×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
مشروح خطبه های نماز جمعه این هفته چغادک در آخرین آدینه سال ۹۱

نماز جمعه این هفته چغادک به امامت حجت الاسلام سید مجید موسوی اقامه شد

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه چغادک : امام جمعه محترم شهرچغادک درخطبه اول نمازجمعه پس از توصیه مردم به تقوای الهی فرمودند :

روایات در مورد نوروز       



بطور کلی روایات در تأیید نوروز از شیعه  غیر شیعه بسیار است و فقط یک روایت است که نوروز را تأیید نمی کند و آن هم روایت مناقب است که در ادامه بررسی خواهد شد.



در باب  22 بحار الانوار (باب روز نوروز و تعیین آن و سعادت ایام ماه های فرس و روم و … ) فرموده است:



در بعضی از کتب معتبر دیدم که روایت کرده فضل الله بن علی بن عبیدالله بن محمد بن عبدالله بن محمد بن محمد بن عبیدالله بن الحسین بن علی بن محمد بن الحسن بن الحسن بن علی بن ابی طالب«علیه السلام» از ابی عبدالله جعفر بن محمد بن احمد بن العباس دوریستی ، از أبی محمد بن جعفر بن احمد بن علی موسی قمی، از علی بن بلال ، از احمد بن محمد بن یوسف ، عن حبیب الخیر، از محمد بن الحسین الصائغ ، از پدرش از معلی بن خنیس :



«بر جعفر بن محمد«علیه السلام» در روز نوروز وارد شدم، حضرتش فرمود» آیا این روز را می شناسی؟



گفتم: فدایت شوم ، این روز را ایرانیان بزرگ می شمارند و در این روز برای یکدیگر هدیه می برند . حضرت صادق«علیه السلام» فرمودند: سوگند به خانه خدا در مکه ، مبارکی این روز نیست مگر بخاطر یک جریان قدیمی که برایت تفسیر می کنم آن را تا درک کنی .



گفتم: آقای من دانستن این مطلب از محضر شما برای من بهتر است از آنکه تمامی مرده هایم زنده شوند و تمامی دشمنانم بمیرند!



سپس فرمودند: ای معلی روز نوروز همان روزی است که خداوند در آن عهد و میثاق از بندگان خود بر عبادتش گرفت، و از آنان پیمان گرفت که چیزی را شریک او ندانند و به رسولانش و حجت هایش ایمان آورند و به امامان«علیهم السلام» ایمان آورند و این روز اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده و بادها به وزش در آمده است و در این روز گلها و گیاهان زمین آفریده شده است ، و در این روز سفینه نوح«علیه السلام» بر کوه جودی (آراراط) قرار گرفته، در این روز خداوند کسانی را که هزاران نفر بودند و از ترس مرگ از دیار خود بیرون رفتند و خداوند به آنان فرموده بود بمیرید ، خداوند دوباره آنان را زنده فرمود.



و در این روز جبریل«علیه السلام» بر پیامبر خدا«6» نازل شده است و این روز روزی است که پیامبر خدا«6» امیرالمؤمنین«علیه السلام» را بر دوش خود سوار کرد تا بتهای قریش را از روی خانه کعبه به زیر انداخت و درهم شکست ، و نیز حضرت ابراهیم«علیه السلام» در چنین روزی بت ها را شکست.



و این همان روزی است که پیامبر خدا«6» یاران خود را فرمان داد که با علی«علیه السلام» به عنوان امیرالمؤمنین بیعت نمایند و این روز همان روزی است که پیامبر خدا«6»  علی«علیه السلام» را به وادی جن فرستاد تا از آنان برای حضرتش بیعت بگیرد ، و این روز همان روزی است که دوباره در آن با امیرالمؤمنین«علیه السلام» بیعت شد.



و این همان روزی است که در آن علی«علیه السلام» بر اهل نهروان پیروز شد و ذوالثدیه را (که پیغمبر«6» ابی بکر و عمر را امر کرد ذوالثدیه را بکشند و نکشتند) به قتل رسانید. و این روز همان روزی است که قائم ما و امامان در آن ظهور خواهد فرمود و در همین روز قائم ما بر دجال پیروز خواهد گشت و او را در زباله دان کوفه به دار خواهد کشید. و هیچ روزی نیست مگر آنکه ما در آن انتظار فرج داریم ، زیرا این روز از ایام ماست و از روزهای شیعیان ما به شمار می آید که ایرانیان آن را حفظ کرده و شما عرب ها آن را ضایع ساخته اید.



و فرمودند: که پیامبری از پیامبران خدا از پروردگار پرسید این مردمی که از دیار خود بیرون رفته اند و مرده اند چگونه زنده خواهند شد ، خداوند بر او وحی فرمود: در این روز همانطوری که در بسترهای خود آرمیده اند به روی آنان آب بپاشند و این روز اولین روز است از سال فرس ، این مردم که سی هزار نفر بودند زنده شدند، از آن پس آب پاشی در نوروز رسم شد … »



یک روایت در ردّ نوروز



مرحوم مجلسی بزرگ«;»  در ادامه حدیث معلی می فرمایند (از کتاب مناقب نقل می­کند)



«حکایت شده که منصور پیشنهاد کرد به حضرت موسی بن جعفر«علیه السلام» که برای تبریک نوروز جلوس کند و هدایایی که برایش می آورند تحویل بگیرد. حضرت در پاسخ فرمود : من در اخبار جدم رسول الله«6» جستجو کردم و خبری از عید در آنها ندیدم و این روز از رسم های فرس است و اسلام آن را از بین برده است، پناه می برم به خدا که ما چیزی را احیاء کنیم که اسلام آن را محو کرده است.



منصور گفت: شما این عمل را بخاطر سیاست لشکر انجام می دهیم، تو را به خدای بزرگ قسم می دهم که جلوس کنید، پس حضرت هم جلوس فرمودند.»




نوروز حقیقتی است تحریف شده



با توجه به روایاتی که درباره نوروز رسیده است معلوم می شود ، نوروز پیش از اسلام روزی مورد توجه پیامبران و رهبران الهی بوده است و از ابتدا شادی و سروری که در این روز می شده است بخاطر بزرگداشت امور معنوی و حوادث مذهبی مهمی که در این روز اتفاق افتاده بوده است، نه تنها بخاطر آنکه روز اول سال و روز خرمی جهان طبیعت بوده است.



ولی همانگونه که در اثر مرور زمان بسیاری از واقعیت ها وارونه شده و بسیاری از حقایق تحریف گردیده است، نوروز هم به صورت یک روز ملی و باستانی درآمده و سرور و شادی آن نیز به حساب امور مادی گذاشته شد.



زیرا در روایت معلی بن خنیس ، حضرت امام صادق«علیه السلام» می فرمایند: «سوگند به خانه خدا در مکه ، مبارکی این روز نیست مگر بخاطر یک جریان قدیمی که آن را برایت تفسیر می کنم … »



و نیز از جملات بعدی روایت معلوم می شود روز نوروز خداوند در ابتدای آفرینش از بندگانش عهد و میثاق گرفته است که او را بپرستند ، یعنی : در این روز خداوند پیمان ولایت را گرفته، از بندگانش پیمان گرفته است که از ولایت الهی سرپیچی نکنند و تسلیم فرمان طاغوت و راه و روشهای شیطانی نگردند، در زندگی برنامه های این و آن و قوانین طاغوتی بشر ساخته شرق و غرب را بر راه و روش الهی و قوانین قرآنی ترجیح ندهند و رهبری امت را بدست طاغوتهای خلافت نسپارند و از اطراف خاندان رسالت و رهبران الهی پراکنده نشوند و معاویه ها و یزیدها را بر دوش علی ها و حسین ها سوار نکنند، این است فلسفه بزرگداشت نوروز از نظر اسلام.



و سپس در روایت اشاره می شود که در این روز «مردم به رسولان خدا و حجت های الهی و به امامان«علیهم السلام» ایمان آوردند» و نیز می فرماید: «و این همان روزی است که پیامبر خدا«» یاران خود را فرمان داد که با علی«علیه السلام» به عنوان امیرالمؤمنین بیعت نمایند.»



چرا پیامبر در این روز برای علی«علیه السلام» بیعت می گیرد و تاج امارت مؤمنین را بر سر حضرتش می گذارد؟



برای آنکه ولایت را که در این روز خداوند گرفته است امروز تجدید کند و بندگان خدا را یادآوری کند که به پیمان خود وفادار باشند و زیر پرچم ولایت علی قرار گیرند و حکومت طاغوتی بنی امیه و دیگران را بر حکومت الهی و آسمانی علی و فرزندانش ترجیح ندهند.



به نظر نگارنده در تاریخ بشر از ابتدا میان سلسله رهبران آسمانی و حکومت های غیر الهی رقابت و کشمکس بوده است و همیشه سلاطین و زورمندان برای حق به جانب جلوه دادن خود، کوشیده اند خود را خلیفه خدا و حکومت خود را حکومت حق و حکومت الهی معرفی کنند. و لذا از هر فرصتی برای فریفتن مردم استفاده کرده و به هر نوع عوام فریبی هایی متوسل می شده اند. نوروز نیز از جمله دستاویزهایی بوده است که سلاطین از آن بهره برداری کرده اند.



جمشید پادشاه بزرگ ایران باستان به همین منظور وبخاطر استفاده از همین فرصت است که تاج گذاری خود را در روز نوروز انجام می دهد و حتماً تبلیغاتی هم به راه می انداخته اند که امروز روز پیمان خلافت الهی است و مردم را دعوت می کرده اند که بیایند و با آوردن هدایای نوروزی با نماینده خدا و ظل الله بیعت کنند و تاجگذاری او را تبریک گویند.



اعراب به پیروی از دستگاه خلافت بنی امیه و بنی عباس چون نوروز را روز ولایت و خلافت الهی می شناختند ، سخت کوشیده اند که این روز را مخفی کرده و به تعبیر روایت «ضایع سازند» و لذا برای لکه دار کردن نوروز ، این روز را از بازمانده های مجوس معرفی کرده ، تاجایی که می بینیم حضرت امام موسی بن جعفر«علیه السلام» نیز در مقام تقیه به منصور دوانیقی می فرمایند:«از رسم های فُرُس است و اسلام آن را از بین برده است…» .



و این روایت که بعضی افراد آن را دلیل بر عدم مشروعیت نوروز گرفته اند با توجه به روایات معارض ، حمل بر تقیه شده و بهترین دلیل بر عظمت نوروز است ، و می­رساند که خلفا تا چه اندازه برای از بین بردن نوروز می­کوشیده اند، و پس از یک دوره تبلیغات خلفا که نوروز کاملاً مسخ و در افکار عمومی مسلمین از سنت های مجوس معرفی شده بود ، اینک منصور دوانیقی می­خواند حضرت موسی بن جعفر«علیه السلام» را در این روز وادار به جلوس کند تا از طرفی (مانند مأمون) برای خود موقعیت کسب کند و از طرفی حضرت را در معرض اعتراضات اعراب قرار دهد.



در خبر معلی حضرت سپس اشاره به ظهور حضرت حجت«علیه السلام» کرده می فرماید: «و این روز همان روزی است که قائم ما و امامان در آن ظهور خواهد فرمود ، و در همین روز قائم ما بر دجال پیروز خواهد گشت ، و او را در زباله دان کوفه به دار خواهد کشید» .



و این مژده پیروزی نیز انگیزه ای است برای تجلیل نوروز و شادی شیعیان در این روز،



به هر حال شکی نیست در اینکه از نظر اهل بیت نوروز از روزهای مهم و مذهبی معرفی شده و تجلیل آن البته با آداب و رسومی که در روایات بیان شده است بسیار پسندیده می باشد، روزه گرفتن، نماز خواندن ، شکر نعمت ولایت بجا آوردن، تجدید بیعت با رهبران دینی، و به زیارت مؤمنین و علمای ربانی رفتن اینها خلاصه اعمالی است که یک فرد مسلمان در نوروز به عنوان روز ولایت و روز پیروزی حق و عدالت انجام می دهد.



خطبه دوم



میلاد با سعادت و سراسر نور عقیله بنی هاشم ملیکه الزهرا الصدیقه الصغری حضرت زینب کبری را تبریک می گوییم.



حضرت زینب کبری بانویی است که نام او را خداوند تعیین فرمود و امام سجاد (علیه السلام) در مورد علم الهی ایشان فرمود : « عمه انت بحمد الله عالمه غیر معلمه و فهمه غیر مفهمه » عمه شما الحمد الله عالمه ای هستی که کسی به شما نه آموخته و فهمیده ای هستی که کسی به شما نفهمانده – یعنی علم شما الهی است علم لدنی است.



بانویی که سیدالکونین سرور جوانان اهل بهشت ابی عبدالله الحسین به ایشان می فرماید: « با اختاه لا تنسینیفی نافله اللیل » یا حسین الشریعه ج ۳ ص ۷۱



شیفته عبادت و شب زنده داری بود .



سخنان مقام معظم رهبری در جمع پیشکسوتان و مدال آوران مسابقات جهانی را داشتیم که معظم له قهرمانان و پهلوانان کشور را سفیران هویت ، متشخص، عزم راسخ ، هوش بالا ، ایمان و پایبندی به شریعت ملت ایران معرفی نمودند و نسبت به ورزش همگانی تاکید فرمودند که می تواند حل بسیاری از مشکلات اخلاقی ، اعتیاد و مانند آن باشد



امروز ۲۵ اسفند ماه سالروز ارتحال یادگار امام (ره) حجه الاسلام سید احمد خمینی مخزن اسرار انقلاب امام و همچنین سالروز عملیات و الفجر ۱۰ که منجر به آزاد سازی حلبچه شد منتها صدام پلید از سلاح شیمیایی بر علیه مردم حلبچه استفاده کرد و قریب به ۵۰۰۰ نفر را کشت. حشر یادگار امام و همه  شهدای عملیات و الفجر ۱۰ گرامی باد.


۲۹ اسفند ماه هم سالروز ملی شدن صنعت نفت است که از دست انگلستان خارج گردید.



و امام ایام نوروز را در پیش داریم ، توجه شما را به این نکته جلب می کنم که ببینید عزیزان سال ۱۳۹۱ رو به پایان است ، ببینید چکار کردید در این سال، یک محاسبه ای برای خودمان داشته باشیم چقدر برای پیشبرد اهداف دینی مان کار کردیم ، چقدر برای امام زمانمان کار کردیم نکند در این روزهای پایانی سال به بهانه جشنهای نوروزی مرتکب گناه شویم خیلی حواسمان باشد شیطان در کمین فرزندان ماست ، هم در شادیها و هم در هنگام عصبانیت  ممکن است مرتکب گناه شویم ، خودم و شما را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه سفارش میکنم ان شاء الله که سال جدید سالی سرشار از خیر و برکت برای شما و برای فرزندان شما و در نهایت نظام مقدس اسلامی ایران باشد.



ایشان در ادامه خطبه دوم به نقش بسیج و نیروهای بسیجی که همواره در حفظ و حراست و حفاظت از مصلای نماز جمعه در هر چه بهتر برگزاری این فریضه الهی زحمت می کشند اشاره کردند و از آنان تشکر و قدردانی به عمل آوردند.



خطیب جمعه شهر چغادک در ادامه گفتند : بنده بارها عرض کردم و الان هم عرض می کنم متاسفانه ترتیب اثری داده نشد از اینکه ما به جریان اجرایی بسیج به شدت نیازمندیم الان ایام نوروز در راه است قبل از نوروز بعضی ها جریاناتی را درست کرده اند در استقبال از نوروز که اصلا اینطور نیست و صحت ندارد .



همه ما میدانیم که نقش نیروهای بسیجی که همواره موجب آرامش و امنیت در سطح شهر است بر کسی پوشیده نخواهد بود و تا زمانی که کارهای اجرایی و ماموریتهایی که بسیجیان در شهر داشتند هیچ گاه شاهد این اتفاقاتی که متاسفانه امروزه در شهر میبینیم شاهد نبوده ایم و من بارها گفته ام خوب است ترتیبی اتخاذ شود تا این ماموریت به بسیج داده شود و من به عنوان امام جمعه خودم شاهد بودم که نیروهای بسیج به صورت مرتب در سطح شهر گشت میزدند و مشکلات اخلاقی و ناهنجاریهایی که امروزمی بینیم کمتردیده میشد و از زمانی که این جریان اجرایی را از بسیج گرفتند مشکلات اخلاقی در شهر بیشتر شده. و عزیزان تجربه این را ثابت کرده که نقش بسیجیان چقدر موثر بوده است.



والسلام و علیکم و رحمه ا…

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false