×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ایران پس از انقلاب سریع‌تر از ۱۷۳ کشور به سمت توسعه حرکت کرد+سند

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از خبرگزاری تسنیم، گزارش توسعه انسانی یکی از مهمترین و معتبر ترین گزارش های اقتصادی و اجتماعی در جهان است که هر ساله توسط دفتر توسعه سازمان ملل متحد ( UNDP ) منتشر می شود و در این گزارش شاخص توسعه انسانی (HDI) کشورها بر اساس معیارهایی چون امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و سرانه درآمد ملی محاسبه می شود.

تمامی شاخصهای توسعه اقتصادی و اجتماعی در برآورد این شاخص دخیل است و به عبارتی یکی از جامع ترین معیارها برای مقایسه توسعه یافتگی کشورها به شمار می رود که البته تمامی دولتها و سازمانهای علمی و تحقیقاتی از این شاخص به عنوان معیار اصلی مقایسه کشورها استفاده می کنند.

بر اساس جدید ترین گزارش توسعه انسانی سازمان ملل، شاخص توسعه انسانی ایران که در سال ۱۹۸۰ میلادی ۰٫۴۹ از یک بوده است، طی سال های اخیر با رشد ۵۲ درصدی مواجه شده و در سال ۲۰۱۳ به ۰٫۷۴۹ رسیده است.

سرعت رشد توسعه انسانی در ایران از ۱۷۳ کشور بیشتر بوده و ایران از این نظر در جایگاه چهاردهم جهان قرار گرفته است. کشورهایی مثل الجزایر، مصر، عراق، ویتنام، عربستان، مالزی، مکزیک، تایلند، و تونس سرعت کمتری در حرکت به سمت توسعه انسانی نسبت به ایران داشته اند.

بر اساس این گزارش در سطح جهان، کامبوج بیشترین سرعت در رشد توسعه انسانی را شاهد بوده است. نمره این کشور در شاخص توسعه انسانی از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۳ رشد ۱۳۲ درصدی داشته است. پس از این کشور، افغانستان با رشد ۱۰۳ درصدی در مرتبه دوم و مالی با رشد ۹۵ درصدی در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند.

کشورهای نپال با رشد ۸۸ درصدی، نیجر با رشد ۷۶ درصدی، رواندا با رشد ۷۳ درصدی، چین با رشد ۶۹ درصدی، بنگلادش با رشد ۶۶ درصدی،‌ میانمار با رشد ۵۹ درصدی، هند با رشد ۵۸ درصدی، مراکش با رشد ۵۵ درصدی، ترکیه با رشد ۵۴ درصدی،‌ و مالاوی با رشد ۵۳ درصدی به ترتیب در رتبه های چهارم تا سیزدهم از نظر سرعت رشد توسعه انسانی قرار گرفته اند.

اسناد مربوط به این گزارش را اینجا ببینید.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false