×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
انسان باید تلاش کند با طعام حلال روزه بگیرد

به گزارش چغادک نیوز به نقل از مهر؛ حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی کارشناس مذهبی در حرم حضرت معصومه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: شاید در میان همه کسانی که ماه مبارک رمضان را درک می‌کنند افرادی باشند که توانایی روزه گرفتن را نداشته باشند بنابراین روزه و رمضان دو مبحث جدا از هم هستند که باید به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه درک ماه رمضان فضیلت دارد عنوان کرد: پیامبر فرمود هر کسی که می‌خواهد بداند ماه رمضان تا چه اندازه نسبت به دیگر ماه‌ها برتری دارد بداند برتری و فضیلت آن مانند برتری و فضیلت اهل بیت نسبت به دیگر مردم است.

رفیعی با بیان روایتی دیگر گفت: روایت شده ماه رمضان را مانند دیگر ماه‌ها ندانند؛ حرمت این ماه باید حفظ شود. یکی از حرمت‌های ماه مبارک رمضان این است که همه کتب آسمانی اعم از زبور، تورات، انجیل و … در همین ماه نازل شده است. اول ماه مبارک رمضان سراسر رحمت، میانه آن مغفرت و پایانش اجابت دعا و رهایی از آتش دوزخ است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به حدیثی از امام سجاد اظهار داشت: حضرت فرمودند چقدر موفق و خوشبخت است کسی که حرمت ماه رمضان را حفظ کرد؛ لازم است مسافران و کسانی که نمی‌توانند روزه بگیرند حرمت ماه را رعایت کنند و در ملأ عام روزه خواری نکنند.

وی ادامه داد: انسان باید تلاش کند با طعام حلال روزه بگیرد؛ یکی از علمای اصفهان به نام مرحوم نجفی اصفهانی سال‌ها در نجف زندگی می‌کرد و در جریان جنگ اول به ایران آمد و در اصفهان رحلت کرد ایشان جریانی را بیان می‌کنند که بسیار جالب است آن مرحوم می‌گوید دزدی در نجف بود که جیب بر ماهری بود و هیچ جیب بری مثل او نبود همه او را می‌شناختند و می‌دانستند که آن دزد در ماه مبارک رمضان روضه می‌گیرد و دزدی را کنار می‌گذارد. کار آن دزد در ماه رمضان این بود که هر روز به درب مدرسه نجف مراجعه کند و از طلاب آنجا درهمی پول درخواست کند تا برود افطار کند! یک روز طلاب به او گفتند مگر خودت پول نداری؟ پاسخ داد جیب من پر از پول است اما نمی‌خواهم با مال دزدی و حرام افطار کنم؛ همچنین آن مرحوم فرمود ما یک روز خواستیم او را امتحان کنیم و تصمیم گرفتیم به آن دزد پول ندهیم و دیدیم تا سه ساعت بعد از افطار هنوز چیزی نخورده است و وقتی پرسیدیم چرا چیزی نخوردی گفت مال حلال نداشتم که با آن افطار کنم، این دزد در پایان عاقبت بخیر شد چون اهمیت به لقمه حلال می‌داد و دزدی را در نهایت کنار گذاشت.

رفیعی درباره پرداخت خمس گفت: افراد بسیاری هستند که درآمد خوبی دارند اما خمس پرداخت نمی‌کنند. خمس سهم امام است و لازم است مؤمن سال خمسی داشته باشد. بنابراین در روزه گرفتن توصیه اول حلال خواری است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: مسافرت نرفتن در مواقع غیر ضروری، مقدم دانستن نماز از افطار در مواقع غیر مهمانی، صدقه هنگام افطار، قرائت سوره قدر در افطار و سحر، زیارت قبر امام حسین (ع), به جای آوردن عمره رمضان، اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان و.. از دیگر توصیه‌ها است که در روایات به آن توصیه شده است.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false