مدیرکل منابع طبیعی: از ۱۲ مورد آتش سوزی اخیر در گلستان ۱۱ مورد عامل انسانی داشت | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
مدیرکل منابع طبیعی: از ۱۲ مورد آتش سوزی اخیر در گلستان ۱۱ مورد عامل انسانی داشت

مدیرکل منابع طبیعی گلستان با تصریح بر اینکه رسانه های ارتباط جمعی با اطلاع رسانی صحیح می توانند برخی حساسیت های سطحی و کاذب و استنباط های بعضا نادرست نسبت به منابع طبیعی را تغییر دهند، گفت: از ۱۲ مورد آتش سوزی اخیر در جنگل های این استان ۱۱مورد عامل انسانی داشت.

به گزارش "چغادک نیوز"،

'ابوطالب قزلسفلو' با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان گلستان ضمن قدردانی از تلاش اغلب رسانه های ارتباط جمعی به ویژه ایرنا در انعکاس اخبار و رویدادها بویژه حوزه منابع طبیعی، اظهار کرد: طی روزهای اخیر ۱۲ مورد آتش سوزی در جنگل های گلستان رخ داد که در ۱۱ نقطه آن عامل انسانی نقش داشت و شوربختانه تر اینکه برخی از آن ها عمدی بود.

وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر در این رابطه، تصریح کرد: منابع طبیعی در استان های شمالی و نیز استان گلستان از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان این که حساسیت نسبت به منابع طبیعی بسیار ارزشمند است، گفت: متاسفانه برخی از این حساسیت ها به دلیل فقدان آگاهی فنی و کارشناسانه با احساس همراه شده و از واقعیت دور می شود.

قزلسفلو، با اشاره به دو حادثه سیل و حریق در منابع طبیعی گلستان، افزود: هنگام بروز این حوادث، عامه مردم و متاسفانه برخی مسوولان، اداره منابع طبیعی را مقصر می دانند درحالی که وقوع این حوادث امری طبیعی و بعضا عامل انسانی در آن نقش دارد.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان خاطرنشان کرد: حضور بیش از حد مردم در جنگل ها و تردد خودروها در آن اگرچه با هدف تفریح و استراحت انجام می شود اما به مرور سبب کوبیدگی خاک جنگل شده که با جلوگیری از نفوذ آب باران در خاک سیلاب به راه افتاده و به تبع آن خسارات های مالی و جانی به بار می آورد.

قزلسفلو با بیان این که ظرفیت جنگل های استان گلستان جوابگوی حضور بیش از حد مردم و مسافران در آن نیست، خاطرنشان کرد: برخی از اجرای طرح های جنگلداری انتقاد می کنند در حالی که اجرای این طرح های کارشناسی سبب حفظ منابع طبیعی و جنگل ها طی دهه های اخیر شده است.

وی به وقوع سیل هشتم خرداد امسال در گلستان اشاره کرد و گفت: امروزه دیگر صحبت از کنترل و یا جلوگیری از بروز سیل مطرح نیست زیرا جلو سیل را مثلا پس از یک بارندگی شدید در مدت زمان کوتاه نمی توان گرفت بنا بر این صحبت از مدیریت سیل و سیلاب به صواب نزدیکتر است.

وی افزود: در مدیریت سیلاب نیز تنها یک یا دو دستگاه دخیل نیست بلکه بسیاری از دستگاه های اجرایی ذیربط باید پای کار باشند و بخشی نگری در سیاستگذاری ها و تصمیمات هر یک از این دستگاه ها، باید جای خود را به هماهنگی و تعامل بدهد.

وی اضافه کرد: در زمانی که سیل مهیب خرداد در گلستان اتفاق افتاد و خوشبختانه هیچ تلفاتی نداشت در همان زمان در کشور آلمان سیل چهار کشته بر جای گذاشت، اما این مسئله به این دلیل نیست که در آن جا کنترل سیل صورت نمی گیرد بلکه با توجه به پیشرفت ها و امکاناتی که دارند سیل مدیریت می شود.

وی، منابع طبیعی را از سرمایه های ملی دانست و گفت: حفاظت از این سرمایه های ملی یک وظیفه همگانی است و هم مردم و هم مسوولان باید نسبت به آن حساس باشند ضمن این که سطح انتظارات از منابع طبیعی باید متناسب با واقعیت ها و امکانات باشد.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان همچنین با بیان این که محیط زیست و منابع طبیعی در کشور ما دارای پیچیدگی های زیادی است، افزود: برای شناساندن ابعاد مختلف این پیچیدگی ها به مردم و همراهی بیشتر مردم با منابع طبیعی و محیط زیست، رسانه های بزرگ و مادر همچون صدا و سیما و خبرگزاری ایرنا نقش اساسی دارند.

کرمانی، رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گلستان نیز در این نشست آمادگی همکاران خود را برای تعامل هر چه بیشتر به منظور هم پوشانی و هم افزایی با ادارات منابع طبیعی استان به منظور افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ سازی حفظ محیط زیست و منابع طبیعی اعلام کرد.

استان گلستان با داشتن شرایط خاص در کشور به لحاظ اقلیم متنوع همچون دریا، جنگل، دشت و بیابان با طبیعت بکری مواجه است اما طی سالهای اخیر عرصه های آن بویژه حوزه جنگل با تعرض عوامل انسانی و حوادث قهری مواجه بوده است.

عقب نشینی جنگل ناشی از تخریب و آتش سوزی، تغییر منفی الگوی کشت، برداشت بی رویه منابع آبی، کاهش ذخایر دریایی بویژه خاویار، خرد شدن اراضی کشاورزی از جمله برخی چالش های حوزه منابع طبیعی و محیط زیست گلستان است.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false