×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
مشروح خطبه های نماز جمعه این هفته چغادک

نماز جمعه این هفته چغادک به امامت حجت الاسلام سید مجید موسوی اقامه شد

به گزارش "چغادک نیوز"،امام جمعه محترم شهرچغادک درخطبه اول نمازجمعه   پس از توصیه مردم به تقوای الهی فرمودند : دستور خداوند است به ما انسانها که روز ی حداقل ۱۰ مرتبه در نمازها به درگاه خداوند عرض کنیم (( اهدنالصراط المستقیم )) ما را به راه راست هدایت کن ، هر مسلمانی  10 مرتبه از خداوند هدایت می خواهد ، هدایت به صراط مستقیم ، صراط المستقیم چیست ؟ صراط الدین ، صراط المستقیم راه پیامبر واهل بیت است ،راه علی و اولاد علی است .



حجت الاسلام سید مجید موسوی گفت : در گذشته  در مورد اهمیت و فواید سحر خیزی و سفارشات  و تاکیدات اهل بیت (علیهم السلام) نسبت به سحر خیزی  سخنانی را عرض کردیم   و در این جمعه و در این خطبه به آفات خواب  بین الطلوعین می پردازیم  که مشکل بعضی از مردم در این زمان است و باعث خیلی از مشکلات جسمی و روحی  شده است . خواب بین الطلوعین یعنی خواب بین  دو طلوع  ،  طلوع فجر و طلوع خورشید.



پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) خواب را بر چند نوع تقسیم نموده است : ۱- خواب غفلت ( خوابیدن در مجلس موعظه ) ۲- خواب بدبختی: خوابیدن در وقت نماز    3- خواب لعنت (فیلوله) : خواب بعد از طلوع آفتاب که انسان را کسل می کند .  4- خواب عذاب (عیلوله ) : خواب بین الطلوعین (نماز صبح تا طلوع آفتاب که خیلی از آن نهی شده است ) ۵- خواب راحت (قیلوله ) : خواب نزدیک ظهر قبل و بعد از ظهر که مستحب است و در آن وقت اگر کسی خوابی ببیند دروغ نمی شود ،رفع کننده کسالت و هضم کننده غذاست  .



وی ادامه داد : شخصی خدمت پیامبر  آمد و عرض کرد : من حافظه قوی داشتم و الان دچار فراموشی شدم  که حضرت فرمودند : آیا خواب قیلوله می کردی  و حال ترک کرده ای ؟ عرض کرد : بلی  ، حضرت فرمودند : باز خواب قیلوله کن  ف چنان کرد و حافظه اش برگشت . و در روایت دیگر آمده که خواب قیلوله نعمت است و  نیکو و یاوری است بر بیداری و عبادت شب .    6- خواب رخصت (اجازه داده شده ) : خوابیدن بعد از نماز عشاء است  و در روایات آمده که در ساعات اولیه شب  بخوابید و بین الطلوعین بیدار باشید و البته دستورات این روایات صد در صد کاربردی می باشند و یکی از فواید عمل به این روایت هورمونی در بدن هست به نام هورمون رشد  که بیشترین ترشح آن حدود ۲ ساعت بعد از غروب  است و در روایات امده که همان ساعت بخوابید، کسی که اول شب  بخوابد رشد متناسب پیدا می کند ،لذا گفته اند باعث افزایش قد می شود .



۷- خواب حسرت : خوابیدن در شب جمعه است  که باعث می شود انسان در قیامت حسرت شب زنده داری این شب را بخورد لذا به شب جمعه لیل الحسره می نامند  . 8- خواب حیلوله : خواب حائل بین ظهر و نماز ظهر که باعث تاخیر نماز ظهر می شود .   9 – خواب غیلوله : خواب آخر روز  که موجب بیماری است .



وی افزود: پس طبق روایات و تایید دانشمندان و علم پزشکی  دو خواب مفید است و تایید شده است ، خواب نزدیک ظهر ،قبل یا بعد از ظهر که قیلوله نامیده شده و خواب اول شب تا سحر و بقیه خوابها غیر مفید است و کراهت دارد ،مخصوصاً خواب بین الطلوعین ،بعد از نماز صبح که در روایت پیامبر به عنوان خواب لعنت ذکر شده  لذا در روایت آمده است که زمین به سوی پروردگارش فریادی مانند این سه فریاد نمی زند : ۱- فریاد از خونی که به ناحق بر روی او می ریزد  2- آب غسلی که با عمل زنا واجب شده است   3-خوابی که پیش از طلوع آفتاب باشد .حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند : خواب بین الطلوعین و قبل از نماز عشاء  باعث فقر و پریشانی می شود و همچنین از نظر علمی هم ثابت شده بهترین لحضه برای استفاده از اکسیژن هوا ، بین الطلوعین است و دانشمندان گفته اند که یک سری هورمون های استرس  زا وجود دارد که بیشترین زمان ترشح  این هورمون ها  2 ساعت قبل از طلوع آفتاب است .لذا این خواب باعث کسالت،ناراحتی و پریشانی می شود و علاوه بر آسیبهای روحی و روانی به اقتصاد جامعه هم ضرر می زند و بارها مشاهده کرده ام که اکثر مغازه ها  تا ساعت ۸ تعطیل است  و در حالی که سفارش اهل بیت (علیه السلام )  است که اگر رزق و روزی بیشتر می خواهید اول صبح فعالیت اقتصادی خود را شروع کنید .



خطبه دوم / حجت الاسلام سید مجید موسوی در خطبه دوم فرمودند : اوصیکم و نفسی  بتقوالله   -پس از توصیه مردم به تقوای الهی / حضور پر شور و باشکوه ملت عزیز ایران اسلامی را در حماسه ۲۲ بهمن ماه داشتیم که  اعلام وفاداری و تجدید عهد و پیمان با امام شهدا،مقام معظم رهبری و اسلام عزیز است  و از حضور یکا یک شما مردم عزیز ،شریف و بزرگوار شهر چغادک  و روستاهای مجاور در حماسه ۲۲ بهمن ماه  آنهم بعد از گذشت ۳۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی صمیمانه تشکر می کنم ،انشاءالله اجر همه  شما عزیزان با صاحب اصلی این انقلاب ،امام زمان حجه ابن الحسن المهدی (عج)  باشد .



امام جمعه چغادک در ادامه اظهار داشت : رزمایش ۲۰ هزار نفری الی بیت المقدس  را دیروز وامروز  در منطقه شهر چغادک داشتیم  که نشان اقتدار و آمادگی کامل بسیجیان  عزیز جهت لبیک گویی به فرمایشات فرمانده کل قوا مقام معظم رهبری  و مقابله با هر گونه حمله و ترفند دشمن است  لذااز همه نیروهای عزیز سپاهی و بسیجی  و نیروهای دیگر  که در این رزمایش حماسه آفریدند تشکر و قدر دانی می نمایم .



سه شنبه ۸ ربیع الثانی : سالروز میلاد باسعادت سیزدهمین نور الهی ، حجت حق امام حسن عسکری (علیه السلام) است . که این روز را به شما دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) تبریک عرض می نماییم .



۱۰ ربیع الثانی هم سالروز وفات کریمه اهل بیت ،اخت الرضا حضرت فاطمه معصومه (علیه السلام) است  .



همایش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با عنوان نیم قرن حضور داشتن که مقام  معظم رهبری در پیامی به این همایش فرمودند : « جامعه مدرسین تجسم ۵۰ سال تلاش و مجاهدت است ، این نهاد در سالهای دشوار مبارزه با رژیم طاغوت  صدای رسای حوزه را بی مهابا به گوش همه رسانید»



۲۹ بهمن ماه سالروز قیام مردم شریف تبریز در چهلم شهدای قم در سال ۱۳۵۹ است که حشر همه این شهدای عزیزمان  و خصوصاً شهدای تبریز با شهدای کربلا باشد .



نگارنده خطبه ها  : برادر بسیجی مهدی زنده بودی

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false