×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
استفاده از انرژی های پاک در مدارس نیازمند کمک خیران است

به گزارش  چغادک نیوز به نقل از خبرنگار مهر، بر اساس محاسبات صورت گرفته، در ایران حدود صد هزار کلاس درس در کشور نیاز داریم و به همین تعداد هم کلاس درس فرسوده داریم که نیازمند بازسازی است.

حمیدرضا خان محمدی، رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: ساخت مدارس سبز از گذشته آغاز شده بود و ما هم در حال پیگیری بودیم که اقدامات گذشته به نتیجه برسد و اقدامات جدیدی را هم آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه موضوع انرژی در کشور ما یک چالش است؛ گفت: مدارس سبز با دو رویکرد توسعه یافتند یکی با رویکرد حفظ محیط زیست یعنی طوری مدارس ساخته شوند که سرمایش و گرمایش حداقلی نیاز داشته باشند و دوم اینکه با انرژی خورشید و انرژی‌های تجدید پذیر نیاز خود را تأمین کنند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس افزود: با توجه به زیست بوم هر منطقه طراحی‌های متفاوتی نیاز است. گاهی می‌توان از باد هم برای سرمایش فضای مدرسه استفاده کرد. همین طراحی‌ها امروز در حال انجام است که البته به خاطر محدودیت‌هایی که در تأمین مالی پروژه‌ها داریم؛ این اقدام به کندی در حال انجام است.

وی رویکرد دوم سازمان نوسازی را ساخت مدارس آینده با نگاه به آینده عنوان کرد و گفت: این طرح به کمک بنیاد برکت در حال انجام است. هم از جهت بهره‌برداری، هم از جهت نرم‌افزاری و هم از جهت سخت‌افزاری ابزارهایی را گرفتیم حتی طرح مدارس آینده هم طرح برتر شده است. یک نوع سازه‌ای که ما جدیداً استفاده از آن را آغاز کردیم خصوصاً در مناطقی است که شاهد تغییرات سریع جمعیتی هستیم. در یک منطقه ممکن است ۴ تا ۵ سال جمعیتی ساکن و بعد از آن مهاجرت کنند. در این مناطق سازه‌های سبکی را استفاده خواهیم کرد که سریع برپا شده و سریع جمع می‌شوند. تجهیزات صنعتی سازی به سرعت استقرار می‌یابد و دانش آموزان هم احساس می‌کنند که در یک مدرسه کامل و مجهز در حال تحصیل هستند.

افزایش سرعت ساخت مدارس با قطعات پیش ساخته

خان محمدی با بیان اینکه یکی از نگاه‌های ما به مدارس آینده، صنعتی سازی است؛ گفت: در این راه باید بتوانیم اعتباراتمان را افزایش دهیم و خیلی سریع این مدارس را بسازیم. در نقطه‌ای مثل تهران اگر مدرسه‌ای را خراب کنیم که هزار دانش آموز داشته باشد فرصت سه ماه داریم تا مدرسه‌ای را جایگزین کنیم. برای این منظور از شرکت‌های دانش بنیان کمک گرفتیم. مجموعه‌ای از قرارگاه خاتم الانبیا در حال انجام پروژه‌ای در شهرستان شهریار هستند. تریلی‌های ۱۸ چرخ قطعات پیش ساخته را به محل مدرسه می‌آورند. جرثقیل‌ها قطعات را کنار هم می‌گذارند تا کمتر از یک روز سخت‌افزار مدرسه آماده شود تا مرحله نازک کاری پس از آن صورت گیرد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس افزود: این اتفاقات بسیار خوبی است با این حال باید در این زمینه پیشرفت بیشتری داشته باشیم. تولیدات قطعات پیش ساخته را باید بیشتر داشته باشیم. ما در این موضوع از دنیا خیلی عقب هستیم خیلی راه داریم تا صنعتی سازی بناها را به سرعت پیش ببریم. در این زمینه می‌توان به آمادگی کشور قطر برای برپایی سریع سازه‌های جام جهانی اشاره کرد. ما خیلی عقب هستیم اما برنامه‌های خوبی را برای سرعت دادن به این بخش اجرایی کردیم. به عنوان مثال ما با کمبود سرویس‌های بهداشتی در نقاط مختلف کشور مواجهیم که باید به سمت حل آن حرکت کنیم.

خان محمدی با اشاره به اینکه چند ماه قبل تفاهم نامه‌ای چهارجانبه با سازمان نوسازی، معاونت آموزش متوسطه، وزارت نیرو و خیرین مدرسه ساز داشتیم؛ گفت: برای اینکه بتوانیم پنل‌های خورشیدی را بالای بام مدارس بگذاریم و درآمدی هم برای مدارس ایجاد شود. این مسیر با این تفاهم‌نامه آغاز شده است در مورد آبگرمکن‌های خورشیدی به این دلیل که انرژی در کشور ما هزینه بالایی ندارند عملاً کسی به سراغ آبگرمکن‌ها و سلول‌های خورشیدی نمی‌رود آبگرمکن خورشیدی برای مثال هزینه بسیار بالایی دارد در حالی که گاز بسیار ارزان و ناچیز است.

خان محمدی تاکید کرد: در پروژه‌های جدیدی که در دست ساخت داریم از جهت گرمایش و سرمایش پیش بینی‌های لازم را کردیم؛ سیستم گرمایش و سرمایش متمرکز است و با توجه به نوع اقلیم طراحی شده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به لزوم استفاده از انرژی‌های نو گفت: البته با توجه به تعطیلی مدارس در تابستان‌ها، بیشتر حساسیت ما روی بحث گرمایش مدارس در زمستان است که در این زمینه توانستیم با حضور خیرین این چرخه را کامل کنیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان نوسازی مدارس بودجه‌ای برای تجهیز مدارس به وسایل سرمایشی و گرمایشی نوین در نظر نگرفته است؛ گفت: به دلیل کمبود بودجه ردیفی برای تجهیز در نظر گرفته نشده است. در این زمینه نگاه صد در درصدی ما به کمک‌های خیرین هست زیرا ما نمی‌توانیم برای سلول‌های خورشیدی مدارس، اعتباری در نظر بگیریم.

خان محمدی با بیان اینکه تنها برای نگهداری سیستم‌های سرمایش و گرمایش می‌توانیم هزینه کنیم؛ گفت: اما چون موضوع استقرار تجهیزات سرمایشی و گرمایشی موضوع جدیدی است در لایحه بودجه ردیفی برای آن در نظر گرفته نشده است.

انتهای پیام/

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false