×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۶ فروردین - ۱۴۰۰  
false
true
عدالت محوری ترین مسئله سیاست وحکومت علوی است

به گزارش چغادک نیوز، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی پنجشنبه شب در نشست مجازی «بررسی ابعاد شخصیت امام علی (ع)» با تبریک میلاد باسعادت امام علی (ع) و روز پدر پیرامون موضوع عدالت اجتماعی در منش و سیره امیرالمومنین علی (ع) اظهار داشت: یکی از رسالت‌های اصلی پیامبران الهی و از آرمان‌های انسان‌ها در طول حیات خود برقراری عدالت است.

امام جمعه گناوه افزود: عدالت از جمله اموری که خوبی آن توسط عقل قابل تشخیص است و اجرای آن تابع شرط و مصلحت نیست بلکه خود بالاترین مصلحت‌ها است و به همین دلیل عدالت دوست و دشمن، کافر و مؤمن نمی‌شناسد.

وی ادامه داد: عدالت محوری ترین، استوارترین، بنیادی‌ترین و شامل ترین مسئله سیاست و حکومت علوی است و نام مقدس امیرالمومنین علی (ع) آنچنان با عدالت درآمیخته که نام ایشان تداعی کننده عدالت است.

وی با بیان اینکه عدالت همواره سرمشق مهم در زندگی امام علی (ع) بود افزود: آن حضرت در راه اجرا و گسترش عدالت شهد شهادت نوشید.

وی یادآور شد: حضرت امیرالمومنین علی (ع) در پاسخ به سوالی، «عدل» را به دو دلیل از «جود» بالاتر می‌داند و فرمودند: عدل جریان‌ها و امور را در مسیر و مجاری طبیعی خود قرار می‌دهد اما جود آنها را از مجاری طبیعی خارج می‌کند یا اینکه به فرموده ایشان عدالت قانونی عام است که همه اجتماع را در بر می‌گیرد اما جود و بخشش یک حالت خاص است که اگر کلیت پیدا کند دیگر جود نیست، پس از دید آن حضرت از بین عدالت و جود، عدالت اشرف و افضل است.

وی گفت: اصلی که می‌تواند تعادل اجتماع را حفظ کند و به پیکر ه اجتماع سلامت ببخشد، اجرای عدالت است.

امام جمعه گناوه گفت: امروز غالباً وقتی سخن از عدالت به میان می‌آید بعد اجتماعی آن مدنظر است زیرا عدالت در هیچیک از مفاهیم و عناوین خود به گستردگی و اهمیت عدالت اجتماعی که شامل عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود نخواهد بود.

حجت الاسلام رکنی حسینی با اشاره به تعبیر شهید مطهری درباره مفهوم عدالت در عرصه اجتماع اضافه کرد: عدالت از این منظر ملازم مساوات است یعنی به همه به چشم مساوی نگریستن و تبعیض قائل نشدن و لازمه آنگونه مساوات عدالت است که به هر کس بر اساس استحقاق وی داده شود و در این جهت تبعیض صورت نگیرد و بنابراین عدالت اجتماعی ارزشی است که با رعایت آن هر کس در جامعه به حق شایسته خود می‌رسد.

وی با اشاره به بخش‌هایی از فرمایشات حضرت علی (ع) درباره مهمترین رکن عدالت یعنی عدالت اجتماعی گفت: حضرت علی (ع) فلسفه پذیرش حکومت را برای تحقق عدالت می‌داند و جمله معروف ایشان که فرمودند: اگر حضور فراوان بیعت کنندگان نبود و یاران حجت را بر ما تمام نمی‌کردند و اگر خداوند از علما عهد و پیمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته و رهایش می‌کردم و آخر خلافت را به کاسه اول آن سیراب می کردم» لذا این جملات امیرالمومنین علی (ع) فلسفه پذیرش حکومت و حکومت داری است.

امام جمعه گناوه با اشاره به بخش‌هایی از فرمایشات امام علی (ع) درباره رعایت انصاف با بندگان در فرمان به مالک اشتر افزود: هیچ چیز در تغییر نعمت‌های خدا و تعجیل در کیفرش از اصرار بر ستم سریع‌تر نیست زیرا خداوند دعا و خواسته مظلومان را می‌شنود و در کمین ستمگران است.

وی با اشاره به بخشی از نامه امام علی (ع) به یکی از استانداران گفت: آنچه امروز باید همه مسئولان در جامعه ما به آن هر چه بیشتر اهتمام بورزند عدالت است لذا همگی باید هر چه بهتر وظیفه خود را بشناسیم و عمل کنیم تا در این حکومت علوی عدالت را ساری و جاری کنیم.

امام جمعه گناوه یادآور شد: در حکومت امیرالمومنین (ع) توجه به نیازمندان مورد اهمیت و تاکید بود و حضرت فرموده‌اند که خداوند سبحان نیاز فقیران را در اموال ثروتمندان معین کرده است و هیچ فقیری گرسنه نیست مگر آنکه ثروتمندی از آن استفاده کرده باشد و خداوند در این باره از آنها خواهد پرسید.

وی با اشاره به بخشی از فرمایشات و دستورات امام علی (ع) درباره توجه به مستمندان و نیازمندان گفت: این جملات و فرمایشات امیرالمومنین می‌تواند راهگشای ما در اجرای عدالت اجتماعی و حکومت داری باشد.

محمود مطهری نیا در این نشست پیرامون موضوع سبک استدلال‌های امام علی (ع) علیه مخالفان اظهار داشت: درباره استدلال‌های امام علی (ع) دربرابر مخالفان مقالات و مطالبی نوشته شده و هم به طور مستقیم و هم لابه لای کتاب‌ها و آثار درباره زندگی آن حضرت می‌توان این موضوع را مشاهده کرد.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: دوران زندگی امام علی دارای چند مقطع است که دوران کودکی و قبل از بعثت و فاصله دوران مکه که دوران نوجوانی و جوانی ایشان بوده مطالب و گزارش چندانی در دست نیست.

وی با اشاره به اینکه دوره مدینه موضوع مخالفان حضرت را به طور جدی تر می‌توان دید گفت: در دوران حیات پیامبر (ص) امام علی (ع) با تمام وجود مجذوب و محو وجود پیامبر گرامی اسلام است و در این مقطع هیچ گاه جایی که پیامبر (ص) هستند (ص) صحبت نمی‌کند و سراپا چشم و گوش است و همه چیز را به پیامبر گرامی اسلام واگذار کرده و این کلید فهم رفتارهای امام علی (ع) در سال‌های بعد است که در راه حفظ اسلام و نام پیامبر (ص) چشم پوشی و گذشت کند و از حق خود بگذرد.

معاون آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری علوم پزشکی استان تهران با اشاره به زندگی امام علی (ع) در دوران خلفا اضافه کرد: در این دوره بحث سقیفه، ماجراهای دوران خلفا و مسائلی که آنها با آن درگیرند یا به امام (ع) یا اسلام ارتباط دارد وجود دارد که باید به آن پرداخت.

مطهری نیا با اشاره به اینکه در مقطع حکومت امام علی (ع) چند دسته مخالف مقابل امام (ع) قرار گرفتند یادآور شد: استدلال‌های امام علی (ع) با مخالفان، جدال احسن و منطقی است یعنی با استفاده از همان مبانی که طرف مقابل به آن اعتقاد دارد او را محکوم می‌کند.

وی گفت: امام علی (ع) مجموعه‌ای از مخالفان داخلی و خارجی داشتند که برخی دشمن و برخی معترض، برخی سوال کننده و بعضی تحلیل ضعیف داشتند که اگر اینها را به خوبی و درست دسته بندی کنیم و نهج الابلاغه و کتاب‌های تاریخی را مطالعه کنیم می‌توان برای این دسته بندی ها استدلال‌های متنوعی از امام (ع) دید و نتایج کاربردی برای دنیای امروز به دست آورد.

نشست «بررسی ابعاد شخصیت امام علی (ع)» به همت دانشگاه پیام نور و با همکاری حوزه علمیه الزهرا (س) گناوه به مناسبت میلاد باسعادت امام علی (ع) به صورت مجازی برگزار شد./مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false