ده سال، چهارجنگ، چهارشکست، نتیجه ائتلاف نحس | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ده سال، چهارجنگ، چهارشکست، نتیجه ائتلاف نحس

تحولات یمن در چند ماه اخیر، آگاهان مسائل بین المللی بالاخص خاورمیانه را متوجه خود نموده است. و همین عامل باعث شده است که تحلیل های متفاوت و بعضا متشابه ای در این مورد از سوی کارشناسان این حوزه به چشم آید .رخدادهای پیش آمده در این کشور بدون در نظر گرفتن دیگر ابعاد تحولات منطقه ای و بین‌المللی این بحران، راهگشای درک جامعتر از آن نمی تواند‌باشد.

به گزارش "چغادک نیوز"، در این یاداشت سعی خواهد شدعلاوه بر بررسی دلایل شکست سعودی ها در مقابل حوثی ها نگاهی اجمالی نیز به سیاست پشت پرده ائتلاف نحس که تقریبا " ده سالی است که  با هدف  تصرف سرزمینی و ابزار جنگ طلبی خود با چهره ی شوم و سیاهش بیشتر آشکار شده و نهان آن به اعلان رسیده است را مورد بررسی قرار دهیم . اتفاقاتی که با جنگ اسرائیل علیه حزب الله  شروع و با جنگ سعودی ها علیه حوثی ها  ادامه می یابد.

ائتلاف سکوت، تجاوز، کشتار که ازسوی ایالت متحده، رژیم غاصب صهیونیست و رژیم ال سعود چند سالی است جهت سلطه بر منطقه خاورمیانه طراحی شده است این روزه ها حا ل خوشی ندارد و به بیماری واگیردار شکست دچار است .

نگاهیی کوتاه و گذرا به این ده سال خالی از لطف نیست که چگونه امریکا با حمایت بین الملی به عنوان جامعه بین الملل در افکار عمومی جهان ظاهر شده و عربستان به عنوان حامی حلقه به گوش در منطقه نقش سکوت و جذب دیگر کشوره ای حوزه عربی و خلیج فارس برعهده دارد و رژیم جعلی اسرائیل نیز  نقش کشتار و تجاوز را بازی می کند.

البته از این هم نباید گذشت که برخی کشورهای اروپایی مثل انگلیس فرانسه آلمان و کشوهای عربی کویت قطر امارات ا و ردن که در این ائتلاف  آسم انها نیز به چشم می خورد نقش کمرنگی دارند. نه انها نیز در جایگاه خود به خوبی نقش خود را ایفا می کنند .اما باید گفت که اینها دنباله رور سیاست ضد حقوق بشری ائتلاف و مثلث نحس و سیاه امریکا اسرائیل و سعودی است.

 پس از ۲۹ ژانویه ۲۰۰۴ میلادی، که توافق مبادله اسیران میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل صورت گرفت و ۴۳۵ اسیر از اعراب در مقابل یک سرهنگ باز نشسته اسرائیلی و اجساد چند سرباز اسرائیلی، آزاد شدند. در مراسم استقبال از اسیران آزاد شده، مقامات بلند پایه لبنان و جمعیت فراوانی حضور داشتند و استقبال با شکوهی از آنان انجام گرفت. آزادی اسیران از دست اسرائیل بازتاب وسیعی در محافل خبری جهان به ویژه در میان مسلمانان یافت.اسرائیل با دیدن این بازتاب در افکار عمومی جهان خود را آماده باز پس گیری حیثیت از دست رفته اش نمود و از سال ۲۰۰۵ برنامه ریزی  حمله به خاک لبنان  به ویزه نابودی  حزب الله را طراحی می کند.

جنگ ۳۳ روزه    

جنگ اسرائیل و لبنان که در اسرائیل به جنگ دوم لبنان و در لبنان به جنگ ژوئیه معروف است، جنگی است که به مدت ۳۳ یا ۳۴ روز بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان به وقوع پیوست و دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را دربرگرفت.این جنگ با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۰۶ پایان یافت. مرزی در این جنگ جابه‌جا نشد و ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل نتوانس حتی یک وجب از خاک لبنان را به تصاحب خود در آورد. و این آغاز ی بود بر شکست دهه ی پیش رو این رژیم کودک کش .کشورهای ایالات متحده آمریکا،کانادا، آلمان و استرالیا از حملات اسرائیل حمایت کردند و آن را دفاع از خود نامیدند.ایران، سوریه و یمن  نیز حمایت قاطع خود را از حزب‌الله اعلام کردند و نتیجه جنگ را جز پیروز ی حزب الله نمیدانستند.

  جنگ های غزه و اسرائیل (ادامه راه)

جنگهای  رژیم صهیونیستی در غزه در ۷ سال گذشته  که در زیر به آنها اشاره می شود نتایج عجیب و قابل تاملی را نشان می دهد. در این جنگها،  رژیم صهیونیستی با تمام توان و نیروهای خود و با حمایت قدرت های بیرونی  مثل آمریکا در صدد حذف کامل حماس بود و جنبش حماس نیز نشان داد که توان  ایستادن و مقاومت را در مقابل رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی دارد.

جنگ ۲۲ روزه (۲۰۰۸-۲۰۰۹)

رژیم صهیونیستی در اواخر سال ۲۰۰۸ جنگی  را با  جنبش حماس آغاز کرد که به مدت ۲۲ روز به طول انجامید. این جنگ ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۸ آغاز شد و تا ۱۷ ژانویه سال ۲۰۰۹ ادامه داشت. این جنگ در اسرائیل با نام عملیات سرب گداخته نامیده می شدجنگ ۲۲ روزه غزه یک واقعیتی بود که در عالم واقع در منطقه خاورمیانه رخ داد و ریشه در ناکامی های رژیم صهیونیستی در اهداف خود داشته است.

 جنگ ۸ روزه رژیم صهیونیستی (۲۰۱۲)

رژیم صهیونیستی ۱۴ نوامبرسال ۲۰۱۲ با ترور «احمد الجعبری» معاون فرمانده گردانهای عزالدین قسام ـ شاخه نظامی حماس ـ عملیات موسوم به «ستون ابرها» و جنگ نابرابر علیه غزه را آغاز کرد اما در نهایت در مقابل هشت روز مقاومت و پایداری مردم غزه شکست را پذیرفت.گروه‌های مقاومت فلسطین در راستای دفاع از ملت فلسطین برای نخستین  بار شهرهای تل‌آویو و قدس اشغالی را هدف شلیک موشک‌های فجر ۵ قرار دادند و یک بالگرد نظامی و ۲ هواپیمایی رژیم صهیونیستی را در آسمان غزه با موشک‌های ضد هوایی و نیز دو ناوچه این رژیم را در آبهای غزه هدف قرار دهد که خود همین موفقیت‌ها باعث شد مقاومت در عرصه جنگ روانی نیز علیه دشمن پیروز شود.سرانجام پس از هشت روز تهاجم رژیم صهیونیستی و مذاکرات انجام شده در قاهره، تل‌آویو به شروط مقاومت تن داد و آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی وارد مرحله اجرایی شد.

جنگ ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی در غزه

 رژیم صهیونیستی از هشتم ژوئن سال ۲۰۱۴ جنگی گسترده علیه جنبش مقاومت  اسلامی فلسطین "حماس" آغاز کرد و این جنگ به مدت ۵۱ روز ادامه یافت و  سرانجام در ۲۶ آگوست رسما آتش بس نامحدود تحت نظارت مصر امضا شد. مقامات رژیم صهیونیستی به شکست ارتش این رژیم و ناتوانی در نابودی جنبش  حماس اذعان کرده اند. موشه یعالون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد که  جنگ غزه بیش از ۹ میلیارد شیکل برای رژیم صهیونیستی هزینه داشته است.

با نگاهی به تقویم و تاریخ طی چند سال گذشته و با تجزیه و تحلیل نظرات کارشناسان و حتی خود مقامات رژیم صهیونیستی می توان پی برد که جنگهای غزه اشتباههای فاحشی بود که رژیم صهیونیستی پس از حمله به لبنان در سال ۲۰۰۶ مرتکب شد چراکه تمامی این جنگ ها شکست مفتضحانه ای برای ارتش رژیم صهیونیستی برجا و ضعفهای نظامى این رژیم را به نمایش گذاشتند.

ودر پایان جنگها نیز علاوه بر عدم دستاورد مورد نظر رزیم غاصب اسرائیل مخاطبان آگاه جامعه بین الملل سکوت مرگ بار سازمانهای بین المللی ،کشور مدعی به اصطلاح حقوق بشر ضد بشری آمریکا و برخی از اعراب بزدل بالخص رزیم آل سعود را مورد سوال قرار دادند  و منزوی شدن این جوامع را بیش از پیش به رخ کشیدند.

حوثی ها و سعودی ها (باتلاق عربستان)

پیش بینی شکست سعودی ها پیش از شروع جنگ

عربستان سعودی  اصولاً در مناقشات نظامی و ورود به جنگ  بالاخص در منطقه بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کرد؛ در واقع از زمان تأسیس پادشاهی عربستان سعودی در ۱۹۳۲، عربستان هیچگاه به طور مستقیم وارد یک جنگ تمامعیار با همسایگان خود نشده است. به همین دلیل ورود جدی این کشور به مناقشه یمن و جنگ علیه حوثی‌ها علامت تعجب بزرگی برای بسیاری از آگاهان بین الملل و کشورهای منطقه ایجاد کرد.

 حدودا  5/41 درصد از جمعیت حدود ۲۳ میلیونی یمن، شیعیانی به نام زیدیه تشکیل داده اند  که نزدیک به تفکرات اهل تسن است. مابقی یمنی ها از اهل تسنن شافعی هستند که نزدیکترین فرقه سنی به شیعه هابه شمار می آیندد.نزدیکی این دو اندیشه وحدت زیادی را در یمن بوجود آورده است و تقریبا اجماع کلی نسبت به تفکر وهابیت و سعودیه دارند.

تقریباً تمامی یمنی‌ها، علیرغم نهایی شدن توافق‌نامه طائف در سال ۲۰۰۰، احساس حقارت شدیدی در مقابل عربستان می‌کنند. این احساس حقارت، نفرت عمیقی از آل سعود در سراسر یمن به وجود آورده است.

– ارتش عربستان توانایی و مهارت چندانی در جنگ‌های چریکی ندارد و در این زمینه علی‌رغم تسلیحات فراوان، حتی از ارتش یمن ضعیف‌تر است.

یمن دارای  نظام اجتماعی قبیله‌ای است که عرف و رسم قبایل(چند قبیله ای ) بیش تر از قوانین دولتی برای مردم اهمیت دارد. اما در عربستان سعودی  تنها وفاداری به یک قبیله آنهم ال سعود اهمیت دارد.

– عربستان سعودی میزبان حدود یک میلیون یمنی است که اکثراً در مناطق جنوبی این کشور ساکن می‌باشند. بسیاری از آنها احساسات ضد وهابی داشته و به حوثی‌ها گرایش دارند.

 

این عوامل  تنها گوشه ای از هزاران دلیلی بود که اکثر سیاستمداران دنیا البته به جز  سردمداران ائتلاف نحس نتیجه آن را می دانستند . شکست عربستان و منفورتر شدن آنها در افکار عمومی دنیا.

 

عربستان  اسرائیل امریکا (سیاست های متشابه )

گسترش جنگ در منطقه خاورمیانه از سال  2006  توسط رزیم غاصب اسرائیل  با ۲۰۱۵ رزیم آل سعود را می توان از جهاتی شبیه هم دانست  .

اقدام دور از ذهن ، کورکورانه و ابلحانه ی  عربستان سعودی در حمله نظامی به یمن نوستالژی جنگ  اسرائیل با حزب الله لبنان را در اذهان متواتر می کند که این جنگ می تواند چه شباهت های نسبت به آن داشته باشد.

با ایجاز کلام و اختصار پیام به صورت فهرستی که برخی از آنها در کلام رهبر معظم انقلاب و سید حسن نصرالله نیز بدان اشاره شده است  ذکر می شود

۱-         عربستان سعودی و ائتلاف و هم پیمان این کشور به قصد "تصرف سرزمینی" و "زدودن  دموکراسی "  و "تکمیل شیعه زدایی "در یمن دست به عملیات گسترده هوایی زده‌اند که نشان از پیگیری اهداف پشت پرده در این کشور است.

۲-         ادعای ریاض برای حمایت از دولت و مردم یمن بی‌اساس  است قطعا ارتش سعودی در عملیاتی که نامش را "طوفان قاطعیت" گذاشته، اهداف مهمتری دنبال می کند.با این گفتار تنها قصد جهت دهی افکار عمومی و ساز مانهای بین اللملی دارد.

۳-         هدف جنگ برضد "یمن" نابودی زیرساختها و مردم این کشور است  همانطور که در جنگ ۳۳ روزه  و جنگ آمریکا  نیز نابودی پایگاه های حزب الله و عراق  وشیعیان آن منطقه بود

۴-         اسرائیل و امریکا در اقدامات جنگی بیش از آن که به دیگر موارد در شروع جنگ فکر کنند تکیه بر قدرت تسلیحاتی خود می کنند چیزی که امروز عربستان هم به آن دچار است. تسلیحاتی که آمریکا در اختیار آنها گذاشته است

۵-         در آن جنگ هدف از بین بردن مقاومت خصوصا مقاومت اسلامی لبنان بود و عربستان هم در یمن مسیری شبیه به اسرائیل را طی می‌کند.یعنی از بین بردن انصارالله که دارای پایگاه مردمی وسیعی در یمن  است.

۶-         از نظر سیاست خارجی عربستان و اسرائیل و هم‌پیمان ایالات متحده امریکا و بلوک غرب و ضد محور مقاومت هستند و عربستان با هدایت‌های حاکمان خود هویت اسلامی و ارزشی خود را از دست داده است.

۷-         در پایان به فرمایش رهبر معظم انقلاب یمن باتلاقی است که عربستان در آن فرو می‌رود.

 

حال  مشاهده می شود که این توطئه سعودی صهیونیستی آمریکایی چگونه روز به روز ملمومس تر  و در عین حال منفورتر شده و به فرمایش رهبر معظم انقلاب این پیچ تاریخی چگونه به نفع جمهوری اسلامی رقم خواهد خورد..

 

محمد شهبازی کارشناس ارشد حقوق بین الملل

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false