×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
بسنده کردن یک روز در تقویم به بهانه گرامیداشت روز قلم

به گزارش چغادک نیوز: عزیزه بوصید خلف پور از فعالان فعال رسانه ای استان در یادداشتی به مناسبت ۱۴ تیرماه روز قلم نوشت:

(ن والقلم ومایسطرون)

ن سوگند به قلم و آنچه می نویسند

قلم پیشین

مبدأ هستی قلم پیشین در غار حراء بنیان نهاده شد تا جایی که خداوند خود را اینگونه معرفی می‌کند: (والذی علم بالقلم، آن که با قلم آموخت) و اینگونه بود که قلم برای آموختن به جامعه بشریت نازل شد تا منزلت و جایگاه قلم از صدر اسلام تاکنون محفوظ بماند.

پیامبر اکرم(ص)برای اینکه ارزش و جایگاه قلم ماندگار بماند،پس از پایان هر جنگ، دستور می داد اسیرانی که به ۱۰ نفر خواندن و نوشتن را بیاموزند از بند اسارت آزاد خواهند شد، این امر باعث شد که جامعه محروم از تمدن آن دوره، به شیوه های مختلف شروع به نوشتن و آموختن نمایند.

تاریخ نوشتاری قلم

تاریخ نوشتاری قلم به ۲۰ هزار سال پیش برمی‌گردد، ومردم آن دوره با استفاده از سنگ، چوب، پوست حیوانات، برگ درختان، استخوان، موم، ابریشم، پنبه و کاغذ نوشته های خود را به دو روش خطی پیاده می‌کردند؛ یک دسته ازمردم خطوطی که با ابزارهای تیز مانند سوزن،چاقو و…نوشتاری وکنده کاری می‌کردند ودسته دیگر با قلم پر، قلم نی، قلم مو و…… با استفاده از جوهر بر سطوح، نوشته هایی را ترسیم می کردند که در نهایت نسخه هایی که بر روی سنگ و فلز نوشته بودند منجر به شکل گیری چاپ‌ شد.

قدمت و تاریخچه قلم در ایران

روز قلم در ایران باستان مصادف با سیزدهم تیرماه( جشن تیرگان) می باشد، که برای رسمیت دادن به نویسندگان و کاتبان جشن گرفته و آن روز به یاد قلم نامگذاری نمودند تا اینکه در سال ۱۳۸۱ پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهاردهم تیر ماه به عنوان روز قلم در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

انجمن قلم ایران نهادی است که در تاریخ ۶ خردادماه ۱۳۷۸ تاسیس شد و با دریافت مجوز قانونی، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

اهداف انجمن قلم

اتحاد وهمدلی بین اهالی قلم با تکیه بر مسائل صنفی،
ایجاد زمینه مناسب برای احراز نقش فعال تر اعضاء در تحولات اجتماعی، دفاع از آزادی بیان در محدوده قانون اساسی، کوشش در راه اشاعه هرچه بهتر و بیشتر ارزش های والای انسانی و دینی از جمله اهداف انجمن قلم، در جمهوری اسلامی ایران می باشد.

روز قلم در ایران به عنوان نمادی برای پاسداشت و تجلیل از اصحاب قلم و آثار آنها انتخاب شده است، ارزش و کرامت قلم، بسیار بالاتر از آن است که برای بزرگداشت آن و صاحبانش به اختصاص دادن روزی در تقویم بسنده کرد.

نماد روز قلم یک تلنگر است

در این روز با گرامیداشت یاد و خاطره اهالی قلم و باتجلیل از آثار آنها، شاید بتوانیم گوشه‌ای از زحمات طاقت فرسای آنان را قدر بدانیم؛ قدردان نویسنده‌ای که برای نوشتن یک اثر خود،۴الی۵ سال زمان می گذارد تا آن را بنویسد؛ ولی هیچ اقدامی از سوی مسئولان فرهنگی صورت نمی گیرد.

یک نویسنده می تواند معضلات و آسیبهای اجتماعی سیاسی، فرهنگی، ورزشی،اقتصادی و….. رامورد کنکاش قرار داده و به گوش مسئولان ذیربط برساند تا آنان زمینه را جهت مرتفع کردن مشکلات مردمی مهیا ساخته نقایص را برطرف و به تقویت بنیه فکری و سلامت جامعه کمک کنند.

مهمترین انتظار اهالی قلم حرمت است که از سوی دولت و نهادهای مربوطه انجام نمی‌شود، اهالی قلم؛ صنف منسجم و چندان کارآمدی ندارند که روز قلم را پاس بدارند، به همین دلیل روز قلم به عنوان یکی از روزهای کم فروغ وبی اهمیت در بین مسئولان به شمار می رود.

قلم مدرن

در آغاز قرن بیستم باور اینکه قلم و کاغذ مهم ترین و موثرترین ابزار ذخیره سازی است اما با ظهور رایانه و رشد سریع فناوری، قلم وکاغذ جای خودرا به تکنولوژی های مدرن وپیشرفته داد و بدانگونه که در تاریخ شکل ظاهری قلم عوض وباعث رشد روز افزون آن شد, اما هیچ گاه از ارزش قلم و صاحبان آن کاسته نشد.

قلم ابزار ساده‌ای است که از زمان کودکی در دستان کوچکم قرار گرفت و توانستم با آن خو بگیرم و بزرگ شوم دستان کوچکم بزرگ شدند ولی قلمم همان قلم است، بزرگ شدم و فهمیدم برای نوشتن باید عاشق باشم و دلم را خیلی بزرگ کنم، زیرا در این مسیر خیلی مواقع در حقم بی عدالتی شد، زحمتهایی که برای نوشته هایم کشیدم نادیده گرفته شد و راهی جز سکوت نداشتم، بزرگ شدم و فهمیدم شاید قرار باشد، فقط بنویسم، بنویسم و بنویسم .

حتی اگر کوچکترین ارزشی برای نوشته هایم قرار ندهند؛ صدایم شنیده شده ویا احیانا اصلادیده نشود؛ ولی من همچنان از خودم مینویسم ، از مشکلات و درد هموطنانم، مشکلاتی که به طرق مختلف گریبان گیر مردم شده ولی کسی قدرت بیانش را ندارد.

من یک نویسنده هستم و سعی می‌کنم هر آنچه لازم باشد برای خوب کردن حال مردم شهر و وطنم به گوش آنکه باید بشنود برسانم.

به امید روزی که صدای کلمات ما به گوش مسئولین رسیده شود وبرای قلم ونوشته های ما ارزشی زیادی قائل شوند.

الهی آمین یه رب العالمین

عزیزه بوصید خلف پور: فعال رسانه

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false