×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
انتخاب شهردار از سوی مردم، راهی برای برون رفت از دو دستگی و سو گیری ها در شورای شهر

به گزارش چغادک نیوز: عزیزه بوصید خلف پور از فعالان رسانه ای استان به مناسبت ۱۴ تیرماه روز شهرداری و دهیاری ها نوشت: با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۱۴ تیرماه برای نخستین بار تحت عنوان روز شهرداری و دهیاری در سالنامه رسمی کشور درج شد.

تعریف شهرداری در ایران

به نهاد اجرایی عمومی و غیر دولتی محلی گفته می‌شود؛ که زیر نظر شهردار اداره شده و وظیفه آن جمع آوری و حمل زباله شهری، صدور مجوز های ساخت و ساز شهری، پیشگیری از جرم و جنایت، خدمات آتش‌نشانی، پاکیزه نگه داشتن شهر، دریافت عوارض شهری از شهروندان، برقراری نظم در شهر و نظارت به نیروهای راهنمایی و رانندگی می باشد.

شهرداری ها و دهیاری ها با توجه به وظایفی که مطابق قانون برای ساماندهی امور مختلف شهرها و روستاها به عهده دارند دارای جایگاه ویژه ای در سطح مدیریت شهری و روستایی اعم از افکار عمومی، نخبگان و صاحب‌نظران و رسانه‌ها هستند و مجموعه فعالیت و تشکیل شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به دلیل ارتباط با زندگی روزمره تمام شهروندان به طور منحصربه فردی در سطح جامعه مطرح است و شاید از این جهت دستگاهی نظیر آنها وجود نداشته باشد.

تاریخچه نامگذاری روز شهرداری و دهیاری به منظور آشنایی آحاد جامعه با عملکرد شهرداری ها و دهیاری ها و مشارکت مردم با خانواده، مدیریت شهری و روستایی و اطلاع‌رسانی سیاست‌ها و برنامه‌های کشور در این خصوص بنا به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۲ روز چهاردهم تیرماه به عنوان روز شهرداری و دهیاری در تقویم رسمی کشور نام‌گذاری شد.

تاریخچه شهرداری در ایران

شهرداری در ایران یک نهاد عمومی و غیردولتی است که وظیفه آن مدیریت شهر، شامل پاکیزه نگهداشتن و حمل زباله های شهری، برقراری نظم و مدیریت ساخت و سازها است و زیر نظر شهردار اداره می شود.

وظایف فعلی شهرداری طراحی و احداث باغ های عمومی، خیابانها، کوچه‌ها، میدان‌ها و توسعه معابر، نظافت و نگهداری و تصحیح مجاری آب و فاضلاب، روشنایی، نظارت بر امور بهداشتی ساکنین شهر و همکاری با بهداری در اجرای واکسیناسیون، ممانعت از تکدی گری و توسعه آموزش عمومی، تاسیس موسسات فرهنگی، بهداشتی و تعاونی، همچون تأسیس بنگاه حمایت از مادران، پرورشگاه، درمانگاه‌، بیمارستان شیرخوارگان، تیمارستان، کتابخانه، موزه و غیره نظارت بر دارایی های منقول و غیرمنقول شهرداری و دفاع از دعاوی اشخاص علیه شهرداری، تنظیم بودجه شهرداری و تنظیم پیشنهاد برنامه ساختمانی، صدور پروانه ساخت برای ساختمان هایی که در سطح شهر ساخته می‌شوند.

پیشنهاد برقراری یا تغییر عوارض شهرداری ، آسفالت کردن کوچه ها و معابر عمومی و غیره از دیگر وظایف شهرداری ها بوده و با توجه به مسئولیت های سنگینی که بر دوش آن نهاد مردمی قرار دارد اعضای شورای شهری می بایست با اطلاع و آگاهی کامل شهردار را انتخاب کرده تا در خدمت شهروندان باشد و شهر را به سوی آبادانی سوق داده و سعی کند بدون در نظر گرفتن اهداف شخصی وتفرقه افکنی به وظیفه خود در قبال مسئولیتی که بر عهده اش گذاشته شده به نحو احسن بهره ببرند.

شهردار در قبال شورای شهر مسئول بوده و اعضای شورا درصورت هرگونه تخلف یا قصور از وظایف، می‌توانند شهردار را برکنار کنند؛ انتظار می‌رود اعضای شورای دوره ششم با معیارهایی که برای انتخاب فردی اصلح که باید ناجی شرایط کنونی شهر باشد، با هم یکدل و یکصدا شوند تا بتوانند انتخاب صحیحی را داشته باشند.

انتخاب مستقیم شهردار از سوی مردم

در کشورجمهوری اسلامی ایران، انتخاب رئیس جمهور، نماینده مجلس، شورای شهر بدون واسطه و با رای مستقیم مردم صورت میگیرد؛ چنانچه انتخاب شهردار نیز از سوی مردم انجام می‌شد؛ بسیاری از مشکلات، دعواها و اختلافات، دو دستگی های اعضای شورا و سوگیری هایشان برای انتخاب شهردار کاهش می‌یافت.

شهرداری نهادی بسیار تاثیرگذار در مدیریت محلی می باشدکه با اطلاع، آگاهی، درک صحیح از واقعیت‌ها و با اصلاح قوانین، می تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع سازد؛ در جای جای ایران اسلامی با توجه به مشکلات فراوان شهروندی هنوز شاهد آن هستیم که شورای شهر افرد کارآمد را به سختی می توانند معرفی کنند یا کلاً با پیش زمینه قبلی شهردار را انتخاب کرده و آن را منصوب می کنند که این گونه اقدامات می تواند عواقب فاجعه باری برای شهر داشته باشد.

مدرن کردن قانون شهرداری ها

هرجامعه و شهر ویژگی های مختص خود را دارند و باید مطابق آن برنامه ریزی هایی انجام شود و با اینکه قانون شهرداری ها مربوط به سال ۱۳۳۴ بوده ،برای جامعه امروزی ناکارآمد است و لازم است که بروز رسانی شود.

انتخابات شورای شهر همزمان با انتخاب رئیس جمهور در تاریخ ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ روز جمعه برگزار شد، روز تاریخی که مردم فهیم و غیور کشور ما به جا نهادند الحق ستودنی است؛ اکنون نوبت آن است که منتخب آنان به وعده‌های خود جهت رفع مشکلات و ارتقاء شرایط آموزشی، فرهنگی، ورزشی و با انتخاب شهردار کارآمد و قدرتمند به وعده خود عمل کنند.

وظایف شهرداری بسیار متنوع و قابل لمس است و توقع مردم از شهردار این است که تمام برنامه های شهری اعم از فضای سبز، مکان های آموزشی، فرهنگی، سالن های ورزشی، خیابانها، کوچه و معابر عمومی، مبلمان‌شهری، روشنایی شهر، مسائل بیکاری، اعتیاد واشتغال جوانان را رسیدگی کنند تا ان شاالله شاهد شهری امن و زیبا باشیم./انتهای پیام

عزیزه بوصید خلف پور: فعال رسانه

false
true
false
true
  1. بوعذار

    کاشکی برا شهر چغادک هم شهردار توانمندی می آوردن،نه اینکه یه عده ای از بیرون،مجددا به شورا گزینه قالب کنن

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false