×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
روایت ستاد مبارزه با مواد مخدر از قیمت مواد در خیابان

روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در واکنش به گزارشی درباره وضعیت مواد مخدر در کشور، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش "چغادک نیوز"، ستاد مبارزه با مواد مخدر طی جوابیه‌ای نسبت به گزارش خبرگزاری مهر در تاریخ ۹۳/۱۲/۵ مبنی بر کاهش قیمت مواد مخدر، توضیحاتی را ارائه و جهت تنویر افکار عمومی منتشر کرد:

۱ـ در این گزارش، در خصوص میزان مصرف متآمفتامین (شیشه) در کشور به نظر می‌رسد مبنای محاسبه میزان مصرف از طرف منشاء خبر حداقل روزانه به ازای هر نفر ۱ گرم تعیین شده که این رقم صحیح نیست، چرا که بر اساس رصد به عمل آمده از مراکز درمانی و اظهارات مصرف‌کنندگان مراجعه‌کننده به این مراکز حداکثر میزان میانگین قابل تصور مصرف این ماده برای هر نفر در سطح کشور، روزانه نیم گرم می‌باشد. قابل ذکر است که بر اساس اعلام نظر مدیران و پزشکان متخصص شاغل در مراکز درمانی بخش قابل توجهی از جمعیت مصرف‌کننده این ماده میزان مصرف‌ روزانه کمتر از این میانه و بخش دیگری نیز بیش از این رقم میانه را به صورت روزانه مصرف می‌کنند، لیکن رقم متوسط حداکثر می‌تواند نیم گرم در روز به ازای هر نفر باشد. بنابراین میزان سرانه مصرف حداکثر یک دوم رقم اعلام شده در گزارش مذکور تلقی می‌شود.

۲ـ در خصوص روند تغییرات قیمت انواع مواد مخدر با پایه تریاک باید متذکر شد که تولید این مواد اعم از تریاک و فرآورده‌های آن شامل مرفین پایه و هروئین، طی سه سال اخیر میلادی (۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴) افزایش قابل توجهی را داشته است. علیرغم اینکه گزارشات غیررسمی حاکی از افزایش بیشتری نسبت به آمار مندرج در گزارشات رسمی است، لیکن بر اساس گزارشات رسمی منتشر شده از سوی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد UNODC میانگین تولید تریاک خام در سال ۲۰۱۲ معادل ۳۷۰۰ تن، در سال ۲۰۱۳ میلادی ۵۵۰۰ تن و در سال ۲۰۱۴ تولید این ماده به ۶۴۰۰ تن رسیده است. این افزایش تولید ۷۳ درصد به لحاظ حجمی و به صورت طبیعی، کاهش قیمت این ماده و به تبع آن فرآورده‌هایش را در پی داشته است، بدین ترتیب بر اساس همین گزارشات میانگین قیمت تریاک در سال ۲۰۱۲ میلادی در سر مزارع خشخاش در افغانستان کیلویی ۱۹۶ دلار آمریکا، در سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۷۲ دلار به ازای هر کیلو و در سال ۲۰۱۴ قیمت به مبلغ ۱۳۳ دلار در هر کیلو تنزل یافته است که بیانگر کاهش ۳۲ درصد قیمت تریاک به عنوان ماده پایه این دسته از مواد می‌باشد.

با توجه به اینکه معاونت مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای وظایف خویش به صورت ماهانه در سطح کشور قیمت انواع مواد را از شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مبارزه با مواد مخدر استان‌ها، پلیس مبارزه با مواد مخدر و دیگر دستگاه‌های مسئول رصد می‌کند و همواره میانگین نرخ و تغییرات مرتبط را به عنوان یک فاکتور در اثر بخش اقدامات پیگیری می‌نماید.

در خصوص مواد با پایه تریاک این نکته را باید متذکر شد که شرایط بوجود آمده در تولید و قیمت در افغانستان، اقدامات و فعالیت‌های دستگاه‌های مقابله‌کننده منجر به افزایش قیمت در بازار داخلی این دسته از مواد شده است به طوری که:

الف: قیمت عمده تریاک در سطح کشور به صورت میانگین در سال ۱۳۹۱ کیلویی ۲۳۰۰۰۰۰ تومان، سال ۱۳۹۲ کیلویی ۲۴۰۰۰۰۰ تومان و تنها در ۱۰ ماهه سال جاری شاهد کاهش قیمت این ماده به میزان ۲ درصد و رسیدن به قیمت کیلویی ۲۳۶۰۰۰۰ تومان هستیم.

ب: قیمت عمده هروئین در سطح کشور به صورت میانگین در سال ۱۳۹۱ کیلویی ۷۶۰۰۰۰۰ تومان، در سال ۱۳۹۲ کیلویی ۱۳۸۰۰۰۰۰ تومان و در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۵۲۰۰۰۰۰ تومان بوده است.

ج: در خصوص قیمت متآمفتامین (شیشه) ارقام صحیح نیست، چرا که طی سال‌های ۱۳۸۴ که این ماده برای اولین بار وارد کشور شد تا سال ۱۳۹۰ شاهد روند نزولی قیمت آن بوده‌ایم، لیکن پس از آن رصد ماهانه و جمع‌بندی میانگین قیمت سالانه این ماده حکایت از رشد قیمت این ماده داشته به گونه‌ای که میانگین قیمت این ماده در کشور در سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۱۲۰۰۰۰۰۰ تومان، در سال ۱۳۹۲ برابر با ۱۸۵۰۰۰۰۰ تومان و در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۹۵۰۰۰۰۰ تومان در سطح کشور اعلام شده است که خود این تغییرات گویای اثربخشی اقدامات کنترلی، مقابله‌ای در این حوزه می‌باشد.

 
منبع: مهر

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false