×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
مدعیان گفتگوی تمدن‌ها هم اینچنین باز با منتقدان‌شان برخورد نمی‌کردند

به گزارش چغادک نیوز به نقل از جهان نیوز ؛

۲ روز قبل نشست آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور با ۵۰ تن از دبیران احزاب و گروه‌های سیاسی برگزار شد.

پس از برگزاری این نشست برخی از چهره‌های حاضر نظیر علی مطهری، روح‌الامینی و محمدعلی ابطحی در گفتگو با رسانه‌ها یا در فضای مجازی به بیان نکاتی پیرامون این جلسه پرداختند.

در همین باره خانم فاطمه قاسم پور، نماینده مردم تهران و معاونت بانوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که در این جلسه حاضر بود، در گفتگو با جهان نیوز گفت: «آقای رئیسی به دنبال افزایش مشارکت در انتخابات با همکاری تمام جریان‌های سیاسی است».

روزنامه فرهیختگان نیز در شماره امروز خود با مالک شریعتی از دیگر چهر‌ه‌های حاضر در این جلسه گفتگو کرده است.

شریعتی که به‌عنوان دبیرکل جمعیت رهپویان را در این جلسه نمایندگی می‌کرد در مجموع آن را برای افزایش مشارکت مثبت ارزیابی کرده و معتقد است جای خالی این جلسات پیش از این در دولت روحانی و در دولت اصلاحات که رئیس آن مدعی گفت‌وگوی تمدن‌ها بود کاملا احساس می‌شد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

همه حاضران عزم ایجاد امید و افزایش مشارکت را داشتند
مالک شریعتی برگزاری جلسه با احزاب توسط رئیس‌جمهور را واجد جنبه نمادین دانست و درباره تاثیر این جلسات بر میزان مشارکت گفت: «این جلسات جنبه نمادین دارند. قاعدتا وقتی ۵۰ نفر دعوت می‌شوند، همه نمی‌توانند آنجا سخنرانی کنند. فرصت اعلام دیدگاه‌ها مختصر است و برای افزایش همگرایی ملی و انسجام جنبه نمادین دارد. عزم همه برای ایجاد امید بود و تقریبا طرح مشترک همه کمک به افزایش مشارکت بود اما به‌هرحال هرکسی سلیقه خودش را می‌گفت. از این زاویه جلسه خوب و مفیدی بود. ما چنین جلسه‌ای را در دولت روحانی هیچ وقت شاهد نبودیم، حتی دولت‌هایی که ادعای گفت‌وگوی تمدن‌ها داشتند، چندان با روی باز نسبت به جریان‌های منتقدشان برخورد نمی‌کردند و چنین جلساتی با این کیفیت برگزار نمی‌شد.»

این کار خوب توسط رسانه ملی تداوم یابد

نماینده مجلس یازدهم در ادامه پیشنهاد تداوم جلسات تضارب آرا بین احزاب توسط رسانه ملی را داد و گفت: «عزم وزارت کشور درخصوص مشارکت دادن احزاب در فرآیندها، می‌تواند بیشتر از این هم شود، یعنی در تداوم این کار نمادین خوب با همکاری وزارت کشور، معاونت سیاسی و خانه احزاب می‌شود جلسات متعددی برگزار شود تا فضای گفت‌وگو میان احزاب و جریان‌ها برقرار شود. رسانه ملی نیز می‌تواند این جلسات را پوشش دهد و شور سیاسی و نشاط ایجاد کند. به نظر من تداوم این کار خوب است، یعنی به‌عنوان یک نکته خوب می‌شود از آن دفاع کرد. این کار می‌تواند توسط دیگران یعنی وزارت کشور و رسانه ملی هم تداوم پیدا کند و منعکس و دیدگاه‌های مختلف هم بیان شود. به‌نظر من حتی بخش‌های خوب و قابل‌توجه جلسه را رسانه ملی می‌تواند پخش کند و خوب است که دوستان ببینند چه حرف‌هایی زده می‌شود.»

قانون مجلس بدعت نیست
یکی از پیشنهادهای نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب تصویب قانونی برای تداوم ثبت‌نام‌ها بود. مالک شریعتی این امر را برخلاف قانون مجلس دانست و افزود: «نکته‌ جالب‌توجه‌ جلسه تکرار عدم پذیرش قانون از سوی جریان اصلاح‌طلب بود. انصاری با این همه سابقه و تجربه پیشنهاد مشخصش این بود که بیاییم اجرای انتخابات را متوقف کنیم و دوباره فرصت ثبت‌نام بدهیم. کاندیداها و نامزدها بیایند ثبت‌نام کنند. درحالی‌که واقعا عجیب بود، اینکه فرآیندی به‌صورت علنی اعلام شده و هر کسی که می‌خواست پیش‌ثبت‌نام کرده و رکورد ثبت‌نام‌ها شکسته شده؛ حالا احساس کنند که ثبت‌نام نکرده‌اند پس باید مجددا فرصت ثبت‌نام‌ها تمدید شود واقعا اشتباه است و بسیار عجیب بود. وکیلی گفت پیش‌ثبت‌نام بدعت است. درحالی‌که این در کشور قانون است و وقتی فرآیندی در مجلس تصویب و تبدیل به قانون می‌شود، شورای نگهبان آن را تایید و ابلاغ می‌کند؛ خیلی بد است، آنجا که می‌بینیم بازی‌مان به‌هم خورده است اسم قانون را بدعت بگذاریم، بعد در جاهای دیگر به‌دنبال قانون بدویم. همین الان قانون در کشور بوده، بایستید و اجرایش کنید. اگر مردم ببینند این حرف‌ها زده شده، خیلی‌خوب است. به نظرم این قابل‌پخش است و از این منظر می‌تواند تداوم داشته باشد.»

گشایش‌های اقتصادی عامل اصلی و ‌انگیزه‌بخش برای مشارکت مردم است
نماینده مردم تهران در پایان به تاثیر گشایش‌های اقتصادی بر افزایش مشارکت پرداخت و در این‌باره توضیح داد: «محور جلسه انتخابات بود ولی تقریبا همه اذعان داشتند که عامل اصلی و‌ انگیزه‌بخش برای مردم، گشایش‌های اقتصادی در زندگی‌شان است که امید به آینده ایجاد می‌کند. این گشایش‌های اقتصادی هم باید در اقدامات فعلی دیده شود و هم روندی است که باید تداوم یابد تا این احساس به‌وجود بیاید که در آینده وضع بهتر خواهد شد. این موارد می‌تواند مردم را امیدوارتر کند و مشارکت را بالا ببرد. فعالیت سیاسی می‌تواند در این امر، اثر مثبت و منفی بگذارد. به‌هرحال وقتی جریانی می‌آید و در کشور سیاه‌نمایی می‌کند و مشکلات را بیشتر از آنچه هست، نمایش می‌دهد کمکی به مشارکت نمی‌کند. از آن طرف هم اگر اقدامات اصلاحی در دولت و مجلس پررنگ‌تر شود، می‌تواند به مشارکت کمک بیشتری کند. گرچه این روند را برای دولت مثبت می‌بینیم و نسبت به گذشته درحال اصلاح است اما نقطه‌ای که نگاه می‌کنیم، اوضاع مطلوب نیست. مقداری سرعت کند است و باید سرعت را تندتر کنند. اگر ما به دولت فعلی انتقادهایی داریم، عمده آن ناشی از این است که برخی روش‌های دولت روحانی همچنان در دستگاه‌های اجرایی پا برجاست. انتقاد ما این است افرادی که از قبل بوده‌اند و کار را به‌طور جدی دچار تحول نکرده‌اند، همچنان سرکار هستند.»

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false