×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
false
true
ممنوعیت خروج زن از نگاه حقوقی

به گزارش چغادک نیوز؛ علیرضا عارف دانشجوی حقوق دانشگاه ازاد اسلامی واحد بوشهر در یادداشتی حقوقی پیرامون ممنوعیت خروج که مصداق آن نیز در روزهای اخیر در مورد ممنوع الخروجی سمیرا زرگری مربی تیم ملی اسکی جمهوری اسلامی توسط همسرش، نوشت:

حتما عبارت شروط ضمن عقد را شنیده اید. شروط ضمن عقد شامل هر چیزی می تواند باشد مگر اینکه خلاف اساسی عبارت صریح و آمره بودن قانون باشد یعنی شرطی باشد که هیچ اثری ندارد، حقی به مانند تحصیل در صورت قبول یا رد.

اما موضوع مهمتر این است که بعضی حق برای شوهر برای نوعی سلطه بر زن وجود دارد که حتی اگر شرط هم نشود به صورت پیش فرض مرد حق اعمال آن را دارد در مورد زن اعمال کند، مگر اینکه شرط شود.

موضوع خروج از کشور هم به همین نحو می باشد چنانچه به صورت پیش فرض بدون ایجاد شرطی مطرح کنیم مرد حق این سلطه را بر زن دارد، مگر در حالت اضطرار که زن می تواند بدون اجازه شوهر از کشور خارج شود آن هم بوسیله ی حکم دادگاه.

البته این نکته را مطرح کنیم طبق قانون حمایت خانواده اگر رفتار سلطه جویی مرد مصداق عسر و حرج باشد زن حق طلاق هم دارد. ولی رویکرد طرفداران ازادی قرارداد ها هم قابل تامل است که در پاسخ به این پرسش که:

آیا زن می تواند حتی در شرایط اضطرار حق خروج از کشور را از خود ساقط کند صحیح است یا نه؟
جواب آنان صحت شرط باشد.

بنابراین؛ این موضوع در گام اول مطرح است در شرایط اضطرار به رغم جلوگیری شوهر از خروج از کشور زن، چنانچه مشکل زن مصداق اضطرار باشد با اجازه دادگاه می تواند مگر اینکه نظریات اهل آزادی قراردادها را بپذیریم که زن در شرط ضمن عقدی شرایط اضطرار هم از خود ساقط کند، و نظریه آنان صحت قانون موضوعه باشد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false