×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
پیروز انتخابات حوزه بوشهر، گناوه و دیلم کیست؟

به گزارش چغادک نیوز: در پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز، در گام اول به تحلیل شرایط انتخابات در دشتستان پرداختیم که با استقبال مخاطبان مواجه شد، در این تحلیل و برآورد به شرایط حوزه بوشهر، گناوه و دیلم به عنوان حوزه مرکزی استان اشاره خواهیم کرد.

 

ابتدا باید اعلام کنیم کاندیداهای شاخص و تاثیر گذار این حوزه، جعفر پورکبگانی، تیمور یزدان شناس، سید محمد هاشمی فرد، لیلا انبارکی، غلامرضا ابراهیمی و جمیری می باشند و آراء آنان نیز نزدیک به هم می باشد و برخی از به دور دوم کشیدن این حوزه خبر می دهند؛ ولی به زعم نگارنده این مهم بر اساس تجربه، افکار سنجی و بررسی های دقیق اتفاق نخواهد افتاد.

 

برای تحلیل حوزه مرکزی استان باید آن را به چند قسمت تقسیم نمود:

 

بخش خارگ؛  در خارگ جعفر حسن پور به عنوان کاندیدای بومی این شهر با استقبال مواجه شده است اما آرای این شهر تاثیر آنچنانی در نتیجه نهایی نخواهد داشت و اقبالی جهت پیروزی نداشته و آراء وی فقط منحصر به این بخش بوده و از سوی دیگر نیز سایر کاندیداهای مطرح نیز در این بخش جلساتی برگزار کرده و عده ای را با خود همراه ساخته اند و در این راستا نیز طایفه بزرگ عدنانی نیز از تیمور یزدان شناس اعلام حمایت کرده است.

 

شهر بوشهر؛  در مرکز استان بوشهر یعنی شهر بوشهر، جعفر پورکبگانی و جمیری با هم رقابت سر سختی دارند، برآوردها نشان می‌دهد که رقیب جمیری در اکثر محلات توانسته است شرایط خوبی را برای خود پدید آورد، هرچند جمیری نیز در این شهر آراء سنتی دارد؛ ولی در روزهای اخیر ریزش سلسله وار هواداران وی و پیوستن به سایر کاندیداهای شاخص و همچنین کلیپ های تندی که از وی در مورد بی احترامی به قشر مذهبی در موضوع حجاب انجام شد باعث کاهش بیشتر آراء وی از سوی انقلابیون شده است.

 

با وجود رقابت پایاپای جعفر و این کاندیدا؛ اما باید به یک نکته توجه داشت که رقابت در بوشهر می‌تواند پاشنه آشیل جمیری به حساب بیاید؛ چرا که او در سال ۹۸ حدود ۲۱ هزار رای از ۲۹ هزار رای خود را در شهرستان بوشهر گرفته بود و امروز بخش اعظمی از آن را از دست داده و احتمالا به صندوق پورکبگانی و سایر چهره های شاخص مذکور ریخته خواهد شد که این زنگ خطری بزرگ برای نماینده فعلی است، چهره های شاخص این دوره نیز با علم به این قضیه و متفق القول تمام تلاش خود را در شهرستان بوشهر معطوف کرده اند تا نگذارند جمیری حائز رای شود و رقابت زیادی در این شهرستان در جریان است.

 

هم اکنون وضعیت تیمور یزدان شناس در محلات مختلف از جمله سنگی، باغ زهرا،  خیابان فرودگاه، مدرس، چهارمحل، امام رضا، امام زاده، دواس، شغاب خوب برآورد شده است، لیلا انبارکی نیز با هدایت قشرهای مختلف خاکستری و به دلیل قرار گرفتن در لیست علی مطهری، طیف اصلاحات را با خود همراه نموده است، هاشمی فرد نیز بیشترین بهره را از قشرهای مختلف فرهنگیان و اساتید دانشگاه برده و مورد حمایت آنهاست، غلامرضا ابراهیمی نیز با برگزاری نشست های تخصصی متخصصین را با خود همراه ساخته است.

 

شهر چغادک: هر چند ماشاله حیدری اهل چغادک است؛ ولی تاکنون تلاشی برای عرض اندام در برابر رقبا نداشته است و هم اکنون به نظر می رسد، در بین کاندیداها  فضای انتخاباتی به چهار قسمت تقسیم شده است و نشان می‌دهد که طرفین یعنی جعفر پورکبگانی، تیمور یزدان شناس، غلامرضا ابراهیمی و جمیری جنگی را بر سر حدود ۴ هزار رای این منطقه داشته باشند؛ ولی آنچه مسلم است، با وجود تلاش های مسئولین و کشانیدن جمیری به این شهر که افتتاح یک زمین چمن را به نام خود به ثبت برساند؛ اما هم اکنون جعفر پورکبگانی و تیمور یزدان شناس پیشتاز رقابت بوده و پس از آن جمیری و ابراهیمی قرار دارند.

 

روستاهای بخش مرکزی؛ هرچند جمیری در آبطویل توانسته است آرای بهتری را به خود اختصاص دهد ولیکن در روستاهای دیگر وضعیت دو رقیب دیگر یعنی تیمور یزدان شناس و جعفر پورکبگانی بسیار بهتر برآورد شده است.

 

عالیشهر: برآورد چغادک نیوز نشان می‌دهد که در عالیشهر نسبت آرای پورکبگانی نسبت به جمیری مطلوب‌تر است و او با استقبال بهتری نسبت به عبدالکریم جمیری مواجه شده است، هر چند سایر رقبا مثل تیمور یزدان شناس و هاشمی فرد نیز آراء قابل قبولی را در آن اخذ خواهند کرد.

 

شهر گناوه؛ در گناوه ۴ کاندیدا در حال زورآزمایی هستند، ابراهیم عرب‌زاده با توجه به گناوه‌ای بودنش توانسته است بخشی از آرای این شهر را به خود اختصاص دهد؛ از طرفی هر چند همگان معتقد هستند جمیری، پورکبگانی و یزدان شناس تقریباً دارای آرای یکسانی در گناوه می باشند؛ ولی عامه مردم خدمات تیمور را در زمان فرمانداریش به یاد دارند و به همین لحاظ استقبال گسترده ای را از وی به عمل آورده اند و در شب گذشته نیز اجتماع حدود ۷۰۰ نفری درب ستاد تیمور باعث شد تحلیل ها در گناوه تغییر یافته و یزدان شناس به عنوان نفر اول شناخته شود.

 

از سوی دیگر مردم از عدم ارائه خدمات در شرایط کنونی از مسئولین، بیزار بوده و به دنبال تغییر در این حوزه هستند، هر چند پیش تر غلامرضا دارابی را پیشتاز رقابت در گناوه می دانستیم؛ ولی با عدم احراز صلاحیت وی، شرایط برای سایر رقبا تسهیل شده و اگر وی به هر کاندیدایی بپیوندد می تواند پیروز میدان باشد.

 

با توجه به پیوستن برخی چهره‌های خوشنام محلی گناوه به پورکبگانی باید شاهد رشد آرای او تا روز انتخابات در این منطقه در کنار تیمور یزدان شناس باشیم و نکته‌ای که در این شهر به عنوان پاشنه آشیل جمیری محسوب می‌گردد موضوع ته لنجی است؛ نارضایتی از جمیری در این حوزه بسیار بالا برآورد شده است و احتمال رویگردانی کامل مردم به سوی این کاندیدا متصور می باشد.

 

هلیله و بندرگاه؛ در این دو روستای همجوار نیروگاه اتمی بوشهر اقبال عمومی آنها به سمت تیمور یزدان شناس و جعفر پور کبگانی می باشد.

 

شیف، ریگ، رودحله، انگالی و …؛ در این حوزه‌ها با وجود اینکه جمیری برخی آرای سنتی را در این مناطق دارد؛ اما رقیب او یعنی جعفر پورکبگانی توانسته است بر موج نارضایتی‌ها سوار شود و پیروزی خود را در این چند قسمت مسجل نماید، اختلاف آرا در این حوزه بسیار محسوس می‌باشد، شاید ته لنجی و مسائل محلی و معیشتی موجب زمین خوردن جمیری در این منطقه شود.

 

دیلم؛ جمیری در شهر دیلم با دو چالش اساسی یعنی موضوع ته لنجی و نارضایتی پیرامون انتخاب اعضای ستادش مواجه است، در کنار جمیری و ریزش آرای او، پورکبگانی توانسته است رشد خوبی در این شهر داشته باشد و به زعم همگان اکنون بنظر می رسد که وی دارای اکثریت آرا در شمالی ترین شهرستان در استان می باشد.

 

به عنوان برآورد نهایی می‌توان گفت که با توجه به جمعیت گناوه و دیلم، شهر بوشهر نتیجه انتخابات را مشخص می‌کند؛ در حال حاضر جمیری شرایط سختی را در بوشهر تحمل می‌کند و اوضاع این شهر در حال خارج شدن از دست او می باشد.

 

اما نکته‌ای که می‌تواند ضربه نهایی را به جمیری وارد کند آرای منفی او است؛ او به خاطر ضعف عملکردش در دو دوره نمایندگی با سوالات و شبهات بسیاری از حیث عملکردی مواجه است؛ موضوعی که باعث شده است برخی از لیدرهای سابق از او جدا شده و به رقیب بپیوندند؛  اما نکته مهم این است که در کنار آرای منفی جمیری، رقیب او یعنی پورکبگانی در حال جذب بسیاری از آرای ریزشی نماینده فعلی است و یزدان شناس، هاشمی فرد، انبارکی و ابراهیمی نیز از جهت دیگر سر ریز آرا این دو و حتی مخالفین آنها را به خود جذب کرده است.

 

بر اساس برآوردهای چغادک نیوز، ریزش روز به روز جمیری و رشد روزانه پورکبگانی و یزدان شناس، زنگ خطری را برای نماینده فعلی به صدا درآورده است به گونه ای که آخرین افکارسنجی های میدانی حکایت از انتخاب نماینده ای جدید توسط بوشهری ها دارد و همگان بدنبال تغییر در این حوزه می باشند.

 

کلید واژه قدیمی و دور گذشته اردوگاه و هواداران جمیری که برای علی افراشته نیز بکار برده شد و هم اکنون  برای ضربه زدن به پورکبگانی بکار برده می شود، گزینه بد و بدتر کردن انتخاب است و می گویند بدتر پور کبگانی است و باید به گزینه بد با وجود مخالفت و بالاجبار که همان جمیری است رای داد؛ ولی با چینش صورت گرفته و تنوع کاندیداهای انقلابی یزدان شناس، ابراهیمی و هاشمی فرد و گزینه قشرهای خاکستری که انبارکی است، مردم با تنوع انتخاب زیادی روبرو هستند که می توانند به راحتی تصمیم گیرند و از شرایط و نماینده فعلی عبور کنند.

 

در نهایت؛ آخرین وضعیت این حوزه بدین شکل است، در حالی که همگان از رقابت بین پور کبگانی و جمیری خبر می دهند؛ اما در آخرین روزهای انتخابات تغییر موازنه ای صورت گرفته و رقابت اصلی بین پور کبگانی و یزدان شناس هدایت شده است و به نظر می رسد جمیری و انبارکی در سکوی سوم به صورت مشترک باهم ایستاده اند.

 

/انتهای پیام

false
true
false
true
  1. ناشناس

    این تحلیل افرادی است ک هشتاد درصدشون رای نمیدن،اما ب این نکته مهم توجه کنید آقای ابراهیمی رای هایی دارن ک کمتر اظهار نظر میکنن و اکثرا خانوادگی رای میدن درکنار فامیل بزرگ ابراهیمی تو بوشهر و منطقه دشتی نباید بگذرید ک اونها هم برای رای دادن میان بوشهر یا چغادک ،مردمی بودن و پاک بودن آقای ابراهیمی بین مردم شهر بزرگترین امتیازی هست ک دیگر کاندید ها ندارن ،

  2. ناشناس

    غلامرضا ابراهیمی،

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false