×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
مشروح خطبه های نماز جمعه چغادک

نماز جمعه این هفته چغادک توسط حجت الاسلام سید مجید موسوی اقامه شد

به گزارش "چغادک نیوز"،

خطبه  اول

خطیب جمعه شهر چغادک حجت الاسلام سید مجید موسوی پس از توصیه مردم به تقوای الهی اظهار داشت : در بحث سبک زندگی اسلامی  مباحث را مطرح کردیم و رسیدیم به موضوع ازدواج اسلامی که اسلام برای ازدواج هدف متعالی ترسیم نموده است .

هدف از ازدواج از منظر  اسلام ،  باید رشد  و تعالی عبودیت و بندگی انسان باشد  .لذا انتخاب همسر هم بر اساس این هدف شکل می گیرد ، یعنی کسی را باید انتخاب کند  که در بندگی خداوند او را یاری کند .

وی در ادامه گفت : بعد از ازدواج حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) با حضرت صدیقه طاهره (علیهما السلام) پیامبر از حضرت امیر در مورد حضرت زهرا (علیهما السلام) و از حضرت زهرا(علیهما السلام) در مورد حضرت امیر  می پرسند  که همدیگر را چگونه دیدید و هر دو یک جواب دادند : «خیر عون علی طاعه الله» بهترین کمک کار برای بندگی خدا.

لذا جوان در انتخاب همسر باید بدنبال کسی باشد که او را بر بندگی خدا کمک کند او را در ساخت زندگی دائمی آخرت یاری کند ، با همدیگر آخرت فرد را بسازند،بهشت را بسازند ،هدف آبادانی دنیا نباشد ،هدف تربیت نسل صالح باشد .

از روایات استفاده می شود که  اگر در ازدواج نیت تفاخر ،فخر فروشی نسبت به دیگران باشد ، خداوند بلعکس می کند ،زمینه تفاخر برای او فراهم می شود ،اگر بخاطر ثروت با دختری ازدواج کند خدواوند می فرماید : او را به ثروتش واگذار میکنم،یعنی سایر اسباب را  از او سلب می کند. و در روایت دیگری آمده که اگر کسی بخاطر زیبایی دختری با او ازدواج کند خداوند می فرماید : مشکلی را پیش رویشان می گذارم که هیچ وقت فکر آن را نمی کردند ولی اگر بخاطر دینداری و اخلاق فرد با او ازدواج کند  او را از سایر اسباب محروم نخواهد کرد .

پس ازدواج باید به این نیت باشد که عبودیت و طاعت انسان رشد کند ،موانع عبودیت برطرف شود و بعد از ازدواج انسان خود را به خدا نزدیکتر احساس کند . روح عبودیت  و بندگی بعایشان فرمودند در ازدواج  اسلامی دو ملاک مهم است .

 

اول  ایمان  و  دوم اصالت خانوادگی  که بیشترین تاثیر گذاری  روی کودک از فامیل مادری است و بحث هم کُفو بودن هم  منظور هم کُفو بودن در ایمان است  و نه هم کُفو بودن اجتماعی  ، مثلاً اگر دختری  از خانواده پولدار باشد  ، پسر هم باید از خانواده پولدار باشد  و اگر یکی از دختر و یا پسر از خانواده  فقیر باشند و بگوییم که اینها به هم نمی خورند ،این فرهنگ غیر اسلامی است .

زیبایی چهره خیلی مهم نیست ،بعضی زیبایی چهره براشون اصل شده  و در حال که فرع است ،زیبایی فقط  در حد قابل قبول باید باشد که مقبولیت  داشته باشد کافی است .

شغل هم در ازدواج اصالت ندارد ، در روایات اسلامی نیامده که اول از شغل داماد بپرسید وهمین که اهل ایمان و اهل تلاش باشد  خداوند روزی را می رساند.

در ازدواج اسلامی ابتدا اصالت خانوادگی را بررسی می کنند، ایمان دختر را بررسی می کنند ،وقتی خانواده ها  همدیگر را پسندیدند  آنوقت آخرین کار دیدن  و صحبت کردن است .الان متاسفانه بعضی جاها فرهنگ شده اول می بینند ،می پسندند،صحبت ها می کنند، دل می بندند و بعد به خانواده می گویند ،آنوقت حتی اگر خانواده اش خوب نباشد ،حتی اگر ایمان درستی نداشته باشند ،چونکه دل بسته شده همه را توجیه می کنند و می گویند من که نمی خوام با خانواده  اش زندگی کنم من چکار ایمانشون دارم و توجیهات دیگر .

خطبه دوم

حجت الاسلام سید مجید موسوی پس از توصیه مردم به تقوای الهی گفت : ایام نوروز امسال با ایام فاطمیه و شهادت یگانه دختر پیامبر مکرم اسلام حضرت زهرا (علیها السلام) مصادف شده است .لذا تمام بسیجیان هیئتی  و بسیجیان و مسئولین کانون های فرهنگی  باید همت مضاعف به خرج دهند و سیاهپوشی و عزادرای  ویژه انجام دهند تا خدای نکرده  کسی به ایام فاطمیه حرمت شکنی نکند و عزیزانی هم که مراسم جشن دارند،عقد یا عروسی برای ایام نوروز نگذارند ،آخر همین ماه میلاد حضرت زینب (علیها السلام) است ،قبل از نوروز جشن خود را بگیرند تا در ایام فاطمیه  با جشن گرفتن حرمت شکنی نکنند .

عروج ملکوتی استاد اخلاق و عرفان ،شاگرد علامه طباطبایی  حضرت آیت الله عزیزالله خوشوقت در کنار خانه خدا در مکه مکرمه را چند روز پیش داشتیم که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت  فرمودند :بی شک فقدان این  شخصیت ممتاز برای آشنایان رتبه معنوی آ مصیبتی اندوه بار و برای شاگردان محضر پرفیض او شمه ایی بزرگ است

 


نگارنده خطبه ها  : برادر بسیجی مهدی زنده بودی

 

 

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false