×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
قطر و ترکیه، عربستان را به چالش کشیدند

امیر قطر و رئیس جمهور ترکیه در دیداری در آنکارا،‌ تحولات جاری در منطقه خاورمیانه را به بررسی گذاشتند.

به گزارش "چغادک نیوز"،  به نقل ازسایت مبادلات : شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر روز جمعه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا دیدار کرد و درباره راهکارهای تقویت همکاری های سیاسی و اقتصادی با وی رایزنی کرد.

قرار است در جریان این سفر،‌ شماری از توافقنامه های دوجانبه در حوزه اقتصادی نیز به امضا برسد.

دو کشور قطر و ترکیه از جمله کنشگران اصلی سیاست های منطقه ای در ۴ سال اخیر بوده اند و در تحولات و بحران های سوریه و قطر و تونس نقش مهمی را ایفا کردند و موضعی کاملا در تعارض با عربستان و کشورهای اقماری آن نظیر امارات و بحرین درباره برخی از تحولات منطقه ای به ویژه مصر اتخاذ کردند.

یکی از مهم ترین محورهای این دیدار بررسی همکارها در دو حوزه انرژی و سرمایه گذاری خارج است. پیش بینی می شود که در جریان این دیدارها،‌ علاوه بر امضای تفاهمنامه های اقتصادی،‌ اعلامیه سیاسی مشترکی درباره ایجاد شورای همکاری استراتژیک قطری ترکی در سطح بلندپایه نیز امضا شود.

ایجاد این شورا نوعی به چالش کشیدن عربستان از سوی قطر تلقی می شود که در هفته های اخیر،‌ در چارچوب توافقی مشترک،‌ اعلام کرد که از مواضع خود درقبال برخی پرونده های محل اختلاف با عربستان کوتاه می آید و در پی آن نیز کشورهای عربستان،‌ امارات و بحرین سفرای خود را به دوحه بازگرداندند.

دو کشور قطر و ترکیه در ماه سپتامبر / شهریور گذشته به توافقی دست یافتند که براساس آن ترکیه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از گاز مایع قطر را برای زمستان ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ وارد کند.

مسئولان قطری همچنین امیدوارند سرمایه گذاری در پروژه آفیشن بستان را که حدود ۱۲ میلیارد دلار برآورده شده است به دست گیرند. مذاکرات در این باره به آخرین مرحله خود رسیده است و احتمالا یکی از تفاهمنامه های امضا شده در این سفر همین پروژه باشد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false