×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
false
true
یگانه نوازنده  نی جفتی شهرستان گناوه و آخرین بازمانده نسل موسیقی محلی شهرستان گناوه برای همیشه خاموش شد

به گزارش چغادک نیوز-فرخ قاسمیان : حسنی هم آسمانی شد.حسنی که در سال ۱۳۴۳به گناوه آمد تنها هنرومنبع درآمدش نواختن نی جفتی درعروسیها بود تا جایی که عروسی بدون او هیچ رونقی نداشت و حتی مردم و بچه ها اول میپرسیدند حسنی برای نواختن می آید بعد ازاینکه مطمئن می شدندکه حسنی قصد نواختن درعروسی دارد به آن عروسی مورد نظر می‌رفتند.این هنرمند مدتی به دلایلی از نوازندگی” نی “دور ماند و مجبور شد برای امرار معاش روی گاری کارکند وبه چوبانی مشغول شود هر چند برای دل خودش در خفا گاه گاهی در نی می‌دمید ودر دل طبیعت نوازندگی می کرد. وپس ازمدتی دوباره به هنرش ادامه داد .

 

سیاه پور با نی چوپانی نواختن را آموخت، درست در روزهای نوجوانیش که همپای گله ای کوچک در طبیعت بکر رودحله روز را به شب می رساند.

نواختن نی جفتی و هنرنمایی در حضور همشهریانش همه آمال و آرزوی او بود که خیلی زود به آن رسید. او خیلی زود نوازنده یگانه نی جفتی در شهرستان گناوه شد. تا هیچ جشنی بدون صدای نی جفتی اش شکل نگیرد.

حسنی آخرین نوازنده نسل موسیقی محلی شمال استان بوشهر و شهرستان گناوه، بعد از مشهدی بارونی و مصطفی ظرافت ،که درگذشت .
حسن سیاه پور اتفاق تلخ دیگری برای موسیقی محلی شمال استان بوشهربود.

حسن سیاه پور معروف به حسنی نوازنده چیره دست نی جفتی بود که همه عمر شریفش را در راه خدمت به موسیقی مقامی استان بوشهر وجنوب کشور صرف کرد.

صدای نی جفتی حسنی جزیی از خاطرات زیبای پدران و مادران دیروز این سرزمین است.

سیاهپور بیش از ۶۰ سال نی جفتی نواخت تا ااز میراث گهربار هنر موسیقی محلی استان بوشهر و مخصوصا شهرستان گناوه ،صیانت ونگهداری کند و نام وی نیز در جریده صاحبان فرهنگ و هنر موسیقی استان ثبت شود.

نام حسن سیاه پور برای همیشه دریاد و خاطره مردم این دیارخواهد ماند.روز خاکسپاری حسنی فرزندش حسین به یادروزهای شادی که پذر برای مردم رقم می زد ،ومحبوب مردم بود حتی زمانی که خودش سوگوار درگذشت پدرش بود برای شادی مردم نی جفتی نواخت .

 

روحش شاد ویادش مانا،باد

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false