- 21 مرداد 1404
- يادداشت ها
- کد خبر 135362
- ایمیل
- پرینت
true
true
true
false
false
true
true
true
سایز متن /
true

به گزارش چغادک نیوز: دکتر جمشید عسکری استاد دانشگاه و فعال اجتماعی نوشت: سالهاست سیاستگذار فریاد وامصیبت ها سر میدهد که مصرف سوخت در کشور سر به فلک کشیده و گاه با نشان دادن بطری های آب معدنی در بخش های خبری سیما و مقایسه آن با قیمت بنزین و گازوییل کاسه چه کنم چه کنم بدست گرفته و گریه و زاری که قیمت سوخت ناچیز است.
اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است.
اول در جهت فهم بهتر قیمت کالاها، نگاهی کلی به چند قلم از کالاهای پر مصرف خانوار در ایران انداخته و آن را با میانگین جهانی مقایسه می کنیم :
الف) قیمت جهانی برنج تقریبا ۲۷ هزار تومان در هر کیلو، در ایران از ۶۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان ، تقریبا از دو برابر تا ده برابر
ب ) قیمت جهانی گوشت قرمز ، از۲۸۰ تومان تا ۳۰۰ هزار تومان در هر کیلو خوب و با کیفیت ، در ایران از ۶۵۰ تا ۹۰۰ هزار ، بیش از دو سه برابر
ج) قیمت جهانی حبوبات بخصوص لوبیا میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در هر کیلو ، در ایران تا ۴۰۰ هزار تومان ، بیش از سه برابر
د) قیمت جهانی مرغ تقریبا ۱۶۰ هزارتومان که در ایران ۱۵۰ هزار تومان ، داریم نزدیک میشیم به نرخ جهانی شاید هم جلو بیوفتیم ،نگران نباشید
و) قیمت روغن آفتابگردان تقریبا یکسان است.
این
فقط چند قلم کالای مصرفی بود و در ادامه میزان حقوق و دستمزد را بررسی کردیم؛
قیمت جهانی حقوق و دستمزد ، منهای کشورهای بسیار فقیر و با تولید ناخالص داخلی بسیار پایین ، در بقیه کشورها بطور میانگین روزانه ۴۰ دلار یعنی تقریبا ۴ میلیون می باشد (البته این میزان از حقوق روزانه ۱٫۵ میلیون تومان کف تا ۱۰ میلیون تومان در روز متغیر می باشد).
پس هر چند هزینه های دلاری زندگی و خرید کالاهای اساسی در ایران اصلا پایین نیست،بالعکس قیمتها چندین برابر میانگین جهانی است.
در واقع رفاه اقتصادی واقعی در ایران توسط لابی سوخت ارزان به گروگان گرفته شده است و تا زمانی که اصلاح واقعی در قیمت های سوخت صورت نگیرد هیچگاه اقتصاد سروسامان نمی گیرد و هیچکس هم نمیتواند این اقتصاد را بدون اصلاح قیمت سوخت درست کند.
قصه ی تلخ ماجرا اینجاست که قیمت جهانی بنزین و گازوییل تقریبا بر اساس عرضه و تقاضا می باشد که از لیتری ۴۵ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان متغییر می باشد
این یعنی از ۳۰ تا ۱۰۰ برابر ارزانتر از دیگر نقاط دنیا.
————
تا حالا فکر کردید چرا سوخت در کشور اینقدر ارزان است؟
شاید فکر کردید که بخاطر رفاه مردم سوخت در کشور ارزان است؟
چرا آموزش از ابتدایی تا دانشگاه ارزان نباشد و شاهد هزینه های سرسام آور در آموزش هستیم ؟
چرا بهداشت و درمان و هزینه های خرید دارو و انواع و اقسام عمل های اورژانسی و غیره و انجام آزمایشات و سونو گرافی و سی تی اسکن و… ارزان نباشد و هزینه های کمر شکن باشند ؟
چرا هزینه های ساخت مسکن و خانه دار شدن باید کمر شکن باشد و یک کارگر ساده یک قرن عمر کار کند تا صاحبخانه شود؟
ولی توی همین مملکت سوخت ارزان نه، رایگان باشد!!!!!؟؟؟
پشت صحنه سوخت ارزان «شما بخوانید رایگان» در کشور چیست؟
خیر
واقع این صدای نعره ی دلال های سوخت خور می باشد که باعث شده هزینه های آموزش ، بهداشت ، رفاه ، مسکن همه و همه چند برابر شود و سالانه تورم چند ده درصدی بر مردم و کشور تحمیل شود، و هزینه ها سر به فلک برسد تا هزینه سوخت پایین بماند و سفره دلال گسترده تر شود و کامش شیرین تر از عسل بماند.
طی داده های آماری مصرف سوخت در کشور در بحث بنزین و گازوییل تقریبا ۲۰۰ میلیون لیتر در روز است که این دو برابر میانگین جهانی است.
دلایل مصرف هم واضح است؛
* اول خودروهای بی کیفیت
* دوم ، ناوگان حمل و نقل عمومی ضعیف و بی در و پیکر
* سوم ، عدم فرهنگ سازی در استفاده از حمل و نقل عمومی
اما همه ی اتفاقات در قسمت اول خلاصه میشود؛
حالا فکر کنید با اصلاح کیفیت خودرو مصرف سوخت نصف شود و برابر مصرف میانگین جهانی شود.
این یعنی صرفه جویی در مصرف روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر یعنی طی یکسال ۱۸۰۰ همت صرفه جویی در سوخت یعنی سه برابر بودجه عمرانی دولت در ۱۴۰۴ که ۵۶۰ همت است.
بله اگر خودروهایی که به ازای هر صد کیلومتر ۱۰ الی ۱۵ لیتر سوخت مصرف می کنند را جایگزین کنیم با نصف این مصرف ایران گلستان می شود. و از پول حاصل از صرفه جویی (رانت دلالان) در مصرف و صادرات سوخت میتوان در تمام کشور شبکه های حمل نقل رایگان ایجاد کرد.
اصلا اگر دولت قیمت سوخت را واقعی کند کسی سوار خودروهای تولید داخل نمیشود چون مقرون به صرفه نیست. با پول چند باک بنزین میتوان بهترین خودرو روز را وارد کرد و از تمام مزایای آن بهره برد.
این فقط در صورت نصف شدن مصرف سوخت خودروها در کشور است.
حال اگر مصرف سوخت به روز شود و خودروهای برقی و کم مصرف وارد یا تولید شود و میلیون های خودروی فرسود از کشور به زباله دان ها فرستاده شود شما محاسبه کنید چه هزینه ای در جهت سرمایه گذاری در زیرساخت به خزانه برمیگردد و یا این چند نکته را در کنارش شاهد باشیم:
* خودرو با کیفیت به روز ایمنی بیشتر برای سرنشین و تصادفات کمتر
* مرگ و میر کمتر
* آلودگی ناشی از سوخت کمتر
* توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی، زمینی، ریلی و دریایی
* توسعه زیرساخت های حمل و نقل در تمامی زمینه ها
* شکوفایی اقتصادی
* نشاط همگانی
*سوخت ارزان بلای جان اقتصاد بیمار ایران*
بدانید مافیای اقتصاد در کجا نهفته است
یعنی اگر خودروسازی کشور حذف و یا جهانی شود اقتصاد شکوفا می شود وگرنه اگر روزی دهها میلیون نفت صادر کنیم فرقی بحال مردم نمی کند.
پ نوشت : نویسنده طرح مدونی از خلاصه برنامه گفته شده آماده کرده است که در صورت صلاحدید ارائه می نماید.
false
true
false
true