×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
موافقت شورای نگهبان با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

به گزارش چغادک نیوز به نقل از فارس؛ هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشستی که صبح امروز (دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲) با خبرنگاران و اصحاب رسانه داشت به تشریح بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در شورای نگهبان پرداخت.

طحان نظیف در ابتدا فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد شعبانیه را تبریک گفته و اظهار کرد: روز گذشته شاهد حضور پرشور ملت شریف ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن بودیم و  یاد و خاطره حضرت امام(ره) و شهدای انقلاب اسلامی را گرامی میداریم.

وی افزود: بر اساس اصلاحیه قانون آیین‌نامه داخلی مجلس تغییری را در روند بررسی بودجه ۱۴۰۳ داشتیم و از امسال قانون بودجه بصورت دو بخشی تصویب می‌شود؛ ابتدا احکام بررسی می‌شود و تبدیل به قانون می‌شود و سپس جداول و ارقام تنظیم می‌گردد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در کنار بررسی صلاحیت‌ها ما به طور فشرده در روزهای جمعه و شنبه بحث بررسی بودجه امسال را داشتیم.

طحان نظیف اظهار کرد: نظر شورای نگهبان در خصوص بررسی بودجه ۱۴۰۳ امروز به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

وی گفت: یکی از ایرادات کلی ما راجع به جداول کلی بودجه بود؛ بر اساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی جداول باید به ضمیمه متنی که به شورا ارسال می‌شود ارسال می‌شد که این اتفاق نیفتاد و این موضوع مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: برای ما مهم است که میان منابع و مصارف بودجه تراز وجود داشته باشد و منابع باید روشن باشد. برای مثال درباره تأیید بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، افزایش برخی از مزایا و افزایش بودجه برخی دستگاه‌ها ابهاماتی وجود داشت و باید منابع روشن شود.

طحان نظیف تاکید کرد: در جای جای لایحه بودجه سال آینده به برنامه هفتم توسعه ارجاع شده بود در حالی که هنوز لایحه برنامه هفتم توسعه تبدیل به قانون نشده است.

وی ادامه داد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده بود که خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: واردات خودروهای برقی و هیبریدی هم از جمله مصوبات مجلس در لایحه بودجه سال آینده بود که تأیید شد.

وی تاکید کرد: درباره حقوق و دستمزد هم باید گفت که تأیید شد و مصوبه مجلس برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان برخلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. همچنین افزایش وام ازدواج به ۳۰۰ و ۳۵۰ میلیون تومان تایید شد. ۳۰۰ همت برای تسهیلات ازدواج، فرزند آوری و ودیعه و ساخت مسکن به تأیید شورای نگهبان رسید و نیز معافیت مالیاتی درآمدهای کسب و کارهای اینترنتی اشخاص حقیقی در سکوهای داخلی تأیید شد.

 طحان نظیف ادامه داد: نسبت به میزان ارز تخصیص یافته به کالاهای اساسی ابهام وجود داشت که باید تعیین تکلیف شود. مالیات بر زمین‌ها و خانه‌های با ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: واگذاری زمین رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال، از سوی شورای نگهبان به تأیید رسید.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر فرصت سه روزه شورای نگهبان به داوطلبان ردصلاحیت شده انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: این مهلت سه روزه ویژه کسانی است که در تمام مراحل قبل یعنی مرحله بررسی هیأت‌های نظارت و هیأت‌های اجرایی تأیید شدند و فقط در مرحله بررسی‌های شورای نگهبان صلاحیتشان تأیید نشده است. طبیعی است که این افراد که تعداشان نیز اندک است، باید فرصت اعتراض داشته باشند.

طحان نظیف در ادامه گفت و گوی خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان معتقدند که شورای نگهبان با آن‌ها تماسی نداشته است، گفت: تمام نمایندگانی که در این دوره صلاحیتشان احراز یا تأیید نشد، موارد پرونده‌شان در جلساتی به آنها گفته شد و ثبت هم شد و ما هیچ نماینده‌ای را نداریم که مواردش به او گفته نشده باشد. فقط یک مورد بود که علی‌رغم چندین‌بار تماس، خودشان گفتند که نیازی نیست که من بیایم، بنابراین هیچ ابهامی در این خصوص وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان در پاسخ به پرسشی درباره طرح ادعایی درباره اعلام برخی از فقهای شورای نگهبان به داوطلبان انتخابات شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت به شرط تغییر خوره انتخابیه تاکید کرد: این موضوع ادعا است؛ درباره این انتخابات نیز مهلتی برای اعتراض به نظر شورای نگهبان تعیین شد که برخی از اعتراضات پذیرفته شد و نتیجه آن بصورت قطعی و نهایی اعلام شد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false