×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
جدید‌ترین خبرها از مراحل نهایی تست و پرتاب “ماهواره‌بر ایرانی سیمرغ”/ ارتقای توان ایران برای پرتاب ماهواره‌هایی تا ۲۵۰ کیلوگرم

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم ، پرتاب‌های موفق ایران در سال‌های اخیر عمدتاً در تزریق موفق ماهواره‌های کمتر از ۵۰ کیلوگرم در مدار لئو به‌وسیله ماهواره‌برهایی بوده است که توانایی تزریق ماهواره‌های سبک را دارند اما با توجه به نقشه راه ماهواره‌ها و روند توسعه محموله‌های فضایی کشور، مسجل بود که باید توانمندی پرتابگرهای ما توسعه پیدا کند.

این توسعه نه‌فقط در افزایش وزن ماهواره‌ها بلکه در کاهش هزینه‌های پرتاب را شامل می‌شود که در دنیا معمول است و کشورهای صاحب فناوری بیش از ۹۰ درصد پرتاب‌ها را توسط پرتابگرهایی انجام می‌دهند که وزن‌های بالا را به مدار پرتاب می‌کنند به‌طوری که در یک پرتاب بیش از ۱۰ تن را به مدار لئو منتقل می‌کنند که بعد از آن می‌تواند انتقال به مدارهای دیگر نیز اتفاق بیفتد.

در این رابطه تلاش‌هایی در وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است که یکی از نمونه‌های آن توسعه “ماهواره‌بر سیمرغ” است. سیمرغ یکی از ماهواره‌‌برهایی است که قرار است در زمینه ماهواره‌های بیش از ۵۰ کیلوگرم و منظومه‌های ماهواره‌ای به کشورمان خدمت‌رسانی کند.

بیشتر بخوانید

در این رابطه سید احمد حسینی مونس؛ سخنگوی بخش هوا و فضای وزارت دفاع به تسنیم گفت: “ماهواره‌بر سیمرغ” بخش عمده‌ای از مراحل تحقیقاتی‌اش را سپری کرده است و داده‌های حاصل از پرتاب‌های تحقیقاتی آن احصا شده است.

وی تصریح کرد: ان‌شاءالله در ادامه سال، پرتاب‌های نهایی این ماهواره‌بر را خواهیم داشت. با این ماهواره‌بر توان پرتاب ماهواره‌های تا ۲۵۰ کیلوگرم در فاصله ۵۰۰کیلومتری را خواهیم داشت که می‌تواند در قالب یک ماهواره یا چندین ماهواره باشد؛ اگر ابعاد و اندازه ماهواره‌هایی را که با سفیر یا قاصد پرتاب می‌شد، در نظر بگیریم ۱۰ عدد از این ماهواره‌ها را می‌توانیم با سیمرغ پرتاب کنیم.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false