×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
روایتی از فرقه‌ها و نحله‌ها در رادیو گفت‌وگو

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم ، معصومه نصیری مدرس دانشگاه که در فصل هشتم برنامه «ساعت بیست و چهار یک دقیقه» رادیو گفت‌و‌گو به عنوان کارشناس سواد رسانه‌ای در این برنامه حضور یافته تا بتوانند با تولید گفتمان‌های مبتنی بر علوم شناختی چارچوب‌های یک سازمان رفتاری شناختی در ساحت رسانه را استخراج و تبیین کنند، توضیحاتی در خصوص ۴ قسمت ویژه از این فصل ارائه داد؛

نصیری با بیان اینکه ما به جهت اهمیت موضوع در چهار قسمت به موضوع سازمان رفتاری و رفتارسازی برای چگونگی کنترل فرقه‌های رفتاری و نحله‌های تفکری در یک سیستم پرداختیم، اظهار کرد: موضوع فرقه‌ها و چگونگی رسوخ و رفتارسازی آنها برای تبدیل و تحمیل رفتار سیستم و نحله‌ها به سازمان و دریافت خروجی دستکاری شده موضوع مهمی است که در صورت غفلت یا حمایت‌های جهت‌دار منجر به خروجی خواهد شد که ارتقای نقایص در سازمان‌ها را در پی خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه این ارتقای نقص منجر به انحراف از معیار صحیح در سازمان خواهد شد و می‌تواند تقویت‌کننده روش‌های فکری کددار شوند، تصریح کرد: روش‌های فکری معنادار که غالباً خروجی نحله‌ها و فرقه‌ها هستند، ضمن تلاش برای برهم زدن تمرکز سازمان از رفتارها و تصمیمات اصیل و رو به جلو، در قالب‌های جذاب و با چارچوب‌های به ظاهر ارزشمند، مسیر را به گونه ای منحرف می کنند که منجر به عدم کنترل بر روی ارتقای رفتار سازمانی شده و سپر دفاعی سیستم ها را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید

نصیری افزود: در این چهار قسمت تأکید شد که رسانه خواسته و ناخواسته توان کمک به ارتقای نقص و اهداف فرقه‌ای را خواهد داشت. مثلاً رسانه باید نسبت به شخصیت‌دهی کاذب به برخی افراد دقت لازم را داشته باشد. مراقبت کند که محتوایی که به هر علت تفکر سیستم نحله‌ها را ترویج می‌دهد را ضریب ندهد، خرافه‌گرایی و ترویج نقاط غیرعقلانی را نفی کند و ردی از آن در محتواهای رسانه‌ای دیده نشود، نسبت به ارتقای ذائقه ذهنی مخاطب اقدام کند و سازمان رفتاری ضد فرقه و نحله را منجر شود.

این مدرس سواد رسانه‌ای یادآور شد: ما در این چهار قسمت از برنامه ساعت بیست و چهار و یک دقیقه سعی کردیم از زاویه علوم شناختی، رسانه و جامعه شناسی به موضع سازمان رفتاری و رفتار سازمانی فرقه‌ها و نحله‌ها و بیان اشتراکات و افتراقات سیستم و سازمان بپردازیم و عنوان کنیم چگونه سازمان‌ها تحت تأثیر تحمیل اراده سیستمهای خودساخته یا موازی منجر به اعتباربخشی به فرقه‌ها می‌شوند.

نصیری ادامه داد: رسانه نباید با رفتار یا تولیدات خود منجر به عادی سازی رفتاری فرقه‌ای شده و نسبت به ایجاد فضای فزاینده فکری برای ارائده سازمان رفتاری فرقه اقدام کند. رسانه از سوی دیگر باید نسبت به پاسخگویی به شبهاتی که فرقه‌ها و نحله‌ها به صورت هدفمند مطرح می‌کنند، اقدام به پاسخگویی به هنگام کرده و از تغافل دوری کنند.

گفتنی است، برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» به تهیه‌کنندگی نوشین رهگذر، کارشناسی و اجرای دکتر محمدصالح حسین‌زاده روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۶ به روی آنتن شبکه رادیویی گفت‌وگو، موج fm ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز می‌رود.

انتهای پیام/

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false