موج انتقادهای مقامات آلمانی علیه تصمیم ترامپ برای لغو ممنوعیت استفاده از مین‌های ضدنفر | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
موج انتقادهای مقامات آلمانی علیه تصمیم ترامپ برای لغو ممنوعیت استفاده از مین‌های ضدنفر

به گزارش چغادک نیوز: به نقل از نشریه “دی سایت” آلمان، موج انتقادهای سیاستمداران آلمانی به تصمیم اخیر “دونالد ترامپ”، رئیس جمهور آمریکا برای لغو ممنوعیت ‌استفاده از مین های ضد نفر توسط ارتش آمریکا همچنان ادامه دارد.

 کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که به خواست دونالد ترامپ ممنوعیت استفاده از مین‌های ضدنفر برای نیروهای مسلح ایالات متحده برداشته می‌شود.

طبق اطلاعیه کاخ سفید، ارتش آمریکا از این پس می‌تواند، در شرایطی خاص از مین‌های ضدنفر پیشرفته‌ای که از دور قابل کنترل هستند، استفاده کند.

به ابتکار دولت باراک اوباما استفاده از مین‌های ضدنفر از سال ۲۰۱۴ ممنوع شده و ارتش آمریکا کاربرد مین‌های ضدنفر را در سراسر جهان به استثنای کره جنوبی متوقف کرده بود. در مرز میان کره شمالی و کره جنوبی انبوهی مین کاشته شده است.

دولت ترامپ می‌گوید که این ممنوعیت، ارتشیان آمریکا را در شرایطی دشوار قرار داده بود.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته است که استفاده از مین‌های ضدنفر برای عملیات پیروزمندانه ارتش آن کشور ضرورت دارد.

نهادهای صلح‌دوست و مدافعان حقوق بشر، مین‌های ضدنفر را پلیدترین سلاح جهان می‌دانند که بیشتر مردم غیرنظامی و بی‌دفاع قربانیان آن هستند. این مین‌ها حتی پس از پایان جنگ نیز به کشتن و معلول کردن انسان‌ها، به خصوص کودکان، ادامه می‌دهند.

سالانه هزاران نفر، به ویژه از میان افراد خردسال، بر اثر انفجار مین جان یا سلامتی خود را از دست می‌دهند. در افغانستان، یمن، آنگولا، کامبوج، لائوس و عراق افراد بی شماری قربانی این سلاح مخوف شده‌اند.

کاشتن مین‌های ضدنفر آسان و کم خرج اما برچیدن و خنثی کردن آنها دشوار و خطرناک است.

این تصمیم دونالد ترامپ با انتقاد بسیاری از مقامات آلمانی مواجه شده است.

“رالف موتسنیچ”، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان در گفتگو با یک رسانه آلمانی در واکنش به این تصمیم ترامپ گفته است: ترامپ با این تصمیم پیوسته به سیاست خود برای جدایی از همه هنجارها و قوانین یک نظم بین‌المللی پایدار ادامه می دهد.

“گیدی ینسن”، رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان آلمان و از سیاستمداران حزب لیبرال دموکرات این کشور هم این تصمیم ترامپ را به عنوان یک گام رو به عقب بزرگ در حمایت از چند جانبه گرایی دانسته و تاکید کرد: بخصوص در دورانی که در مناقشات بین‌المللی حملات به غیر نظامیان تبدیل به تاکتیکی مضحک می شود، لغو ممنوعیت استفاده از مین های ضد نفر توسط آمریکا علامتی مهلک و فاجعه بار است.

سازمان بین‌المللی معلولین هم این تصمیم ترامپ را مجازاتی مرگبار برای غیر نظامیان دانسته است. نماینده این سازمان بین‌المللی اعلام کرد که برخی اقدامات جنگی وجود دارد که خارج از محدوده همه قوانین است. مین ها متعلق به این دسته هستند.

منبع : تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false