×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
نفس مردم بوشهر به کولرهای گازی که هوایش هم جیره بندی شده، بند است

به گزارش چغادک نیوز: عزیزه بوصید خلف پور از فعالان عرصه رسانه استان بوشهر در یادداشتی نوشت: بوشهر قطب و پایتخت انرژی کشور محسوب می‌شود و میزان خروجی تولیدبرق، چند برابر مصرف آن در استان بوشهر بوده و این قطعی برق و خاموشی ها شایسته مردم برخوردار ولی محروم این استان نمی باشد.

استان بوشهر شاهرگ حیاتی اقتصادی

استان بوشهر سهم مهمی در شاهرگ اقتصادی کشور در عرصه منابع نفت، گاز و پتروشیمی دارد و این در حالی است که از ظرفیت‌های مهم دیگری همچون کشاورزی و شیلات نیز بهره مند بوده و در عرصه علمی پژوهشی و برنامه‌های دانش بنیان، سلولهای بنیادی و غیره نیز دارای قابلیت‌های فراوانی است.

استان بوشهر در جنوب غربی کشور با آب و هوایی خشک و کم باران بیشترین مصرف آب و برق را بویژه در تابستان دارا می باشد، این موضوع در شرایط عادی غیرقابل تحمل می باشد و اکنون با فرارسیدن گرمای زودرس در دوماه نخست سال در بخشهای خانگی شاهد افزایش مصرف در این مناطق هستیم.

بیش از ۶ ماه در استان بوشهر هوا به شدت گرم بوده و زندگی اکثر مردم، دریانوردان، کاسبان، کارگران را دچار مشکل کرده است، فقط باید در بوشهر زندگی کرد و دمای ۵۰ درجه، گرما و شرجی در تابستان را از نزدیک ببینید تا بفهمید یک بوشهری چگونه در این شرایط سخت زندگی می کند.

در تابستان؛ گرما و رطوبت هوا به حدی زیاد است که دوری از وسایل سرمایشی و تحمل یک ساعت بی برقی برای عموم مردم بسیار دشوار است.

با توجه به مازاد برقی که از مجتمع پتروشیمی عسلویه به خط سراسری توزیع متصل می باشد، انتظار و حق مردم و مسئولان این استان بر این است که کمبود برق بوشهر را جبران نمایند، زیرا استان بوشهر که در تامین گاز مناطق سردسیر در فصل سرما از مصرف گاز صنایع خود کاسته تا دیگر استانهای سردسیر بتواند در آن شرایط سخت، گاز مصرفی خود را تامین نمایند، اکنون در تامین انرژی برق خود بامشکل جدی روبرو شده و زمان آن است که به فریاد این مردم مظلوم و زجر کشیده رسید و آنها را در این دمای طاقت فرسا تنها نگذاشت.

دلایل قطعی مکرر برق در کشور

به دلیل خشکسالی و افزایش دمای بیش از انتظار که منجر به کاهش ۵۰ درصدی مخازن آب نیروگاه های برق آبی و کسری سه هزار و ۵۰۰ مگاواتی تولید برق شده است، امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش مصرف برق داشته‌ایم که بخشی از این رشد مصرف به خاطر استخراج رمز ارز ها است، استخراج کنندگان غیرمجاز رمز ارز حدود دو هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند.

همچنین مصرف کنندگان مجاز رمز ارز از دو روز گذشته از مدار خارج شده‌اند و در ۴ ماهه اوج مصرف اجازه فعالیت ندارند و میزان مصرف هر ماینر (رایانه تولید رمز ارز) به اندازه یک کولر گازی است.

بر اساس گزارش‌های رسیده از شرکت توزیع نیروی برق، ظرفیت تولید نیروگاه‌ها حدود ۵۴ هزار مگاوات و نیاز مصرف برق نزدیک به ۶۵ هزار مگاوات می باشد که این امر موجبات خاموشی های مکرر را فراهم آورده است و اگرمصرف برق کشور به درجه ۶۵ هزار مگاوات برسد، رکورد جدیدی در صنعت برق به ثبت خواهد رسید.

استفاده از انرژی دریاها برای تولید انرژی برق

با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی ایران که دارای ۱۲۵۹ km مرز دریایی با خلیج فارس و ۷۸۴km مرز دریایی با دریای عمان و ۶۵۷ km مرز دریایی با دریای خزر و دریاچه‌های داخلی مثل دریاچه ارومیه می باشد، تحقیقات کاربردی نشان می دهد منابع و پتانسیل های ذخیره شده در این منابع بسیار گسترده و امکان استفاده از آنها ضروری است.

با وجود ظرفیت‌های طبیعی ایران برای بهره گیری از امواج دریای خلیج فارس، عمان و خزر، تولید انرژی از آن باید اهمیت زیادی داشته باشد، دولت نیز باید سرمایه‌گذاری در این بخش را در اولویت کار خود قرار دهد.

کشور ایران با توجه به اینکه در معرض جبهه‌ی هوای متفاوتی است؛ توانایی تولید موج را در سواحل شمال و جنوب دارد، خوشبختانه سواحل آبی ما در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان به طور قابل توجهی نسبت به دیگر همسایگان بیشتر است و این امر مهمی برای تشکیل امواج مناسب و استفاده از آن است که دیگر کشورهای منطقه از آن برخوردار نیستند.

به طور حتم بهرگیری از انرژی امواج با وجود منافع اقتصادی باعث استحکام جایگاه کشورمان در مسائل انرژی و زیست‌محیطی در قرن حاضر می شود و نباید زمان و فرصت برای به کارگیری این تکنولوژی را از دست داد.

مدیریت مصرف نیازمند آموزش همگانی

همان گونه که در جریان هستید کشور به سمت خشکسالی و تغییرات آب و هوایی پیش رفته و در وضعیت نامطلوبی قرار دارد که بایستی در مصرف و مدیریت برق فرهنگ‌سازی همگانی صورت گیرد.

استفاده صحیح از سیستم های سرمایشی، خرید تجهیزات مناسب، تنظیم دمای کولرهای گازی روی دمای ۲۵ درجه، عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی مانند لباسشویی اتومات، ظرفشویی، جاروبرقی، مخصوصا درساعت گرم روز و اوج مصرف (۱۳الی۱۸)مستلزم عزمی جدی می باشد.

گله های مردم بوشهر از شرایط کنونی برق

اینجا هوا به شدت گرم و زندگی روزمره مردم دچار مشکل شده است، ازطرفی گرما و رطوب دما و از سوی دیگر قطعی مکرر برق امان مردم را بریده و شرایط را سخت ترکرده است.

شرایط کسب و کار در بوشهر بیشتر از هر عامل دیگری قابل لمس است؛ که به عنوان مثال می توان ملوانی را مثال زد که مدت ۱۰ الی۱۲ روز را بروی آب‌های پر طاتم گرم دریا، آفتاب سوزان و شرجی هوا بسر برده و در نهایت موقعی که به منزل باز می گردد با قطع مکرر برق مواجه می‌شود.

یا کارگری که مجبور است در زیر آفتاب و شرایط سخت کار کنند و با هزار امید به منزل رفته تا خستگیش را از تن بیرون نماید، ولی با قطعی برق مواجه می شود و منزلش نیز به جای آسایش و آرامش تداعی کننده همان آفتاب سوزان می شود.

یا کسبه هایی که در اوج کار خود، این روزها با قطعی مکرر برق مواجه می شوند، مجبور به بستن مغازه شده وجالب است برای  بستن و کشیدن کرکره هم با مشکل بی برقی روبرو می‌شود.

اینجا بوشهر آب هم جیره بندی است وامان از روزی که نوبت آب نباشد وکارگری که برای برطرف کردن گرماوعرق بدنش مجبور است با آب مخزن فلزی که به درجه جوش رسیده حمام نماید و موقعی که آب باشد قطعی برق نیز عامل دیگری بر نداشتن آب و فشار لازم برای استحمام و نظافت شخصی و ..در ایام کرونایی است.

حال بیماران تنفسی بیشتر از هرجا در این منطقه محسوس است و فرد بیمار با هر بار قطعی برق نفسهایش به شماره می‌افتد، زنان باردار، کودکان، بیماران سالمندی که در بسترند و شرایط خوبی ندارند نیز از این قائله مستثنی نیستند، چراکه از همه اینها که بگذریم کرونا مقوله ی جدایی است که برای مناطق گرمسیری مثل بوشهر با وجود زدن ماسک و گرماشدید، کار را برای عموم مردم دشوار کرده است.

در بوشهر اگه همه امکانات هم مهیا شده و آب و برق به حد کافی و نیاز مردم استان تامین شود، باز هم در تابستان تحمل گرما غیر قابل توصیف بوده و نفس مردم بوشهر به کولرهای گازی که امروز هوایش هم جیره بندی شده، بند است.

ناگفته نماند مردم فهیم و ولایتمدار استان بوشهر با صرفه جویی و مدیریت خود در این شرایط مانند همیشه درکاهش مصرف برق همراه وهمدل هستند، انتظار می رود همانطور که مردم خوب بوشهر در شرایط سخت، در همه عرصه ها در میدان حاضر شده و حماسه آفریده اند، اینک شما به خواسته ی مردم نجیب وشهید پرور استان بوشهر درخصوص تامین برق توجه بیشتر کرده، قطعی برق را به حد صفر برسانند تا حداقل در تابستان نفس بوشهر و مردمانش به تنگ نیاید./انتهای پیام

عزیزه بوصید خلف پور: فعال رسانه

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false