صداقت و راستگوئی، ساده زیستی و دوری از تجملات از شاخصه های مورد تاکید امام(ره) به کارگزاران و دولت مردان | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
صداقت و راستگوئی، ساده زیستی و دوری از تجملات از شاخصه های مورد تاکید امام(ره) به کارگزاران و دولت مردان

 

به گزارش چغادک نیوز: بهرام نکیسا در یادداشتی نوشت:

بعد از نام خدا و سلام خدمت شما خوبان ، مطلبی را به مناسبت ایام بزرگداشت نام و یاد امام و شهدا تقدیم می دارم مطلب خود را با بخشی از نامه امام سید روح الله خمینی به فرزندش زنده یاد حاج سید احمد خمینی آغاز می کنم .

امام خمینی در نامه ای خطاب به فرزندش که چه بسا خطاب به تاریخ و درس به انسان ها باشد می فرماید :

” فرزندم !

کرّ و فرّ دنیا و نشیب و فراز آن به سرعت می گذرد و همه زیر چرخهای‏‎ ‎‏زمان خرد می شویم و من آنچه ملاحظه کردم و مطالعه در حال قشرهای مختلف، به این‏‎ ‎‏نتیجه رسیده ام که قشرهای قدرتمند و ثروتمند، رنجهای درونی و روانی و روحی شان از‏‎ ‎‏سایر اقشار، بیشتر و آمال و آرزوهای زیادی که به آن نرسیده اند، بسیار رنج آورتر و‏‎ ‎‏جگر خراشتر است.

دراین زمان که ما زندگی می کنیم و دنیا گرفتار دو قطب قدرتمند‏‎ ‎‏است رنج عذابی که سران آن کشورها بدان مبتلا هستند و نگرانی های جان فرسایی که هر‏‎ ‎‏یک از دو قطب در مقابل قطب دیگر دارند، قابل مقایسه با رنج ها و گرفتاریهای قشرهای‏‎ ‎‏متوسط حتی فقیر نیست. رقابت آنان یک رقابت عملی نیست بلکه یک رقابت جانکاه‏‎ ‎‏است که کمر هر یک زیر آن خُرد می شود، گویی در مقابل هر یک، یک گرگ درنده با‏‎ ‎‏دهان باز و دندان های تیز ایستاده و قصد شکار او را دارد و این رنج رقابت در همۀ اقشار‏‎ ‎‏هست، از ثروتمند و قدرتمند گرفته تا طبقات دیگر، لکن هر چه بالا برود به همان اندازه‏‎ ‎‏درد و رنج رقابت بالا می رود و آنچه مایۀ نجات انسان ها و آرامش قلوب است وارستگی‏‎ ‎‎‏و گسستگی از دنیا و تعلقات آن است که با ذکر و یاد دائمی خدای تعالی حاصل شود.‏‎ ‎‏آنان که درصدد برتری ها به هر نحو هستند چه برتری در علوم ـ حتی الهی آن ـ یا در‏‎ ‎‏قدرت و شهرت و ثروت، کوشش در افزایش رنج خود می کنند . وارستگان از قیود مادی‏‎ ‎‏که خود را از این دام ابلیس تا حدودی نجات داده اند، در همین دنیا در سعادت و بهشت‏‎ ‎‏رحمتند.‏..”

‏‏ چهاردهم و پانزدهم خرداد ماه روزهای حساس ، مهم و ماندگاری در تاریخ ایران است . قیام پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲، رحلت بنیانگذار جهموری اسلامی امام سید روح الله خمینی وانتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به رهبری انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۸، هر یک از این رویدادها شایسته توجه ویژه ای می باشند . هرچه از آن روزهای تاریخی زمان بیشتری می گذرد بر اهمیت و ارزش کار بزرگی که امام خمینی رهبری فرموده اند ، افزوده می گردد .

امام خمینی با توکل به خدا ، خودسازی ، بردباری ، استواری ، استقامت و با همراهی مردم و نخبگان کشور در اطلس سیاسی دنیا که قدرت های بزرگی در آن عرض اندام می نمودن ، تحولی عظیم را رقم زدند .

امام شخصیتی است که رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای ایشان را چنین معرفی می فرمایند : ” امام مومن ، متعبد و انقلابی بود “.

مومن ، متعبد و انقلابی بودن ویژگی هائی ضروری برای اصلاحگری و تحول در جامعه است . غفلت ، به حاشیه رفتن ، فقدان و نادیده گرفتن این ویژگی ها برای هر اصلاح گر تحول خواه آسیب های جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت و از همه مهمتر موجب ضربه به دین و میهن می گردد . انقلابی بودن نیز یعنی عامل به اصول اخلاقی و انسانی بودند . به جرات می توان گفت کسی که به اصول اخلاقی پایبند نباشد نه انقلابی و نه شایسته نام نیکوی دیگری است .

امام خمینی عملا نشان دادند که رفتار صادقانه و بی آلایش و دور از عوام فریبی ، جامعه را سرشار از معنویت ، همدلی ، اخلاق و انصاف می سازد . بخشی از نابسامانی های اخلاقی ، اقتصادی ، فکری و فرهنگی امروز در کشور محصول فقدان و بی توجهی به این ویژگی های مهم و کلیدی است . فقدان اخلاق و انصاف ! آنچه که دقیقا سالهاست جامعه را در سطوح مختلف تهدید می نماید .

سید شهیدان اهل قلم زنده یاد سید مرتضی آوینی راوی شیرین و دلنشین دفاع مقدس که خدایش رحمت کند ، امام را اینگونه معرفی می نماید : “امام خمینی پیامبر تازه ای نبود، اما از یادآوران بود ، از مخاطبان ، انما انت مذکر ، که عهد فطری مردمان با خداوند را به آنان یادآوری کرد و بعد از چند قرن که از هبوط بشر در مصداق جمعی کلی می گذشت ، چونان اسلاف خویش از ابراهیم و اسماعیل تا محمد (ص) دوره ای از جاهلیت را شکست و عصر دیگری را آغاز کرد”.
امام همچون اجداد طاهرینش در پی تربیت و تهذیب افراد و جامعه و در یک کلام بدنبال ترویج مکارم اخلاق بود . در فرصتی نیز که برای ایشان فراهم گردید اندیشه و دغدغه ای جز اسلام و اصلاح امور مردم و کشور نداشت .

امام خمینی در سال های آغازین انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی در تاریخ ۲۴ آذر ۱۳۶۱با صدور فرمان هشت ماده ای توجه همگان به ویژه مسئولین امر را به موضوع مهم حقوق شهروندی معطوف نمودند واین فرمان را برای اجرا در قوای سه‌گانه نظام جمهوری اسلامی ایران صادر فرمودند . امام به عنوان فقیهی آکاه و دین شناس و آزاد اندیش به حقوق شهروندان اهتمام ویژه داشتند و با فرمان هشت ماده ای هر اقدام خود سرانه در سطح جامعه را رد نمودند . امام در پی تحقق حقوق ملت و حکمرانی مطلوب بودند .

صداقت وراستگوئی ، ساده زیستی و دوری از تجملات و رفاه و عافیت طلبی و مال اندوزی همواره بخشی از شاخصه های مورد تاکید امام به کارگزاران و دولت مردان بود .

با مطالعه تاریخ و مرور زندگی امام مشاهد می کنیم که ایشان در حساس ترین لحظات تصمیم گیری هرگز از یاد خدا ، خدمت به مردم و انجام تکلیف غفلت نمی نمودند و در واقع به فرموده مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای :” سه باور در امام وجود داشت ، که همین سه باور به او قاطعیت میداد ، شجاعت میداد و استقامت می داد . باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود . این سه باور، در وجود امام، در تصمیم امام، در همه‌ی حرکتهای امام، خود را به معنای واقعی کلمه نشان داد.”

امام بر سر منافع کشور و مردم با هیچ احدی و جناحی تعارف نداشتند و همواره با مردم صادق بودند . نمونه ای از این رفتار را در خصوص پذیرش و قبول قطعنامه ۵۹۸ را در ۲۷ تیر ۱۳۶۷ می توان ذکر نمود . امام با شجاعت ، شهامت ، صادقانه و عزت مندانه برای حفظ کشور و مردم که در واقع برای حفظ اسلام در این جهان پر آشوب بود قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتند .

در توصیف دوران امام خمینی در سالهای گذشته رهبری معظم انقلاب خطاب به جمعی از مسئولین کشور می فرمایند :
” شما آقایان و بعضی از خواهرهایی که اینجا هستند … خیلی از شماها از اوایل انقلاب در میدان فعالیت‌های انقلابی بوده‌اید، یعنی دهه‌ ۶۰ را به‌خوبی درک کرده‌اید.

آیا] یادتان هست احساسات خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست رفتار خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست بی‌اعتنایی به مال را که در آن دهه داشتید؟ اهتمام به خدمت را که در آن دهه داشتید؟ یادمان می‌رود؛ این اشکال کار است. تدریج! یکی از بلاهای ما تدریج است، یعنی به‌تدریج دچار یک‌حالتی می‌شویم [اما] نمی‌فهمیم… مثلا فرض بفرمایید جنابعالی نگاه کنید ببینید که قبل‌ها – مثلا بیست سال پیش، پانزده سال پیش- مقید بودید که حتما این دو رکعت نشسته‌ نافله‌ عشاء را به‌جا بیاورید؛ حالا نمی‌کنید، حالا مقید نیستید… اگر دیدید که یک عمل خیری را در دهه‌ ۶۰ یا دهه‌ ۷۰ انجام می‌دادید، حالا که دهه‌ ۹۰ است، آن را انجام نمی‌دهید یا رغبت ندارید یا اصلا فراموش کرده‌اید، یک دعایی بود که آن‌وقت می‌خواندید، حالا اصلا یادتان نیست، یا یک عمل خلافی بود، یک حرامی بود که آن‌وقت مقید بودید انجام ندهید، حالا انجام می‌دهید راحت و بی‌دغدغه، بفهمید که عقب‌ رفته‌اید… اینکه اساتید اخلاق دائما ماها را توصیه می‌کنند به اینکه مراقبت داشته باشید – مراقبه، یکی از کارهای اساسی مراقبه است – مراقبه برای همین است؛ مراقب خودمان باشیم”.

امام بدنبال عدالت اجتماعی بودند . عدالتی که حضرت امام علی (ع) اولین شخصیتی که دعوت پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) را پذیرفت بر سر اجرای آن تا جائی پیش رفت و استقامت و تلاش نمود که در این راه به شهادت رسید تا به همگان این پیام را برساند و بفرماید که نباید فراموش کرد ، عدل یکی از اصول دین اسلام است . واگر کسی از این ویژگی مهم برخوردار نباشد …

نکته ای که اولیاء امور و مسئولین در حوزه های مختلف می بایست به آن عنایت داشته باشند این مهم است که بین مسئله عدل و عدالت اجتماعی و توسعه یک پیوند و در هم تنیدگی تمام عیار وجود دارد که نباید هرگز از منظر اولیاء و دست اندرکاران امور نادیده گرفته شود .

عدالت اجتماعی موضوعی است که بعضا مافیای قدرت و ثروت با نفوذ در جناح های سیاسی و مناصب مانع ایجاد آن در کشور میگردند .

یکی از شگفت انگیز و تاسف بارترین مسائل امروز جامعه به حاشیه رفتن عدالت اجتماعی است . افرادی که از مناسبات رانتی و معطوف به توزیع ناعادلانه بهره مند می شوند بازیگران اصلی مقاومت در برابر پرداختن به مقوله عدالت در جامعه هستند . امید که مجلس یازدهم و نمایندگان محترم آن در این آزمون مهم و سخت یعنی توجه به مقوله عدالت اجتماعی موفق و سر بلند بیرون آیند و مجلس را به جایگاه اصلی خود برسانند ، جایگاهی که به فرموده امام خمینی در راس امور باشد .انشاءالله .

امام خمینی مردم را اصلی ترین سرمایه انقلاب و کشور می دانست و به نقش بی بدیل مردم در امور کشور تاکید می داشتند و مسئولین کشور را به خدمت به همین مردم که ولی نعمت و عبادالله هستند توصیه می فرمودند و همواره به فکر مردم بودند و با مردم احساس هم دردی می نمودند. مردم در نزد امام خمینی واژه ای تعارفی نبود امام به مردم باور داشت . امام خمینی همیشه نگران از آن بود که مبادا این انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد و رفتار نااهلان و نامحرمان و این انحراف موجب جدائی مردم از حکومت گردد .

بخشی از نابسامانی های اقتصادی و فرهنگی که اخلاق را نیز در جامعه ما مورد هدف قرار داده است ناشی از جابجائی ارزش ها در جامعه است . چرائی شکل گیری این وضعیت را باید در غفلت از اندیشه ها و توصیه های امام خمینی و رهبری معظم انقلاب طی سال های گذشته جستجو نمود . از آن زمان که در اداره جامعه مرید را بر مدیر ترجیح دادیم و دنیائی را که به تعبیر امام متقین امام علی (ع ) از آب دهان بز پست تر است را طالب شدم و به هر قیمت به آن چسبیدیم و آن آب را (آب دهان بز ) دلو دلو نوشیدم ، نتیجه همین شد که امروز شاهد آن هستیم و نباید دیگر انتظار داشته باشیم که فضای اقتصادی و فرهنگی وسیاسی و اخلاقی جامعه بهتر از این باشد .

امام خمینی با احدی و جریان و جناحی خواص عقد اخوت نبسته بود و بطور دقیق و نامحسوس امور جاری مردم را رصد می نمودند . از قیمت های اجناس و کالاهای مورد نیاز عموم مردم به ویژه مردم محروم مثل نان تا موضوعات دستگاه های اجرائی و نطق های نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و…
اولین هدف و تهدید جدی مخالفان راه و خط امام و مردم از بین بردن استقلال کشور، آن هم با تحلیل و توصیفات عوام فریبانه و ناامید نمودن مردم از حکومت است . بد فهمی و تحجر وخشک مقدسی و بی بندو باری فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی ، و در واقع افراط و تفریط نیز تهدیدهای دیگری است که نباید نسبت به آن بی تفاوت بود .

امام که خود بخوبی جریان های مخالف اسلام ناب و مردم را می شناخت با هوشمندی و آینده نگری ودر واقع شاید بتوان گفت نگرانی ، و برای ثبت در تاریخ وتوجه بیشترمسئولین امر نسبت به جریان هائی که اساسا با جمهوری اسلامی مخالف و مشکل داشته اند ، انذر می دهد و تاکید می نمایند و می فرمایند که :
” آمریکا و استکبار در تمامی زمینه‌ها افرادی را برای شکست انقلاب اسلامی در آستین دارند، در حوزه‌ها و دانشگاهها مقدس نماها را که خطر آنان را بارها و بارها گوشزد کرده‌ام. اینان با تزویرشان از درون محتوای انقلاب و اسلام را نابود می‌کنند. اینها با قیافه‌ای حق به جانب و طرفدار دین و ولایت همه را بی دین معرفی می‌کنند .

باید از شرّ اینها به خدا پناه بریم. و همچنین کسانی دیگر که بدون استثنا به هرچه روحانی و عالِم است حمله می‌کنند و اسلام آنها را اسلام امریکایی معرفی می‌نمایند راهی بس خطرناک را می‌پویند که خدای ناکرده به شکست اسلام ناب محمدی (ص) منتهی می‌شود. “.

در مقابل اینگونه تهدید ها و خطرات تنها ترین راه کمک گرفتن و پناه بردن به خداوند ، فراموش ننمودن کلام ، راه و هدف امام ، هوشمندی ، با هم بودن ، حفظ وحدت و عمل به وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی که باز خوانی آن را رهبری معظم انقلاب همواره به همگان توصیه می فرمایند ، می باشد .

در سالروز عروج ملکوتی این عبد خدا امام سید روح الله خمینی ، یاد و نامش را گرامی داشته و از خداوند سبحان علو درجات ایشان و شهدا انقلاب و دفاع مقدس را مسئلت دارد . آمین.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false