرانه‌ای خبر داد و گفت: در این ارتباط با مدیریت جهادی و انقلابی، طرح‌های یاد شده اجرایی و راه‌اندازی می‌شود./مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false