۱۲ فروردین نخستین روز حکومت الله | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
۱۲ فروردین نخستین روز حکومت الله

بی‌گمان، مهمترین مسأله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ تعیین نظام سیاسی کشور بود که این مهم در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ محقق گردید و روز نخستین حکومت الله است که از بزرگ ترین اعیاد ملی و مذهبی ماست، باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگه دارند…"

به گزارش "چغادک نیوز"،۱۲ فروردین یک از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است. حضرت امام "ره" طی پیامی فرمودند:" صبح گاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگ ترین اعیاد ملی و مذهبی ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگه دارند…"

در رابطه با تعیین نظام سیاسی کشور ایران در هفته ها و روزهای منتهی به برگزار رفراندم جریان‌های فکری و نیروهای سیاسی و اجتماعی، دیدگاه‌های گوناگونی را در قالب الگوهای نظام سیاسی آینده مطرح نمودند. برخی از جریانات سیاسی خواستار عنوان "جمهوری" و یا "جمهوری دمکراتیک" بودند، برخی از "جمهوری دمکراتیک اسلامی" حمایت و گروه دیگر نیز "حکومت اسلامی" را عنوان مناسب برای نظام سیاسی کشور می‌دانستند. اما نظر حضرت امام خمینی"ره" چیز دیگری بود: "جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد" . همان گونه که در زمان تبعید نیز در هنگام ورود به فرانسه در پاسخ به سوال خبرنگار خارجی مبنی بر اینکه «عمل شما دارای چه جهتی است و چه رژیمی را می‌خواهید،" ایشان جمهوری اسلامی را به عنوان عصاره حکومت اسلامی جایگزین نظام شاهنشاهی مطرح نموده بودند.

نام "جمهوری اسلامی" که از سوی معمار کبیر انقلاب اسلامی پیشنهاد و طی رفراندمی در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۵۸ مورد انتخاب و تایید ۲/۹۸ مردم ایران قرار گرفت و در نتیجه باعث شد که نظام سیاسی ایران پس از ۲۵۰۰ سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی وحکومت مردمی تغییر یابد از دو کلمه "جمهوری" و "اسلامی" ترکیب شده است.
کلمه "جمهوری" شکل حکومت پیشنهاد شده را مشخص می کند و به معنای حکومتی است که مردم آن را بوجود می آوردند، به عبارت دیگر مردم با آرا و نظر خود طی انتخاب های آزاد و مستقل حکومت را ایجاد می کنند. شهید مطهری در این خصوص می فرماید: حکومت های دنیا، چه در گذشته و چه در حاضر، شکل های مختلفی داشته اند از قبیل حکومت فردی موروثی که نامش سلطنت و پادشاهی است؛ حکومت متخصصان، حکیمان، فیلسوفان و خبرگان که در قدیم اریستوکراسی می نامیدند؛ حکومت متنفذان، سرمایه داران و مالیات دهندگان. یکی از آنها هم حکومت عامه مردم است، یعنی حکومتی که حق انتخاب حاکم با همه مردم است قطع نظر از اینکه مرد هستند و یا زن، سفید هستند و یا سیاه و دارای هر فکر و عقیده ای که باشند، فقط شرط بلوغ سنی و رشد عقلی در آن معتبر است و نه چیز دیگر و بعلاوه این حکومت حکومت موقت است یعنی هر چند سال یک بار باید تجدید شود یعنی مردم حق تجدید نظر دارند که بخواهند آن حاکم را برای بار دوم انتخاب و یا شخص دیگری را که از او بهتر است انتخاب نمایند.  

کلمه "اسلامی" محتوای این حکومت را بیان می‌دارد. به این معنا که ریشه، ماهیت و جهت دهنده اصلی حکومت، دین و ارزش های اسلامی است. شهید مطهری در این خصوص نیز می فرماید: کلمه اسلامی محتوای حکومت را بیان می کند، یعنی پیشنهاد می شود که این حکومت با اصول و مقرارات اسلامی اداره شود و در مدار اصول اسلامی حرکت کند، چون می دانیم که اسلام به عنوان یک دین در عین حال یک مکتب و یک ایدئولوژی است و طرحی است برای همه زندگی بشر.
واژه «اسلامی»، متمایز کننده حکومت جمهوری حاکم بر ایران از سایر نظام های جمهوری متداول در جهان است. هدف این است که در این نظام، ارزش های الهی و قرآنی بر تمامی شئون حاکمیت داشته باشد و ولی فقیه، ولایت امر و امامت امت را بر عهده گیرد و علاوه بر تأمین زندگی مردم مسئولیت هدایت آنها و کمک به رشد و تعالی ایشان را نیز بر عهده داشته باشد.

بنابراین «جمهوری اسلامی» را می توان ضمن اینکه جامع‌ترین عنوان برای یک نظام مردمی متکی بر مبانی اسلامی دانست به شرح ذیل تعریف نمود:
"جمهوری اسلامی" یعنی حکومتی که شکل آن انتخاب حاکم است از طرف عامه مردم برای مدت موقت و محتوای آن اسلامی است یعنی بر اساس معیار ها و موازین اسلامی، قوانین آن تنظیم و اجرا می شود.
حال می توان یک سوال مطرح نمود که چرا حضرت امام خمینی "ره"در خصوص نوع حکومت آینده انقلاب ایران تاکید بسیاری بر جمهوری اسلامی داشتند بطوری که فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد؟
در پاسخ می توان گفت که حضرت امام از چند موضوع اطلاع و آگاهی داشتند: الف) ایشان بر این باور بودند که مخالفین "جمهوری اسلامی" بیش از آنکه دلشان برای دستیابی به شرایط دمکراتیک بتپد، از اسلام می‌ترسند و در لوای چنین الفاظی، حذف ضمنی محتوای اسلامی نظام جدید التاسیس را پی می‌جویند.
ب) در قبال روشنی مفهوم اسلامی بودن جمهوری، دمکراتیک یا دمکراسی معنای واضحی ندارد. امام "ره" در این خصوص نظراتی دارد مبنی بر اینکه دمکراتیک در عالم دارای معانی مختلفی است. بطوری که در امریکا یک مفهوم دارد و در شوروی مفهومی دیگر. در خصوص دمکراتیک افلاطون یک چیز می گوید و ارسطو چیز دیگر.

ج) حضرت امام "ره" معتقد بودند که واقعاً در کجای دنیا به دمکراسی عمل شده است که برخی در داخل این چنین و به این شدت از آن حمایت می‌کنند. ایشان می فرماید: "اینها نمی فهمند که این همه دمکراسی که در عالم معروف است، کجاست؟ کدام مملکت را شما دارید؟ این ابرقدرت‌ها کدام یکی شان به موازین دمکراسی عمل کرده اند."
بنابراین، تاکید امام خمینی"ره" نه صرفاً بر «جمهوری» بودن نظام بود، چرا که بسیاری از نظام‌‌های سیاسی موجود در جهان جمهوری هستند و نه صرفاً بر ظاهر «اسلامی» آن، زیرا برخی از کشورها داعیه اسلامی بودن دارند، بلکه ویژگی حکومت مورد نظر امام، ترکیبی است از «جمهوریت» و «اسلامیت» با ویژگی های خاص و منحصر به فرد که آن را از تئوری و نظریه های رایج جدا  می‌سازد. به همین دلیل امام اعتقاد داشتند بر آنچه که به نام جمهورى اسلامى برای انقلاب ایران تاکید دارند فعلا در هیچ جاى جهان نظیرش وجود ندارد و اگر به مرحله عمل برسد دنیا خواهد فهمید که نظام سیاسی با عنوان جمهوری اسلامی به چه معناست.

به هر حال همانطور که گفته شده مردم در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۵۸ در رفراندام تعیین سرنوشت نظام سیاسی ایران شرکت کردند و ۲/۹۸ مردم با رای "بله" به "جمهوری اسلامی" نظام و حکومتی را برگزیدند که شعار اصلی آن استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی گردید.
امام خمینی (ره) بعدها در راستای حفظ و استمرار نظام جمهوری اسلامی فرمودند: "من به همه شما عرض می کنم که اگر – خدای ناخواسته – اسلام در ایران سیلی بخورد، در همه دنیا سیلی خواهد خورد و بدانید که به این زودی دیگر نمی‌تواند سرش را بلند کند. این الان یک تکلیف بسیار بزرگی است که از همه تکالیف بالاتر است. حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است، اگر اسلام را می خواهیم باید این جمهوری را حفظش کنیم".
لذا ملت بزرگ، ولایتمدار و با بصیرت ایران توانسته است نظام جمهوری اسلامی را به حرمت خون پاک شهیدان و دلاوری های جانبازان و آزادگان در هشت سال دفاع مقدس و با رهبری حضرت امام خمینی"ره" و پس از رحلت ایشان با هدایت و رهبری حضرت آیت الله خامنه ای _ تا به امروز که ۳۶ سال از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ می گذرد _از تمامی خطرات داخلی مثل فتنه سال ۸۸ و خارجی مثل تحریم های ظالمانه به نحو احسن محفوظ نماید و نگذارد که اسلام و نظام اسلامی در ایران سیلی بخورد.

نکته آخر در خصوص نامگذاری سال ۱۳۹۴ توسط مقام معظم رهبری به "دولت و ملت، همدلی و همزبانی". در این خصوص باید اشاره کرد که به فرموده حضرت امام (ره) حفظ نظام از اوجب واجبات است و عمر دولتها با هر نگرشی که باشند حداکثر پس از هشت سال به پایان می رسد، لذا در جمهوری اسلامی باید دولت و ملت به شیوه ای رفتار نمایند که به اصل نظام خدشه وارد نگردد و در کنار انتقاد سازنده، همدلی و همزبانی طرفین به فراموشی سپرده نشود. هرچند که همین همدلی و همزبانی دولت و ملت راهبرد اصلی و تداوم نظام جمهوری اسلامی ایران  طی ۳۶ سال گذشته چه در روزهای شکل گیری، تداوم و اوج انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا تشکیل دولت موقت و چه بعد از آن در دوران جنگ تحمیلی و مقابله با تجاوز دشمن بعثی و چه امروز که مذاکرات هسته ای  در جریان می باشد، بوده است.
 منابع:
– "«همدلی و همزبانی ملت و دولت»؛ کوتاه ترین مسیر پیشرفت" ؛ایرنا؛ ۸/۱/۹۴ .
-"12فروردین، روز «آری» به جمهوری اسلامی"؛ مجله اینترنتی برترینها؛ ۱۱/۱/۹۲ .
– عسکریان،محسن؛ "واکاوی مفهوم «جمهوری اسلامی» در کلام امام خمینی"؛ تابناک ۱۲/۱/۹۱ .
– "12 فروردین روز جمهوری اسلامی"؛ رادیو سلامت؛ ۱۰/۱/۹۱ .   
– "12فروردین، روز «جمهوری اسلامی»" ؛ پایگاه خبرب آفتاب؛ ۸/۱/۸۸ .

– "مفهوم جمهوری اسلامی در دیدگاه شهید مطهری"؛ باشگاه اندیشه
– "روز انتخاب/بمناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران"؛نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران.
– "سیاسی / شبهه ۱۱۰"؛ سایت جامع فرهنگی مذهبی شهید آینی .
برای دسترسی به اطلاعات بیشتر رجوع شود به :
– خمینی، سید روح الله؛ "صحیفه امام"؛ جلدهای ۴، ۵ ، ۶، ۱۰، ۱۱ .

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false