×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
پیشنهاد افزایش ۲۰درصدی قدرت خرید کارگر در شورای عالی کار

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم ،هادی ابوی, فعال کارگری در گفت‌ وگو درباره آخرین خبرهای جلسه دیروز شورای عالی کار گفت: محوریت اصلی جلسه بحث کارگری و مباحث مربوط به تأمین اجتماعی بود.

وی ادامه داد:بحث مزد دستور کار جلسه نبود. اما در حوزه معیشت پیشنهاداتی مطرح کردیم که اگر پذیرفته شود, شاید حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قدرت خرید کارگران تقویت شود.

ابوی با بیان اینکه بخش زیادی از درآمد کارگران صرف اجاره بها می شود بیان کرد:در جلسه قبلی بیان کردیم, با توجه به اینکه حدود ۵۰درصد درآمد کارگران صرف اجاره بها می شود, اقدامی برای بحث مسکن صورت گیرد. در جلسه معاون تعاون وزارت کار نیز حضور داشتند. مقرر شد قرارگاه مسکن کارگری ایجاد می شود.

عضور شورای عالی کار گفت: کارگران با طرح های دولتی صاحب خانه نمی شوند, کارگران باید با ارائه زمین رایگان و هزینه های ساخت کم حمایت شوند تا صاحب خانه شوند. در دهه های ۶۰ و۷۰ که بخشی از کارگران صاحب خانه شدند, با ایجاد تعاونی های مسکن و ارائه زمین رایگان و ارزان بود.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با اشاره به اینکه تنها راهکار حمایت از مسکن کارگران پرداخت وام بلند مدت کم بهره و ارائه زمین رایگان از طریق تعاونی ها است گفت: زمانی که  قرارگاه مسکن تشکیل شود، تصمیمات در حوزه مسکن کارگری اتخاذ و راهکارها بررسی می شود. اکنون نمی توان, یک نسخه واحد برای جامعه کارگری پیچید, زیرا کارگر صنفی با کارگر صنعتی تفاوت دارد، اما با تشکیل قرارگاه مسکن می توان از ظرفیت تسهیلات بانکی استفاده کرد یا کارفرمایان در بحث سرمایه گذاری و امتیازات بانکی به کمک بیایند، لذا تشکیل این قرارگاه خصوصاً در بحث مسایل مربوط به زمین و مصالح ساختمانی بسیار کارساز خواهد بود.

وی درباره تشکیل کارگروه مزد گفت: کارگروه دستمزد با هدف بررسی ابعاد مزد کارگران همه ساله در سه ماهه آخر سال فعال می شود. موضوع دستمزد کارگران از طریق فعالیت کمیته دستمزد شورای عالی کار به جریان می‌افتد و ما تلاش می‌کنیم با میزان حقوقی که برای جامعه کارگری مشخص شده، بتواند از پس هزینه های زندگی بر بیاید

ابوی افزود: یکی از پیشنهادات ما این بود که بانک های زیرمجموعه وزارت رفاه پای کار بیایند و با مداخله مستقیم وزیر به کارگران وام های کوتاه مدت سرمایه در گردش بدون سود ارائه شود و اگر چنین شود در تقویت معیشت کارگران موثر است. با روش های مختلف می توان کاری کرد تا کارگر بتواند فاصله و شکافی که بین دریافتی و خط معیتش دارد را جبران کند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false