×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
برگزاری مراسم احیا تا جذب ۱۰۰ هزار مخاطب در پویش «زندگی با آیه‌ها»

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا؛ سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همزمان با شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و شب شهادت حضرت علی (ع) تا ساعت ۲۲ میزبان بازدیدکنندگان در مصلای امام خمینی (ره) بود، سپس مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان با حضور عموم مردم با تلاوت قرآن کریم توسط حبیب صداقت آغاز شد و در ادامه حاج احمد واعظی مداح اهل‌بیت(ع) به مرثیه‌خوانی و عزاداری پرداخت.

همچنین سخنرانی و احیای شب بیست و یکم را حجت‌الاسلام مسعود عالی برعهده داشت و محمدحسین سعیدیان، محمد رضا پورزرگری و مهدی قربانعلی دعای جوشن کبیر را قرائت کردند.

برپایی مراسم عزای امیرالمونین(ع) در غرفه دهه هشتادی‌ها

همزمان با شب شهادت امیرالمومنین(ع) گروهی از نوجوانان با سنج و دمام زنی در غرفه دهه هشتادی‌ها اقامه عزا کردند. این غرفه از شب اول قدر سیاه‌پوش و با برپایی مراسم‌های متعدد اقامه عزا کرده و با برپایی چایخانه میزان میهمانان نمایشگاه است.

همچنین گروه سرود «احسان» با حضور در غرفه دهه هشتادی‌ها، «ستاره‌های زمین» با نوای مهدی رسولی و «روزه‌ اولی» با نوای محمدحسین پویانفر را اجرا کردند.

کعبه ابراهیمی در نمایشگاه قرآن کریم

غرفه شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران، امسال با بخش «آیات ابراهیمی» در نمایشگاه قرآن حضور دارد و بخشی را به خانه کعبه با عنوان «کعبه ابراهیمی» اختصاص داده است که علاقه‌مندان به‌ ویژه عاشقان و دلدادگان حج ابراهیمی، مشتاقانه از این بخش دیدن می‌کنند.

جذب ۱۰۰ هزار مخاطب در پویش «زندگی با آیه‌ها»

نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» همزمان با ماه مبارک رمضان، با هدف تبیین ۳۰ آیه زندگی‌ساز قرآن کریم آغاز شد. در این پویش که توسط جمعی از قرآن پژوهان و اندیشمندان قرآنی کشور طراحی شده، ۳۰ آیه محوری قرآن کریم انتخاب شدند که تسلط به آنها می‌تواند مبانی اعتقادی مخاطبان را مستحکم‌تر کند.

در همین راستا همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، مسابقه تلویزیونی نهضت زندگی با آیه‌ها نیز با هدف تبیین ۳۰ آیه زندگی‌ساز قرآن کریم آغاز شد. در این مسابقه به منظور ترغیب مردم به آشنایی و انس بیشتر با قرآن کریم جوایز بسیار مادی و معنوی از جمله کمک هزینه حج عمره، کربلا، مشهد مقدس و هزاران هدیه دیگر با کمک بانیان فعالیت‌های قرآنی تهیه شده و در قالب چند مسابقه تلویزیونی و اینترنتی به مخاطبان و برندگان اهدا می‌شود.

امسال در سی و یکمین دوره نمایشگاه قرآن کریم، یکی از تفاوت‌های محسوس با دوره‌های دیگر این نمایشگاه باسابقه محوریت حفظ موضوعی قرآن در قالب طرح جامع مسطورا و براساس آن نهضت زندگی با آیه‌هاست. این طرح توانسته فراتر از رده‌های مختلف سنی اثربخشی داشته باشد.

سیدحمید هاشمی مدیر بخش زندگی با آیه‌های سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره این طرح گفت: بخش نهضت زندگی با آیه‌ها به عنوان یکی از بخش‌های محتوایی نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی قرآن ارائه شده است و توانسته در ۹ روز نخست این دوره از نمایشگاه ۱۰۰ هزار مخاطب را با این طرح آشنا کند.

وی افزود: وظیفه این بخش، ارائه آیات کاربردی در قالب کتاب مسطوراست که براساس مفاهیم ارائه شده در کتاب جامع «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین و نگارش شده و با مثال‌هایی ملموس و امروزین عجین شده است و به عنوان مأموریت کلیدی این بخش هفت آیه محوری در قالب سه عنوان «بخوانیم، بفهمیم، حفظ کنیم» ارائه می‌شود.

هاشمی با اشاره به جوایز اهدا شده از ابتدای برپایی نمایشگاه اظهارداشت: براساس مسابقاتی که انجام می‌شود جوایزی نظیر سفر عتبات عالیات عراق مشهد مقدس و لوازم خانگی و جوایز فرهنگی به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود. تاکنون هر شب از برپایی نمایشگاه، بیش از ۳۱۳ جایزه را اهدا کرده و در دو بخش کودک و بزرگسال، بازی‌ها و برنامه‌های متفاوتی داشتیم.

مدیر بخش زندگی با آیه‌های سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: علاوه بر آن، هر شب قاریان بین‌المللی که در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) به اجرای تلاوت می‌پردازند، این هفت آیه را برای مردم قرائت می‌کنند. استقبال عموم مردم از این بخش بسیار خوب بوده است.

بازدید حداد عادل از نمایشگاه قرآن

غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همزمان با دوازدهمین شب از سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور در نمایشگاه، از بخش‌های مختلف آن بازدید و با مسئولان بخش‌های مختلف قرآنی گفت و گو کرد.

بازدید عضو شورای اسلامی شهر تهران از نمایشگاه قرآن

سیداحمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با حضور در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از بخش‌های مختلف این نمایشگاه بازدید و با غرفه داران، ناشران و فعالان حوزه قرآنی کشور دیدار و گفت و گو کرد.

علوی، از بخش محافل و مراسم بخش آموزش نوین قرآن (طرح بشری)، مجله قرآنی شبنم، بخش دشمن شناخت، بخش نوآوری قرآنی- دانش بنیان، بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی قرآنی، بخش باغ آیات، بخش بین الملل، بخش ترجمه قرآن، بخش ترویج فرهنگ نهج البلاغه، بخش نهادها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی، بخش خادمان قرآن کریم، بخش نشر مکتوب و دیجیتال دینی، بخش دهه هشتادی‌ها (نوجوان)، بخش موسسات قرآنی مردمی و بخش هنرهای دینی بازدید کرد و در جریان آخرین دستاوردها و نوآوری‌ها در حوزه قرآن کریم قرار گرفت.

رئیس ستاد سمن‌های شورای اسلامی شهر تهران همچنین ضمن بازدید از چند پروژه قرآنی خواستار همکاری و تعامل هر چه بیشتر گروه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های دانش محور قرآنی با بخش‌های فرهنگی شهرداری تهران برای کمک به بروزرسانی فعالیت‌ها و ماموریت‌ها شد.

حضور ۴۳هزار کاربر تاییدشده در سامانه «همدم»

غرفه تبیان در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن با ارایه ۶ پلتفرم از جمله «همدم»، «کدومو»، «بامازی»، «تکیه» و «رواق» حضور دارد.

مدیر غرفه تبیان در سی و یکمین نمایشگاه بین‌الملی قرآن کریم در این باره اظهارداشت: با توجه به اینکه مؤسسه فرهنگی تبیان با سابقه بیست ساله در حوزه دستیاری خانواده مشغول فعالیت است، محصولات زیادی در حوزه خانواده دارد و امسال توانستیم همه محصولات را در این نمایشگاه ارائه کنیم.

مرضیه قهرمانی گفت: سامانه «همدم» با پیشینه سایت همسان گزینی تبیان، نخستین سامانه ازدواج دارای مجوز رسمی از وزارت ورزش و جوانان و سازمان تبلیغات اسلامی است. «همدم» و پیش از آن همسان گزینی تبیان از سال ۱۳۹۴ تاکنون مجموعاً ۴هزار و ۲۷۰ ازدواج را ثبت کرده‌اند. برای سنجش پایداری ازدواج‌های «همدم» پایش‌های ادواری تا چهار سال بعد از ازدواج صورت می‌گیرد. به طور تقریبی هر یک روز در میان، یک عقد ازدواج در «همدم» صورت می‌گیرد. بر همین اساس ۴۳ هزار کاربر فعال تأیید شده در «همدم» ثبت‌نام کردند.

وی افزود: امسال «همدم» با شرکت در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن فعالیت‌های خود را به عموم ارائه کرد. یکی از برنامه‌های «همدم» در نمایشگاه، مراسم عقد یکی از زوج‌های این سامانه بود. این زوج همدمی (آقا متولد ۷۰ و خانم متولد ۷۵) از طریق همدم آشنا شده بودند که همزمان با میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) به عقد هم در آمدند. خطبه عقد توسط حجت‌الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی خوانده شد و جشن عقد با حضور جمعی از علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان در غرفه «همدم» برگزار شد.

قهرمانی با اشاره به دیگر محصولات غرفه تبیان اظهارداشت: محصول دیگر «کدومو» دستیار رسانه‌ای والدین است. مثلاً در حوزه انیمیشن به والدین راهنمایی می‌دهد که فرزندانشان در چه حوزه‌ای چه فیلم مناسبی را ببینند.

مدیر غرفه تبیان در سی و یکمین نمایشگاه بین‌الملی قرآن کریم خاطرنشان کرد: «کدومو» یک پلتفرم ارزیابی رسانه‌های تصویری فیلم، انیمیشن، سریال، بازی‌ها و کتاب‌هاست که کار والدین را برای مطلع شدن از فضای فیلم و انیمیشن و انیمه و سریال‌های ایرانی و خارج یا کره‌ای راحت می‌کند. شعار کدومو «دستیار رسانه‌ای والدین» است و آنها می‌توانند با مراجعه به پیج اینستای کدومو و سایت در کمتر از سه دقیقه ارزیابی محصولات مختلف رسانه‌ای را ببینند و بخوانند. ارزیاب‌های «کدومو» را جمعی از متخصصان فرهنگی و روان‌شناسی و تربیتی تدوین کرده اند.

وی افزود: محصول دیگر از خانه خلاق «بامازی» سامانه جامع بازی است که برای بهبود اختلالات رشدی فرزندان به خانواده‌ها کمک می‌کند برای فرزندانشان طراحی بازی داشته و سرگرمی برای آنها ایجاد کنند.

قهرمانی گفت: محصول دیگری که در نمایشگاه قرآن حضور دارد پلتفرم تکیه است که بزرگترین آرشیو صوتی تصویری مذهبی کشور به شمار می‌رود و در روزهای نمایشگاه رویدادی با عنوان همخوانی کودکان توسط سجاد محمدی در این بخش برگزار شد.

مدیر غرفه تبیان در سی و یکمین نمایشگاه بین‌الملی قرآن کریم اظهارداشت: جشن همخوانی کودکان و نوجوانان با مداح اهل بیت سجاد محمدی، هشتم فروردین در غرفه تکیه برگزار شد، در این مراسم که با تجمع بسیاری از خانواده‌ها همراه بود تعدادی از قطعات سرود مداحی با همخوانی کودکان و نوجوانان به همراه برگزاری مسابقه و اهدای جوایز برگزار شد.

وی افزود: محصول دیگر «رواق» دستیار آموزشی خانواده است. این محصول دوره‌های آموزشی آنلاین آموزش کسب و کار و… را دارد. استفاده از این دوره‌ها و اپلیکیشن‌ها رایگان است و فقط برنامه همدم حق اشتراک کوچکی دارد. بخش دیگر «مبین آنلاین و تبیین آنلاین» که به صورت سایت است. این سایت‌ها در بخش ارائه محتوای دینی و سبک زندگی فعالیت می‌کنند.

قهرمانی بیان کرد: در غرفه تبیان در خصوص فعالیت‌های رواق به بازدیدکنندگان توضیحاتی داده می‌شود و از آنها خواسته می‌شود یک پرسش‌نامه را به منظور ذایقه‌شناسی مخاطبان تکمیل کرده و در عوض به انتخاب خودشان بادکنک یا پیکسل سوزنی دریافت کنند.

مدیر غرفه تبیان در سی و یکمین نمایشگاه بین‌الملی قرآن کریم با اشاره به اینکه رواق یک داستان تعاملی با نام «داستان ازدواج» در بستر پرسلاین طراحی شده است، اظهارداشت: بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن با اسکن کردن کیو آر کد پوسترها و تراکت‌های موجود در نمایشگاه در این داستان/بازی شرکت کرده و پس از آن می‌توانند با چرخاندن گردونه شانس، جوایزی را برنده شوند. تا پایان روز دهم نمایشگاه بیش ۷۰۰ در این داستان، بازی شرکت کرده‌اند و نزدیک به ۸۰ جایزه شامل هندزفری، پاوربانک، وجه نقد و… به برندگان اهدا شده است.

بانوانی که با دست خالی میزبان قرآن هستند

مسؤل غرفه مکتب قرآن امام رضا(ع) گفت:‌ محفل خیرات الحسان متشکل شده از بانوانی که با دست خالی و بدون هیچ حمایتی سعی می‌کنند یک فعالیت قرآنی انجام دهند.

پریسا صفامنش مسئول غرفه مکتب قرآن امام رضا(ع) در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت:‌ ما در این مکتب بزرگترین محفل قرآنی بانوان جهان اسلام به اسم خیرات الحسان را داریم. این محفل فعالیت اصلیش تقدیر از بانوان تشکل ساز قرآنی در زمینه ملی و بین‌المللی است.

وی افزود:‌ این محفل متشکل شده از بانوانی که با دست خالی و بدون هیچ حمایتی سعی می‌کنند یک فعالیت قرآنی انجام دهند. این افراد، با جمع کردن دوستان و آشایان خود یک حرکت بزرگ قرآنی را انجام می‌دهند. در این محافل قراعت قرآن سهم شایانی دارد.

صفامنش بیان کرد:‌ نخستین دوره این محفل از ماه مبارک رمضان سال گذشته شروع و در تالار وحدت برگزار شد. دوره دوم و سوم آن هم در سال ۱۴۰۲ برگزار شد و امیدواریم امسال قبل از اینکه ماه مبارک رمضان تمام شود، چهارمین دوره آن را با یک رویداد قرآنی برگزار می‌کنیم. هنگامی که ما در تالار وحدت اولین همایش خود را برگزار کردیم از کشورهای همسایه درخواست داشتند که در کشور آنان هم این مراسم را برگزار کنیم. کشورهایی مانند سوریه، ‌لبنان و عراق بسیار حمایت کردند.

طراحی غرفه‌ای با موضوع دوستی با محیط زیست

غرفه «شبنم» در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم یک پیام برای کودکان دارد؛ «ما زمین را دوست داریم، زیرا زمین امانت خداست.»

قدمی جویباری سردبیر ماهنامه شبنم در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف ماهنامه شبنم، آموزش مفاهیم اخلاقی و ارزشی به کودک است، هیات تحریریه این ماهنامه در سال جدید، آموزش و ترویج محافظت از زمین و محیط زیست را محل توجه خود قرار داده است.

سردبیر ماهنامه شبنم افزود: ما در سال جدید در هر شماره، یک قصه‌ جذاب با این موضوع خواهیم داشت و تصمیم گرفتیم سال نو را با پیامی مرتبط با این موضوع به‌ صورت عملی در نمایشگاه بین‌المللی آغاز کنیم تا کودکان به‌ لحاظ بصری مشاهده کنند که از زباله‌ها می‌توان پیش از بازیافت، بهره برد و کاربردی برایش یافت.

قدمی جویباری بیان کرد: این موضوع زیرمجموعه‌ مفهوم اخلاقی مسئولیت‌پذیری تلقی می‌شود. آنچه در طراحی دکور ماهنامه شبنم قابل مشاهده است به خصوص «فرگشت» محسوب می‌شود؛ به این معنا که ما زباله‌ها را پیش از بازیافت، با بهره‌گیری از ابزار هنر و عملکرد، به یک فضای کودکانه معماری کردیم. قابل توجه است، این فضای جذاب توسط یک تیم معمار طراحی و اجرا شده است.

سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «می‌خوانمت» در قالب ۲۵ بخش از جمله کودک و نوجوان، حکمرانی قرآنی، مشاوره و پژوهش‌های قرآنی، جلسات خانگی، پوشش ایرانی و اسلامی و نمایش آثار قرآنی و دینی و حضور ۱۶۰ ناشر از اول تا ۱۴ فروردین مصادف با ۲۲ ماه رمضان از ساعت ۱۷ تا ۳۰ دقیقه بامداد میزبان علاقه‌مندان در مصلای امام خمینی(ره) تهران است. این نمایشگاه در شب‌های قدر تا ساعت ۲۲ برپاست.

بیش از ۴۵ موسسه قرآنی و ۲۴ نهاد دولتی در سی و یکمین نمایشگاه مشارکت دارند و بخش بین‌الملل نیز از اول تا هشتم فروردین با حضور نمایندگانی از ۲۵ کشور برگزار شد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false