×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
اقتصاد مهترین عامل سرکشی جوانان از ازدواج

 

به گزارش چغادک نیوز: عزیزه بوصید خلف پور از فعالان رسانه ای استان بوشهر در یادداشتی به مناسبت روز عفاف و حجاب در سالروز ازدواج حضرت علی ( ع) و حضرت فاطمه(س) نوشت:

 

 

لباس یاس برتن کرد زهرا /کنار دست او بنشست مولا/ محمد خطبه خواند زهرا بلی گفت/غلط گفتم بلی نه یا علی گفت…

 

پیوند آسمانی علی (ع) وفاطمه (س)

 

اولین روز ذی الحجه، ۲۱تیرماه مصادف با سالروز پیوند آسمانی دوالگوی عصمت وطهارت است، پیوندی که در تاریخ نظیر آن را نخواهیم دید، عهد پیوند و پیمان متفاوت این دو بزرگوار، تاریخ را مات و مبهوت خود کرد.

ازدواج علی (ع) وفاطمه(س)

 

گفته می شود؛ عمر به سوی علی (ع)رفت و به وی گفت: ای علی چرا از فاطمه خواستگاری نمیکنی؟ گفت: میترسم او را به من ندهند، عمر گفت: اگر او را به تو تزویج نکنند پس چه کسی شایسته‌تر از تو خواهد بود؟ در حالی که تو نزدیک ترین خلق به پیامبر هستید، برو و خواسته ی درونیت را با پیامبر درمیان بگذار…. با هر سختی و با وجود تنگدستی، فقر از مال دنیا و متعلقات دنیوی به خدمت پسر عم گرامی خود رسید، و حضرت فاطمه (س) را خواهان شد.

 

سپس رسول خدا (ص)موضوع خواستگاری را به حضرت شامخ فاطمه (س) مطرح نمود، فاطمه زهرا(س) سکوت کرد و پیامبر فرمودند: الله اکبر!! سکوت نشانه رضایت است.

رسول خدا(ص) به پیش علی آمد و گفت: علی جان برای این ازدواج از مال دنیا چیزی داری؟ علی علیه السلام عرض کرد: پدر و مادرم فدای تو باد، چیزی بر شما مخفی نیست؛ از مال دنیا یک شمشیر و زره و شتر آبکش دارم، رسول خدا(ص) فرمود: اما! علی شمشیرت را برای جنگیدن در راه خدا لازم داری که دشمنان دین خدا را نابود سازی و شتر آبکش را برای آبکشی نخلستان‌ها و در مسافرت برای حمل وسایل سفرت نیاز داری، فقط می‌ماند زره ات آن را بفروش و پولش را برایم بیاور من در مقابل این زره با ازدواج شما موافقت می‌کنم. این زره را پیامبر در (غزه بدر)به علی بخشیده بود، در واقع این زره از غنایم جنگی بدر بود و به آن(حطیمه) می‌گفتند؛ چون هر شمشیری بر آن فرود می‌آمد می‌شکست.

 

مهریه ی حضرت زهرا(س)

 

علی زره را در بازار به بهای (۴۸۰ یا۵۰۰) درهم فروخت و پول آن را به عنوان صداق یا مهریه ی بهترین و برترین زنان عالم هستی مقرر گردید، به همین سادگی ازدواج سیده زنان عالم فاطمه زهرا(س) با مولای متقیان علی(ع) که به شجاعت داری، شهامت، پهلوانی، مردانگی، پیشوایی، امامت و…. معروف بود انجام گرفت.

این چنین است عترت وسیرت خاندان پیامبر، اما جامعه امروزی ما خیلی کمتر به این مسائل می پردازد و مشکلات خیلی از جوانان بدلایل نبود سادگی در گرفتن ازدواج به تعویق افتاده است…

 

تعویق ازدواج جوانان

 

چرا در سال‌های اخیر ترغیب جوانان برای ازدواج کمتر شده است؟ چرا سن ازدواج بالا رفته؟ چرا آمار طلاق در جامعه بیشتر شده است؟ چرا در این زمینه هیچ گونه اقدامی از طرف مسئولان صورت نمی‌گیرد؟ اینها سوالاتی است که هنوز پاسخ درستی برای آن داده نشده است.

 

اقتصاد یکی از مهترین عامل سرکشی جوانان از موضوع ازدواج می باشد، امروزه با شرایط سخت اقتصادی، بیکاری و نبود اشتغال؛ نداشتن امنیت مالی، توقعات سختگیرانه ی خانواده ها، تاثیرگذاری از فرهنگ بیگانه، تجمل‌گرایی، چشم و هم چشمی ها، تفاوت سطح فرهنگی، تبعیض طبقاتی، جهیزیه و…… عامل دیگر این اتفاق ناشایست است.

 

سبک زندگی امروزی بسیار متفاوت‌تر از سبک های گذشته است، در گذشته جوانان با کمترین امکانات، زندگی خود را شروع می‌کردند، زن پای تمام کمبودها می ایستاد و با همراهی و دلگرمی هم زندگی را از پایه می ساختند، چقدر زندگی ها زیبا بود و ازدواج ها کمتر به جدایی منجر می شدند؛ اما خانواده های امروزی شرایط را برای زندگی جوانان سخت کرده و جوان قبل از تشکیل زندگی مشترک باید خانه، شغل خوب، پشتوانه مالی، تهیه ی پول برای گرفتن عروسی مجلل و هزینه های هنگفت و…را دارا باشند تا بتوانند برای ازدواج پیش قدم شوند؛ اینها همه دست در دست هم داده تا امروزه سن ازدواج بالا رود یا اگر هم ازدواجی صورت گرفت، کمتر از چند سال به طلاق خاتمه یابد.

 

اینجا اشاره ای به ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) داشتم که اگر بتوانیم سبک زندگی این دو بزرگوار را در تمام مراحل زندگی جوانان خود بگنجانیم، کمتر دچار مشکلات امروزی جامعه می شویم، البته این را هم در نظر داشته باشیم، مشکلات اقتصادی کشور، اصلی ترین محور این موضوع است که باید از سوی مسئولان، دولت و تمام نهادهای مربوطه بحث و بررسی شود.

 

حجاب و عفاف

لازم می دانم به موضوع حجاب و عفاف که امسال با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) مصادف شده است، نگاهی بیندازیم.

 

حجاب حضرت زهرا (س) بعنوان سنبل پاکی، عفت، عترت در جهان بشریت برای تمام زنان عالم شناخته شد، حضرت هیچگاه حجاب را عامل محدودیت نمی‌دانست و این امر باعث حضور پررنگ او در عرصه های سیاسی و اجتماعی زمان خود شد.

نگاه او به حجاب زنان این بود که زن مانند مرواریدی با ارزش و گرانبهاست که نباید در معرض دید همگان قرار بگیرد؛ ایشان با در برابر فرد نابینا نیز خودش را می‌پوشاند، و در مقابل نامحرم بسیار‌ محتاط رفتار میکرد، البته این را هم اضافه کنم‌ که بانوان محجبه ی ایرانی که با وجود حجاب کامل در بسیاری از عرصه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی می درخشند، تاکنون حجاب باعث محدودیت و ممنوعیت آنان نشده است.

 

روز ۲۱تیرماه روزحجاب وعفاف

 

بعد از اینکه از سوی رضا شاه درسال ۱۳۱۴ کشف حجاب اعلام شد و استفاده از کلاه شاپو برای همه اجباری شده و با مخالفت و قیام مردم روبرو شد. مردم مشهد نیز با انجام تجمعی در مسجد گوهرشاد اعتراض خود را از این قانون با اعلام داشتند که با تیراندازی و به خاک و خون کشیدنشان منجر شد و امروزه در کشور، ۲۱ تیرماه مصادف با این روز را بنام عفاف وحجاب نامیدند، ۸۳ سال از آن واقعه تلخ، و تاریخی مردم مشهد گذشته، اما! چیزی که به نسل‌های امروزی منتقل شده است؛ صبر و استقامت، پایداری و شجاعت مردمانی که زیر بار زور نرفته و برای دفاع از آرمانهای خود تا پای جان ایستادند./ انتهای پیام

 

عزیزه بوصید خلف پور :فعال رسانه

 

منبع:سیری برکمالات وفضایل حضرت زهرا(س):محمدعلی امیرمحمودی؛؛ عسقلانی در (الاصابه) ج۴ ص ۳۶۵؛؛ ویکی پدیا

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false