×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
خبر خوش مالیاتی/ هزینه‌های اجاره، آموزش، پزشکی از درآمد مالیاتی کسر می‌شود

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم، مهدی سرمست درباره مزیت های لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم گفت: در حال حاضر شیوه مالیات ستانی در کشور ما به این شکل است که یک سری مالیات‌های جداگانه و پراکنده‌ای گرفته می‌شود مثل مالیات بر درآمد اجاره، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات حقوق و بعضی پایه‌های مالیاتی هم معاف هستند مثل مالیات سود سپرده و عایدی و سرمایه که تا الان معاف بودند.

وی افزود: این پراکندگی و یکسان ندیدن پایه‌های مالیاتی وضع ناعادلانه‌ای را رقم زده است. زیرا هر کدام نرخ‌های متفاوتی دارند، معافیت‌های خاص خودشان را دارند و باعث شده مشخص نشود کسی که پردرآمد است و از چند منبع درآمدی، کسب درآمد می‌کند واقعا مالیات بیشتری می‌دهد یا نه.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به طور کلی این سیستم عادلانه نیست که یک کارگر یا کارمند قبل از دریافت حقوق مالیات دهد، ولی کسی که صد‌ها میلیون درآمد دارد و یا سپرده در بانک دارد و یا از طرق دیگر درآمد‌های کلان دارد، مالیاتی ندهد.

سرمست مزیت دیگر برای مالیات بر مجموع درآمد را کسر هزینه‌های زندگی برای محاسبه آن عنوان کرد و افزود: این در حالی است که هم اکنون هزینه‌های زندگی مثل هزینه‌های آموزش، اجاره، پزشکی و… در نظر گرفته نمی‌شود، ولی در محاسبه مالیات بر مجموع درآمد پس از جمع درآمد‌های فرد، برخی از این هزینه‌ها کسر می‌شود و یک معافیت پایه هم داده می‌شود و بعد از آن متناسب با نرخ مالیاتی، مالیات گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: این سیستم یک سیستم عادلانه‌ای است که هرکس متناسب با نیاز‌های زندگی و متناسب با سطح درآمدش مالیات می‌دهد.

این پژوهشگر اقتصادی در ادامه درباره شیوه عملی اجرای مالیات بر مجموع درآمد گفت: برای اجرای این موضوع، اطلاعات افراد از مجموعه‌های مختلف جمع آوری می‌شود مثلا شرکت یا مجموعه دولتی که حقوق به فرد پرداخت می‌کند، اطلاعاتش را برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کند و یا بانک اگر تسهیلاتی داده و اگر سود سپرده می‌دهد، اطلاعاتش را برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کند و اگر اطلاعاتی از معاملات فرد داشته باشد آن سازمان مثل سازمان ثبت یا مراکز تعویض پلاک و … اطلاعات را برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند به همراه تراکنش‌های بانکی فرد و این‌ها تطابق داده می‌شود و همچنین هزینه‌ها هم کسرمی شود و مجموعه این‌ها به صورت یک پیش فرض اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی برای فرد به نمایش گذاشته می‌شود که هر فرد هم می‌تواند اصلاح یا اعتراضات خود را در یک بازه زمانی اعلامی انجام دهد.

سرمست افزود: لایحه مالیات بر مجموع درآمد در روز‌های اخیر به مجلس ارسال شده است و البته هنوز اعلام وصول نشده است.

وی در پایان تاکید کرد: با اجرای این پایه مالیاتی، علاوه بربرقراری بیشتر عدالت مالیاتی، چون برخورد یکسان با درآمد‌های مختلف می‌شود، این موضوع بر روی کارآیی اقتصادی و نظام انگیزشی اقتصادی هم تاثیر مثبت دارد به صورتیکه  فعالیت‌های اختلال زا هم مشمول مالیات می‌شوند و  به نفع فعالان اقتصادی واقعی در جامعه خواهد شد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false