توافق عربستان با «لاکهید مارتین» جهت ارتقا توان دفاعی و انتقال فناوری | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
توافق عربستان با «لاکهید مارتین» جهت ارتقا توان دفاعی و انتقال فناوری

به گزارش چغادک نیوز، صنایع نظامی دولتی سعودی (SAMI ) یکشنبه اعلام کرد که توافق نامه‌ای را برای ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» به منظور ارتقا توان دفاعی و ساخت سلاح امضا کرده است.

به نوشته روزنامه انگلیسی «دیلی میل» در توافق بین عربستان و لاکهید مارتین آمده است: «توافقنامه جدید با انتقال فناوری، دانش و آموزش نیروی انسانی سعودی در تولید محصولات نظامی برای نیروهای مسلح سعودی و ارائه خدمات به آنها توسعه خواهد داد.»

این توافق در حالی برقرار شده که ایالات متحده  ماه گذشته از توقف موقت فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی خبر داد. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اواخر ژانویه اعلام کرد که اجرای معاملات تسلیحاتی اخیر دوران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا از جمله فروش مهمات به عربستان سعودی و جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات را متوقف می‌کند.

جنگنده‌های اف-۳۵ یکی از اجزای اصلی فروش ۲۳ میلیارد دلاری تسلیحات با فناوری پیشرفته به امارات متحده عربی محسوب می‌شود. عربستان سعودی نیز قراردادی برای دریافت  ۷۵۰۰ تیر بمب هدایت شونده دقیق با شرکت «ریتون» امضا کرده است. شرکت لاکهید مارتین  نیزدر حال حاضر درگیر پروژه نصب سامانه دفاع موشکی ۱۵ میلیارد دلاری در عربستان به عنوان بخشی از بسته تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری دولت دونالد ترامپ محسوب می‌شود که  در سال ۲۰۱۷ با عربستان در جریان مذاکراتی منعقد کرد.

این در حالی است که «مایکل آرون» سفیر غیرمستقر انگلیس در یمن اخیرا در سخنانی از ادامه فروش سلاح به عربستان سعودی دفاع کرد. او به شبکه «الجزیره» گفت که عربستان هم‌پیمان انگلیس است و هر زمانی که نیاز به سلاح داشته باشد می‌تواند از انگلیس سلاح بخرد و سپس با اشاره به تصمیم دولت آمریکا برای توقف قراردادهای تسلیحاتی با عربستان سعودی و امارات مدعی شد که تصمیم توقف فروش سلاح به عربستان سعودی راه‌حل مناسبی برای بحران یمن نیست.

یک روزنامه آمریکایی اخیرا نوشت که حملات اخیر مقاومت عراق و یمن به عربستان سعودی، ضعف و میزان آسیب‌پذیری سامانه‌های پدافندی سعودی‌ها را نمایان ساخت.

در این یادداشت آمده است که در حالی که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حال تجدیدنظر در رویکرد ایالات متحده آمریکا در قبال منطقه است، گروه‌های مقاومت در یمن و عراق از شکاف‌های مستمر در سامانه‌های پدافندی سعودی بهره می‌جویند و حملاتی با «دقت بالا» علیه عربستان سعودی انجام می‌دهند.

نگارنده با اشاره به حمله پهپادهای بمب‌گذاری شده از سوی یک گروه عراقی به یک ساختمان پادشاهی در عربستان سعودی در ۲۳ ژانویه گذشته آمده است: «این حمله پیچیدگی فزاینده خطراتی که پادشاهی سعودی با آن مواجه است را روشن می‌کند و نشان می‌دهد که این امر تنها به پهپادها محدود نمی‌شود بلکه شامل موشک‌های بالستیک و کروز نیز می‌شود.»/فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false