×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
آئین شبانه گلی گشو، گره گشو یا گره گشا

به گزارش چغادک نیوز؛ مهسا متقی از فعالان فضای مجازی استان در یادداشتی نوشت: آئین شبانه «گلی گشو، گره گشو» یا «گره گشای» یکی از سنت های به جای مانده گذشتگان است که در شب ۱۵ ماه مبارک رمضان در میان مردم استان بوشهر مرسوم است.

مراسم گلی گشو که به معنی گشوده شدن گره، باز شدن گره، برطرف شدن مانع و آسان شدن کار است که در برخی شهرستان های استان مصادف با میلاد باسعادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) برگزار می شود.

دسته های مختلف که عمده آنان از بچه های محله تشکیل می شود با سردادن جملاتی نظیر «گره گشو سرت بشور، با آرد بشو» اهالی را از آمدن خود به منازل خبر می دهند، مردم نیز باریختن برنج، گندم، شکلات و تنقلات دیگر در کیسه هایشان با هدف گشوده شدن مشکلات از آنان پذیرایی می کنند.

گلی گشو آئینی کودکانه است که پیامش شور و نشاط در بین مردم است و در حال حاضر در شهرهای دیّر، دیلم، گناوه و روستاهای استان بوشهر از جمله هلیله به‌صورت نمادین برگزار می‌شود.

در این آئین همچنین کودکان برای تشکر از خانواده‌هایی که هدیه می‌دهند این شعر را می‌خوانند: «خونه گچی، پر همه چی» و می روند تا این‌که همه خانه‌ها را یکی به یک بگردند و در بزنند و عیدی بگیرند.

در آئین گلی گشو اگر خانواده ای در را بر روی آنان باز نکردند شعار ‘ خونه شلی، هیچ توش نبی’ و خونه گدا ، هیچ ندا ‘ سر می دهند.
گردآوری؛ مهسا متقی

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false