×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
false
true
خیام خوانی جدید بوشهری ها برای اولین بار در کشور رونمایی شد

به گزارش چغادک نیوز: محسن حیدریه در حاشیه رونمایی از قطعه خیام شبدیز در جمع خبرنگاران گفت: خیام خوانی ۲ سبک دارد که یکی در مقام شَکی و با نی‌جفتی است و سبک دیگر نیز در دستگاه عراق افشاری بنام خیام فلوتی معروف است که از سوی گروه شبدیز سالانه تنظیم های زیادی در این قالب انجام شده و در استودیو ضبط می شود.

سرپرست گروه موسیقی شبدیر افزود: سرپرست موسیقی در ابتدا تصمیم بر رونمایی از قطعه “خیام شبدیز” برای ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم خیام را گرفته بود ولی از آنجا که هدف گروه تولید قطعه‌ای فاخر و با سبک جدید بوده است، تولید و رونمایی اثر با تاخیری یک ماهه به رونمایی رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۷۰ قطعه از سوی این گروه اجرا شده است، تصریح کرد: قطعه “خیام شبدیز” با خوانندگی حیدر احمدی، نوازندگی نی جفتی توسط محسن حیدریه و سازهای سازهای ضربه‌ای آن با هنرمندی مهدی گلستان، رضا زنده‌بودی، محمد راستی، اسماعیل تنگسیری و محمد حسن کامرانی فر اجرا شده است.

وی ادامه داد: از عمده ویژگی اثر “خیام شبدیز” بهره‌گیری از رباعی‌‌های فاخر و  برخوردار از مضمون شعری و وزن زییاست که دارای آوازهای متفاوتی بوده که تاکنون اجرا نشده است و به نوعی ما با خلاقیت اقدام به احیاء رباعی های قدیمی خیام شده ایم.

حیدریه افزود: گروه موسیقی شبدیز تاکنون سه آلبوم “بندریانه” ، “گنج ناخدا” ، ” عطر دریا” و قطعه “خیام شبدیز” ضبط و رونمایی کرده که ضبط و رونمایی از ۳۰ تا ۴۰ قطعه دیگر  نیز در برنامه‌های آینده گروه شبدیز قرار دارد.

خواننده قطعه گروه موسیقی شبدیز نیز گفت: یکی از اهداف اصلی در ضبط قطعه “خیام شبدیز” اثبات قابلیت ایجاد تغییر در سبک خیام‌خوانی با بهره‌گیری از دو آواز متفاوت بوده و اینکه سعی کرده ایم از ابیاتی استفاده کنیم که کمتر از می و شراب در آن استفاده شده است تا مردم بیشتری با ذائقه های متفاوت بتوانند از آن استفاده برده و باعث گستردگی حوزه انتشار آن شود.

حیدر احمدی با بیان اینکه این اثر اولین قطعه ضبط شده گروه شبدیز در قالب خیام بوده که بصورت رسمی برای اولین بار در سطح کشور در قالبی جدید رونمایی می شود، اظهار کرد: در گروه شبدیز تلاش می‌شود با هدف تقویت روحیه شادی و نشاط اجتماعی هر چند ماه یکبار قطعه‌هایی در قالب موسیقی بندری و فولک بوشهری برای ایجاد ارتباط مستمر با مخاطبان ضبط و رونمایی شود.

وی در پاسخ به شایعات ایجاده در مورد کناره‌گیری وی از شروه‌خوانی، عنوان کرد: حدود ۲۰ سال به اجرای شروه خوانی پرداخته ام و هر آنچه در ذهن داشته ام را برای ارتقای آن انجام دادم و به همین لحاظ وارد عرصه جدیدی شده و شروه را در کنار آن اجرا خواهم کرد و باید اعلام کنم، شروه جزیی از موسیقی بوده و از این سبک کناره‌گیری نکرده ام بلکه تصمیم دارم با تحقیق و پژوهش حرفه‌ای به ارتقاء سبک و جایگاه شروه‌خوانی کمک کنم.

گروه موسیقی شبدیز با سرپرستی محسن حیدریه یکی از بی حاشیه ترین، محبوب ترین و حرفه ای ترین گروه های موسیقی در سطح استان بوشهر بشمار می رود که بصورت انفرادی و گروهی سابقه اجرا در فستیوال های فرهنگی ۵۰ کشور از جمله چین، هند، مالزی، پاکستان، قطر، عمان، عمان، امارات، اسکاندیناوی، نروژ و فنلاند و… به جز آمریکا که محسن حیدریه از آن متنفر است و به هیچ قیمتی در آن اجرا نمی کند را در کارنامه دارد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false